Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2016-07-01 12:50
Ursprungligen av kenjon:

Uj, två ggr/år. Lönar det sej, blir de inte sura på dej när du kommer tillbaka 3-4 gången?

Business as usual antar jag.

Nu får ni bli lite surare, back to topic.

Ursprungligen av zinned:

Men det måste vara ett tag sedan du fick detta avtalet...? Dessutom, när löper avtalstiden ut?

För vår del så har vi en bostadsrätt i centrala Malmö och drygt 50% belåningsgrad, vilket i sig inte är några problem med våra inkomster. Lite annat för dig med villa i Höör

Höör!?!?!? Hur vågar du? Vi bor i Eslöv!
Lånen förhandlas om vartannat år och detta är inte speciellt gammalt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-07-02 10:27
Ursprungligen av pmarriott:

Höör!?!?!? Hur vågar du? Vi bor i Eslöv!
Lånen förhandlas om vartannat år och detta är inte speciellt gammalt.

Jaja, potejto potato

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-07-03 22:57

Det heter fortfarande OS X, mac OS är inte släppt ännu..

  • Medlem
  • 2016-07-03 23:11
Ursprungligen av mattiL:

Det heter fortfarande OS X, mac OS är inte släppt ännu..

Är det något att vara sur över? (Själva namnet alltså)

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-03 23:18
Ursprungligen av Dalle:

Är det något att vara sur över? (Själva namnet alltså)

Ja det kan man vara sur över. Autocorrect kommer rätta macOS -> matos.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-07-03 23:24
Ursprungligen av Dalle:

Är det något att vara sur över? (Själva namnet alltså)

Någon har döpt om forumsektionen OS X redan..

Ursprungligen av mattiL:

Någon har döpt om forumsektionen OS X redan..

#framtiden.

Ni som använde VISA och Mastrcard den 30 juni - 1 juli kolla så det inte dragits dubbelt - när ni använt kortet. Ringde banken (SEB) i morse när jag såg flera dubletter. Att komma fram - som brukar ta ngn minut - var omöjligt. I stället gick en telefonsvarare in och berättade att " alla " fel skulle rättas till under den 4 juli.
Ville man ändå vänta i kön - ca 50 minuter - eller dom ringer upp. Var nog ett riktigt generalfel under månadsskiftet.

Ursprungligen av adress@mac:

Ni som använde VISA och Mastrcard den 30 juni - 1 juli kolla så det inte dragits dubbelt - när ni använt kortet. Ringde banken (SEB) i morse när jag såg flera dubletter. Att komma fram - som brukar ta ngn minut - var omöjligt. I stället gick en telefonsvarare in och berättade att " alla " fel skulle rättas till under den 4 juli.
Ville man ändå vänta i kön - ca 50 minuter - eller dom ringer upp. Var nog ett riktigt generalfel under månadsskiftet.

Allt ok hos mig, Swedbank.

  • Medlem
  • 2016-07-04 21:14
Ursprungligen av adress@mac:

Ni som använde VISA och Mastrcard den 30 juni - 1 juli kolla så det inte dragits dubbelt - när ni använt kortet. Ringde banken (SEB) i morse när jag såg flera dubletter. Att komma fram - som brukar ta ngn minut - var omöjligt. I stället gick en telefonsvarare in och berättade att " alla " fel skulle rättas till under den 4 juli.
Ville man ändå vänta i kön - ca 50 minuter - eller dom ringer upp. Var nog ett riktigt generalfel under månadsskiftet.

Tack för tipset
Använder inte kort kopplade till något av mina bankkonto längre. För riskabelt i dessa dagar

Ursprungligen av adress@mac:

Ni som använde VISA och Mastrcard den 30 juni - 1 juli kolla så det inte dragits dubbelt - när ni använt kortet. Ringde banken (SEB) i morse när jag såg flera dubletter. Att komma fram - som brukar ta ngn minut - var omöjligt. I stället gick en telefonsvarare in och berättade att " alla " fel skulle rättas till under den 4 juli.
Ville man ändå vänta i kön - ca 50 minuter - eller dom ringer upp. Var nog ett riktigt generalfel under månadsskiftet.

'

Fast du borde lägga detta under en egen tråd - inte under surtråden

  • Medlem
  • International user
  • 2016-07-05 09:51
Ursprungligen av BlackSmp:

'

Fast du borde lägga detta under en egen tråd - inte under surtråden

Då ser ju ingen den men "alla" följer ju sur tråden, >:(

Ursprungligen av CekariYH:

Allt ok hos mig, Swedbank.

Ändå är det Swedbank som gjort felet med sina betalterminaler för VISA och MasterCard i butiker osv.
Idag på nyheterna - flera 100 tusen drabbade. Kräver ju dock att man använt kortet 29/6 - 1/7.

Ursprungligen av adress@mac:

Ändå är det Swedbank som gjort felet med sina betalterminaler för VISA och MasterCard i butiker osv.
Idag på nyheterna - flera 100 tusen drabbade. Kräver ju dock att man använt kortet 29/6 - 1/7.

Har flera korttransaktioner dessa dagar men inga dubbletter om dom nu inte redan fixat det

  • Medlem
  • 2016-07-14 20:50

Tidigare i tråden så gnällde jag på Skivverktyg. Idag har turen kommit till Bilder!
Om Skivverktyg är Apples sämsta program i OS X så måste Bilder vara det näst sämsta! Jag får aldrig synkningen att fungera mellan min MBA och min iPhone 6+. Senast i förrgår loggade jag ut från iCloud på bägge enheterna och loggade sedan in igen. Då synkroniserade bilderna som de skulle. Idag, två dagar senare så är allt som vanligt igen, ingen synk över huvud taget! Ska man behöva logga in/ut på flera enheter varje gång man vill importera lite bilder? Helt sanslöst!
(Jo, bildströmmen är aktiverad)

Ursprungligen av Dalle:

Tidigare i tråden så gnällde jag på Skivverktyg. Idag har turen kommit till Bilder!
Om Skivverktyg är Apples sämsta program i OS X så måste Bilder vara det näst sämsta! Jag får aldrig synkningen att fungera mellan min MBA och min iPhone 6+. Senast i förrgår loggade jag ut från iCloud på bägge enheterna och loggade sedan in igen. Då synkroniserade bilderna som de skulle. Idag, två dagar senare så är allt som vanligt igen, ingen synk över huvud taget! Ska man behöva logga in/ut på flera enheter varje gång man vill importera lite bilder? Helt sanslöst!
(Jo, bildströmmen är aktiverad)

Hmm, dom två funkar för mig, men har strul med iBooks, det jag gör i iBooks på Macen återspeglas direkt på min iPad, men fan jag kan få det till min iPhone 6+, en massa små PDF-filer som jag skapat som komihåg mm för fotoprylarna. SUCK!!!
Som tur är har jag samma filer på Onedrive så jag kommer åt dom därifrån men inte lika smidigt att läsa/söka som i iBooks.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2016-07-15 01:00
Ursprungligen av Dalle:

Tidigare i tråden så gnällde jag på Skivverktyg. Idag har turen kommit till Bilder!
Om Skivverktyg är Apples sämsta program i OS X så måste …

Skivverktyg är en sorglig historia, så sant som det är sagt. Men jag använder det så ofta att jag vant mig med eländet och egentligen inte kvalificerar att skriva om det i denna tråd.

Samma sak med kalender. En gång för länge sedan var programmet bra. Nu har man vant sig med att det, likt Skivverktyg, bestämmer vilka områden/ytor/fönster jag ska få storleksförändra. Typ inga.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-07-15 10:28
Ursprungligen av filuren:

Skivverktyg är en sorglig historia, så sant som det är sagt. Men jag använder det så ofta att jag vant mig med eländet och egentligen inte kvalificerar att skriva om det i denna tråd.

Kan någon bekräfta för en som fortfarnde är fast i OSX 10.7. Är det endbart gui versionen av skivverktyget som fördummats, eller finns alla funktioner kvar i cli versionen. Alltså när man kör discutil från terminalen?

Redan i 10.5 började jag köra från terminalen i vissa fall.

Ursprungligen av juanito:

Kan någon bekräfta för en som fortfarnde är fast i OSX 10.7. Är det endbart gui versionen av skivverktyget som fördummats, eller finns alla funktioner kvar i cli versionen. Alltså när man kör discutil från terminalen?

Redan i 10.5 började jag köra från terminalen i vissa fall.

Diskutil är fortfarande som det ska vara.

Inte jättesur men lite småsur. Behövde ett par nya lurar till nallen, m mikrofon, hade lite brått på väg till träning o kollade väl inte så noga vad det var för lurar jag köpte. De heter "i-ear" o förs av Teknikmagasinet. Hyffsat bra ljud men detta är några saker jag irriterar mig på efter att ha haft dem i fyra timmar, varav två på gymet:

• kabeln är kort. Från förgreningen ner till 3.5mm-pluggen är den max en meter(efter mätning ser jag att den bara är 85cm)

• mikrofonen sitter på vänster sida(är detta normalt?). Jag hör bara på höger o brukar lägga hörlurssladden över nacken varför den blir än kortare ner till byxfickan,

•snäckorna är ganska tunga o ramlar lätt ur örat trots in-ear plugg som ska hålla dem kvar.(flyttade över pluggen från mina gamla lurar o snäckan sitter ändå dåligt),

• den trasselfria platta sladden är ganska tung o bidrar säkert, tillsammans med den begränsade längden, till att sagda snäcka lätt ramlar ur.

Det enda egentligen positiva är L-kontakten.

Lurarna heter i-ear L60: vad ni än gör köp dem inte. De kostade 250kr, baserat på ovanstående skulle jag säga att det är ett överpris m 150kr

Bilden nedan visar förpackningens baksida. Vad är iPhone Devices???

Senast redigerat 2016-07-15 18:17
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-15 18:19

Jag antar att de menar iPhone/iPad/iPod.
Om du bara hör på ett öra, varför inte då stoppa L i ditt högra? Och ja, ganska vanligt att ha micen på vänster sida.

Ursprungligen av kenjon:

Jag antar att de menar iPhone/iPad/iPod.
Om du bara hör på ett öra, varför inte då stoppa L i ditt högra? Och ja, ganska vanligt att ha micen på vänster sida.

Jag har den i höger men jag märker av att sladden är kortare än vad den var på mina gamla Creative. Ska jaga reda på ett par av dem ngn annanstans e-som TM inte för just den modellen längre tydligen

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-26 20:33

Strulande SSD och så hittar jag inte skivan med Apple Hardware test. Ingen backup.
Ursäkt 1: flyttade nyss.
Ursäkt 2: Det vara "bara" en cachedisk. Dock lite surt att bygga upp 400GB förhandsvisningar och proxyfiler…

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2016-07-27 18:45

När min iMac börjar generera felmeddelanden i console.app samtidigt som den tillfälligt låser sig en kort stund. Får felmeddelandet: "kernel: disk2: I/O error.", som få mig att misstänka att disken ska dö vilken stund som helst. Samtidigt hittar Disk utility inga fel…

Önskar att det gick lätt att byta disk själv i en iMac!

Fan för Viaplay/Viasat. Inte nog med att de sänder OS-fjanterier samtidigt som blåvitt kvalar till Europa league; dessutom har de nån jävla silverlight-helvete i play som buffrar varannan minut.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Fan för Viaplay/Viasat. Inte nog med att de sänder OS-fjanterier samtidigt som blåvitt kvalar till Europa league; dessutom har de nån jävla silverlight-helvete i play-appen som buffrar varannan minut.

Beror nog på något annat än Silverlight, rullar på hur bra som helst utan ett enda hack här under flera timmars strömmande.

Ursprungligen av keptang:

Beror nog på något annat än Silverlight, rullar på hur bra som helst utan ett enda hack här under flera timmars strömmande.

Kul för dig. Vet du vad den annars kan bero på?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Kul för dig. Vet du vad den annars kan bero på?

Prova i olika webbläsare, kolla i aktivitetskontroll om det är något som tar massor med kraft i datorn.
Annars kan jag bara tänka mig uppkopplingen.

Bevaka tråden