Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min Macbook Pro glömmer det trådlösa nätverket

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2010-08-14 21:10

Hej!

Jo jag har ett problem som jag hoppas att någon anna råkat ut för och förhoppningsvis kan hjälpa mig att lösa.
Jag har en MacBook Pro 7,1 på 13" ( Specs: 2,66 GHz, 4GB Intel Core 2 Duo).
Tills för två veckor sedan har allt fungerat helt perfekt. Haft den i ca 3 mån. Men nu den senaste veckan så har det hela tiden tvingat mig att lägga in nätverks uppgifterna för mitt trådlösa nätverk. Jag har en TimeCapsule som går på kompatibelt läge för A,B,G,N standard. Jag har en iMac som också kopplar upp mot den och en tv, samt två PS3. Allt annat fungerar klockrent, vilket räknar bort routern. Sedan har den aktuella datorn också fungerar klockrent tills för två veckor sedan. Nu räcker det med att jag stänger locket eller startar om/stänger av och då säger airport att den inte har något nätverk.
Så jag måste skriva in namnet på nätverket (eftersom jag har dolt nätverk) samt lösenordet. Jag har nog inte gjort något konstigt på sistone mer än att jag delade en skrivare via nätverket via min iMac. Men jag har för mig att den fungerade strax efter det också. Detta är ett högst irriterande problem.
Provat allt tycks det. Provat att ta bort alla nätverk och skapa dem igen. Ingen skillnad.

Någon som vet vad detta kan bero på?

Hoppas någon kan hjälpa mig.
Jag blir tokig.

Komplettering: När jag väl skriver in alla uppgifter för att komma in på nätverket så fungerar allt klockrent. Det är bara det att jag måste gå in och göra det varje omstart.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-08-15 00:18

Hade samma problem på min gamla MacBook Pro, dock behövde jag bara välja mitt trådlösa nät då jag inte hade det dolt. Höll på i ca ett år och försökte hitta varför det tappade nätet. Har också en Time Capsule som delar ut det trådlösa. Lyckades dock inte bättre än att få det att fungera i cirka en månad efter att jag slängt alla referenser till nätet och skrivit in allt på nytt. Inga problem på min mini eller någon annan dator. När jag i våras skaffade ny MacBook Pro så upphörde problemet.

Ett tag så trodde jag det berodde på störningar för när jag gick över till bara 5GHz bandet så fungerade det bra men då kunde inte min appleTV komma åt det trådlösa.

Så om du kommer på vad som orsakar detta får du gärna dela med dig.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-08-15 21:01

Kanske basic - men har du kryssat i "kom ihåg nätverk som datorn har anslutit till"?
Se till att ditt nätverk finns med i listan över primära nätverk och inga onödiga nätverk står där.

Det kan säkert finns många andra orsaker, men börja där.

Jag hade ett tag liknande problem men då räckte det med att stänga av och start AirPort så funkade det en gång.

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2010-08-15 22:38

Jag känner mig lite dum..Men jag har bett den att komma ihåg nätverket.
Men primärt? Vad menar du då? Har testat att stänga av och sätta på igen fungerar inte.
Nu har jag dessutom testat med min partition av Windows som jag har på samma Macbook. Det kopplar upp direkt så det känns som att de är någon inställning som har förändrats. Men som jag inte riktigt förstår var!

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2010-08-15 22:47

Jo såklart..När man går in på avancerat på nätverk så står den som primär och det är den enda eftersom jag tog bort alla..Sorry...Lite trög efter allt kämpande eftersom inget verkar fungera.!! Arrghhh....

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-08-17 19:26

Du har väl kört programuppdatering också? Jag har inte råkat ut för detta på säkert tre månader, men jag vet inte vad som hände när det försvann. Man går ju liksom inte omkring och funderar varför datorn fungerar idag....

Någon annan som har förslag?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2010-08-23 16:49

Jag har precis samma bekymmer på min MacBook, precis som du beskriver så fungerar det ibland men oftast inte.. har inte lyckats hitta någon lösning på det hela :S

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2010-09-05 08:39

Hmm...Pratat med Macsupport utan framgång. De menar att man ska installera om allt i datorn. men just nu känns det långt bort så jagfår stå ut med att få trycka in lösenordet hela tiden i väntan på nästa patch som jag hoppas löser problemet.

Har ni kollat hur nyckelringen mår?

Inne i Nyckelhanteraren kan man söka, ibland har man flera nycklar (man stavade fel en gång).
Då kan nyckelhanteraren få lite spader.

En nyckelring kan pajja ihop med, men det finns verktyg för såväl kontroll som reparation inbyggt ibland menyerna i Nyckelhanteraren.

Kolla, den ligger i Program/Verktygsprogram/Nyckelhanteraren

Med rätt nyckel tappar man fortfarande kontakten, men man märker det aldrig för datorn loggar på igen innan man hinner märka av det.

Senast redigerat 2010-09-05 11:41

Som Goflorp säger, reparera eller så kan du radera den nyckel som hör till ditt nätverk och skapa en ny (genom att välja "spara lösenord i nyckelring" när du ansluter till nätverket).

1
Bevaka tråden