Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasig DVD på MacBook?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Motala
  • 2010-08-09 11:42

I går när jag försökte sätta in en skiva i dvd-läsaren på min macbook vägrar den att ta emot skivan. Det går helt enkelt inte att föra in skivan i läsaren. Vanligtvis drar ju dvd-spelaren in skivan automatiskt, men den verkar helt död nu.. Vad göra?
Tror inte att det sitter någon skiva i läsaren. DVD:n är mycket sparsamt använd, men dessvärre är datorn över ett år gammal, så det är ingen garanti kvar vad jag vet..

Är detta ett vanligt fel eller har jag haft riktig otur? Jag menar, att dvd-läsaren bara dör bör väl inte höra till vanligheterna? Finns det någon bot, så att det går att få igång den igen?

Värt att notera är att OSX hittar enheten som vanligt om man tittar på informationen om datorn.. HL DT DVD eller vad det står..

Om det inte går att laga - vad kan man köpa för ersättningsläsare till den som passar? (Tänker inte skicka iväg den, utan då plockar jag isär datorn själv och byter..)

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-09 14:31
Ursprungligen av widde:

I går när jag försökte sätta in en skiva i dvd-läsaren på min macbook vägrar den att ta emot skivan. Det går helt enkelt inte att föra in skivan i läsaren. Vanligtvis drar ju dvd-spelaren in skivan automatiskt, men den verkar helt död nu.. Vad göra?
Tror inte att det sitter någon skiva i läsaren. DVD:n är mycket sparsamt använd, men dessvärre är datorn över ett år gammal, så det är ingen garanti kvar vad jag vet..

Är detta ett vanligt fel eller har jag haft riktig otur? Jag menar, att dvd-läsaren bara dör bör väl inte höra till vanligheterna? Finns det någon bot, så att det går att få igång den igen?

Värt att notera är att OSX hittar enheten som vanligt om man tittar på informationen om datorn.. HL DT DVD eller vad det står..

Om det inte går att laga - vad kan man köpa för ersättningsläsare till den som passar? (Tänker inte skicka iväg den, utan då plockar jag isär datorn själv och byter..)

Tack på förhand!

Testa att starta om datorn med musknappen nedtryckt. Det ger en eject-signal till läsaren. Kanske inte hjälper, men testa....

  • Medlem
  • Motala
  • 2010-08-09 17:29
Ursprungligen av kenjon:

Testa att starta om datorn med musknappen nedtryckt. Det ger en eject-signal till läsaren. Kanske inte hjälper, men testa....

Det händer tyvärr ingenting när jag gjorde så.. Har även försökt att skriva drutil tray eject i terminalen utan lyckat resultat..

Verkar som dvd:n har dött i själva släden eller nåt, för heldöd verkar den ju inte vara med tanke på att OSX hittar enheten..

Jag vet att det kom ut en uppdatering till min superdrive via uppdateringshanteraren som skulle göra att dvd:n slutade att ge ifrån sig konstiga läten när datorn startade samt när den gick ur viloläge.. Frågan är om dvd:n har dött efter det? Jag tror inte att jag prövat att sätta in nån dvd efter att jag kört uppdateringen, men jag vet att de konstiga ljuden försvann i och med uppdateringen iaf..

Känner någon till om dessa uppdateringar förstört andra superdrives (så att jag kan skylla på Apple )

  • Medlem
  • Motala
  • 2010-08-10 10:48

Ingen som känner till någon ny dvd som passar i macbooken??

Sök på din maskin på ifixit.com.
"replace optical unit", det brukar också stå namnet på reservdelen.
Jag kollade åt en annan kille i en annan tråd.
Driven låg på 750:-

Är det ett fysiskt stopp som gör att det inte går att få in skivan alls ?

Jag har haft problem med PowerBook 12"are, där den mekanism som förhindrar att man stoppar i en andra skiva då det redan finns en skiva i driven, slår till fastän ingen skiva finns i driven men går sedan inte upp. Kan detta vara samma sak? Jag plockade ur DVDn och plockade bort dessa små stag.

MacBooken är ju lättmekad, mycket bättre än PowerBook 12".

LCR

  • Oregistrerad
  • 2010-08-10 12:53

Ta ut den gamla och kolla modellnummer, finns ofta bra exemplar på ebay även om jag vet att vissa är allergiska mot den webbplatsen

  • Medlem
  • Motala
  • 2010-09-19 13:15

Jag gjorde som så att jag skruvade upp datorn och monterade ur superdriven ur datorn. Nu är datorn några gram lättare samt kanske fått några minuters extra batteritid

I fall jag behöver en superdrive i framtiden så köper jag en extern sådan och kopplar in vid behov. Betydligt billigare än att leta upp en ny sådan på internet och montera in..

By the way, öppnade upp superdriven och kollade hur den såg ut inuti.. Riktigt dålig kvalitet, stor del av innehållet är byggt i plast. Bland annat är in och utmatningsmekanismen samt den del som blockerar cd-skivor att föras in delvis byggda i plast. Visst, de gör väl sitt jobb, men den "ångade inte av kvalitet" direkt

1
Bevaka tråden