Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone blir obunden i Sverige?

Tråden skapades och har fått 243 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-26 20:40
Ursprungligen av Zimmerman:

Utan att skriva på ett papper?

Ja..?

Då finns inget kontrakt. Alltså hade jag fel. Visste inte detta.

Ursprungligen av zappee:

Ja..?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-07-26 21:11

Efter allt läsande kan jag, tyvärr inte, få det till att den kommer säljas olåst. Det står väl inte ens nånstans att den specifikt kommer säljas via Applestore i Sverige? Det enda jag hittar som specificerar till Sverige är att den kommer säljas utan abonnemang av återförsäljare, därmed antagligen låst. Trist.

  • Oregistrerad
  • 2010-07-26 21:41
Ursprungligen av CEk:

Efter allt läsande kan jag, tyvärr inte, få det till att den kommer säljas olåst. Det står väl inte ens nånstans att den specifikt kommer säljas via Applestore i Sverige? Det enda jag hittar som specificerar till Sverige är att den kommer säljas utan abonnemang av återförsäljare, därmed antagligen låst. Trist.

Du vet du inte hur man läser pressmeddelanden...

. iPhone 4 will be available for purchase through Apple’s retail and online stores and Apple® Authorized Resellers.

Oavsett vad ni tycker/tolkar tänkar så betyder väl för tusan "Apple Online Stores" AppeStore? Eftersom Apple inte säljer telefon+abb i något land som nämns i pressreleasen så borde det vara helt ok att köpa den hos apple.

däremot är det väl rätt små chanser att du kan köpa den olåst hos Telia, Telenor och Tre, även om dom finns såklart.

Ursprungligen av studiox:

Du vet du inte hur man läser pressmeddelanden...

. iPhone 4 will be available for purchase through Apple’s retail and online stores and Apple® Authorized Resellers.

Oavsett vad ni tycker/tolkar tänkar så betyder väl för tusan "Apple Online Stores" AppeStore? Eftersom Apple inte säljer telefon+abb i något land som nämns i pressreleasen så borde det vara helt ok att köpa den hos apple.

däremot är det väl rätt små chanser att du kan köpa den olåst hos Telia, Telenor och Tre, även om dom finns såklart.

Skärmdumpen (som nu verkar otillgänglig) som var specifik för Sverige nämnde bara authorized Resellers. Det du hänvisar till är det generellt internationella pressmeddelandet som gissningsvis nämner både online stores och authorized resellers eftersom det kommer variera från land till land.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-07-27 11:47

Exakt det jag menar. De specifierar inte Sverige på nåt sätt utan verkar bara generalisera så jag är mycket tveksam till att den ens kommer säljas via Apple Store här.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Skärmdumpen (som nu verkar otillgänglig) som var specifik för Sverige nämnde bara authorized Resellers. Det du hänvisar till är det generellt internationella pressmeddelandet som gissningsvis nämner både online stores och authorized resellers eftersom det kommer variera från land till land.

Vad spelar låsningen för roll? Haft samma operatör i 12år, bra täckning går inte att värdera i pengar

Ursprungligen av gsandlund:

Vad spelar låsningen för roll? Haft samma operatör i 12år, bra täckning går inte att värdera i pengar

är en fördel när/om man säljer mobilen, det är en fördel om man ä utomlands o vill sätta i utländskt sim kort.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2010-07-27 12:57
Ursprungligen av gsandlund:

Vad spelar låsningen för roll? Haft samma operatör i 12år, bra täckning går inte att värdera i pengar

Jag säger samma sak. Jag bor i norrland där i princip bara telia fungerar så för mig spelar det ingen roll. Men det är klart för andra så kan det ha betydelse.
Och jag har aldrig behövt sälja någon telefon Jag har haft Ericson tidigare och dom har aldrig hållt en bindningstiden ut... Men min iPhone 3G den fungerar än så den skulle jag iofs kunna sälja
...Men nu är det bara att fundera vilket abbonemang man ska ta eller om man ska köpa utan abbonemang.

Håller med. Oavsett operatör. Jag låser mig dock aldrig längre än 12 månader - även om jag inte köper ny lur oftare än vartannat år. Man KAN ju ha snubblat över stålar efter ett år och vill köpa nytt. Köper man nytt innan ens 12 månader har gått så måste man nog se över sitt psyke, skaffa sig ett riktigt liv eller så har man alldelses för mycket pengar.

Så - 12 månader är ok. Då kan jag låsa upp luren innan jag ger bort den till någon som kanske inte alls har samma operatör som jag.

Ursprungligen av gsandlund:

Vad spelar låsningen för roll? Haft samma operatör i 12år, bra täckning går inte att värdera i pengar

Ursprungligen av gsandlund:

Vad spelar låsningen för roll? Haft samma operatör i 12år, bra täckning går inte att värdera i pengar

Låsningen spelar väldigt stor roll för oss som är utomlands under längre perioder och stoppar i ett lokalt sim-kort istället för att använda roaming med en svensk operatör.

Det blir väl som i UK. Köp olåst och obunden hos apple auktoriserade företag och låst hos tre, telia, telesnor, tele2.... Förmodligen...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-26 22:06

Nu skriver IDG och en del bloggar om officiella iPhonepriserna som Apple ska ha gått ut med under dagen, 5995 för 16, och 6995 för 32 gig... Verkar som det blir olåst också. Dock hittar jag själv inte källan från Apple.

Ursprungligen av ibish:

Nu skriver IDG och en del bloggar om officiella iPhonepriserna som Apple ska ha gått ut med under dagen, 5995 för 16, och 6995 för 32 gig... Verkar som det blir olåst också. Dock hittar jag själv inte källan från Apple.

Kolla länken i första inlägget i tråden. Den Allt om Mac-artikeln har en länk till en skärmbild av pressmeddelandet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-26 23:10
Ursprungligen av Adrian B:

Kolla länken i första inlägget i tråden. Den Allt om Mac-artikeln har en länk till en skärmbild av pressmeddelandet.

Åh, tack! Nu har jag läst själv.

Och visst, man kan ju tvista om vad without a contract innebär, men i min värld är det utan att vara bundet till någon operatör. Hur skulle det annars gå till hos återförsäljaren? "Ja, då köper du den kontant, utan abonnemang. MEN vilken operatör vill du binda den till?"

Ursprungligen av ibish:

Åh, tack! Nu har jag läst själv.

Och visst, man kan ju tvista om vad without a contract innebär, men i min värld är det utan att vara bundet till någon operatör. Hur skulle det annars gå till hos återförsäljaren? "Ja, då köper du den kontant, utan abonnemang. MEN vilken operatör vill du binda den till?"

Nu tog ju Dustin ner sin iPhone 4-sida igen, men det man hann se där var att dom sålde en Telia-bunden variant. Dvs utan abonnemang, men operatörslåst till Telia.
Om nu inte jag missuppfattade vad Telia-loggan hade där att göra.

i de "pressmedelande" som slunkit ut, säger ju inget om sim free, eller olåst. utan står ju mer som om de ska säljas utan abonnemang.

Ursprungligen av Baltazar:

i de "pressmedelande" som slunkit ut, säger ju inget om sim free, eller olåst. utan står ju mer som om de ska säljas utan abonnemang.

Vilket precis som tidigare påpekat står som "without contract", vilket lär betyda att det blir utan operatörslåset i och med att det har förekommit liknande uttalanden för UK. Det finns väldigt få, om ens någon, anledning(ar) till att Apple skulle ha valt en annan väg i Sverige (sett till att alla operatörer får sälja den och att konsumenterna efterfrågar olåst).

Det här leder ingenstans. Låt oss vänta och se vad Apple gör på deras hemsida.

  • Oregistrerad
  • 2010-07-27 00:03
Ursprungligen av Baltazar:

i de "pressmedelande" som slunkit ut, säger ju inget om sim free, eller olåst. utan står ju mer som om de ska säljas utan abonnemang.

Det är ju intressant prissättning i så fall - Köp en teleofon för 6000 spänn, men du får inte välja vilken operatör du vill. I usa kostar motsvarande iphone ingenting då den är operatörslåst.

Det kan väl ändå inte vara möjligt. Ger dom bort Iphones?
Nog kör dom väl avbetalning inbakat i "abbonemanget" som alla andra på klotet? Jag vägrar tro att dom ger bort Iphones.

Ursprungligen av studiox:

I usa kostar motsvarande iphone ingenting då den är operatörslåst.

Ursprungligen av Zimmerman:

Det kan väl ändå inte vara möjligt. Ger dom bort Iphones?
Nog kör dom väl avbetalning inbakat i "abbonemanget" som alla andra på klotet? Jag vägrar tro att dom ger bort Iphones.

Det är väl klart som fan!
Tror man att man betalar "ingenting" för iPhone när man binder sig till ett abonnemang på x antal månader är det mycket här i världen man går på. Jisses.

  • Oregistrerad
  • 2010-07-27 00:49
Ursprungligen av Zimmerman:

Det kan väl ändå inte vara möjligt. Ger dom bort Iphones?
Nog kör dom väl avbetalning inbakat i "abbonemanget" som alla andra på klotet? Jag vägrar tro att dom ger bort Iphones.

Nu är du drygare än vanligt.

Ursprungligen av studiox:

Nu är du drygare än vanligt.

o andra sidan kommer du ju inte med nån länk för att påvisa att det du säger är sant. mig veterligen kostar den 199 respektive 299 dollar i usa och det när man köper AT&T abonnemang o den är låst till dem. så hur får man den gratis (utan att göra en avbetalning med förhöjd månadsavgift) i usa?

Lägg ner sidospåret om abonnemang i USA nu, tack.

Tråden handlar om obundna iPhone 4 i Sverige.

Visst, det är möjligt att det är relevant med jämförelser med andra länder, men i så fall kan vi väl nöja oss med prisjämförelser med andra länders obundna iPhone 4. Långa sidodiskussioner om abonnemangsvillkoren i USA passar inte in i den här tråden.

/Mod

Hellre dryg än vilsen.

Ursprungligen av studiox:

Nu är du drygare än vanligt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-07-27 11:16

Vad kan anledningen vara att de säljer iPhone SIM-fri i UK och i Apple Online Store, men inte i Sverige? (som det verkar)

Ändå kommer väl iphone säljas hos alla operatörer, som telia, telenor, tele2, 3. Vad är då vitsen med att de ska vara låsta på en operatör utan att man behöver teckna abbonemmang? Det verkar bara vara för att jävlas med konsumenterna..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-27 11:19
Ursprungligen av Myrslok:

Vad kan anledning vara att de säljer iPhone SIM-fri i UK och i Apple Online Store, men inte i Sverige? (som det verkar)

Ändå kommer väl iphone säljas hos alla operatörer, som telia, telenor, tele2, 3. Vad är då vitsen med att de ska vara låsta på en operatör utan att man behöver teckna abbonemmang? Det verkar bara vara för att jävlas med konsumenterna..

Ganska givet, Marginalen på en iPhone för operatörerna är antagligen minimal, vilket betyder att de måste göra pengar på att du ringer med just dem = operatörslåst innebär att du (i 12 månader) MÅSTE ringa med just den operatören.

Men du har rätt i att det suger, själv bor jag i två länder vilket egentligen gör det helt omöjligt för mig att köpa en iPhone i Sverige.

  • Oregistrerad
  • 2010-07-27 12:38
Ursprungligen av Myrslok:

Vad kan anledningen vara att de säljer iPhone SIM-fri i UK och i Apple Online Store, men inte i Sverige? (som det verkar

Vore det inte bättre att inte spekulera i detta? Eftersom Apple Store är nere nu så kan det ju betyda att det är Iphone 4 på ingående.. Om inte så känns det ju rätt säkert att iphone inte kommer gå att köpa olåst i sverige. (Om inte apple skapar direktkopplingar till Telia, Telenor och Tre)

Ursprungligen av studiox:

Vore det inte bättre att inte spekulera i detta? Eftersom Apple Store är nere nu så kan det ju betyda att det är Iphone 4 på ingående.. Om inte så känns det ju rätt säkert att iphone inte kommer gå att köpa olåst i sverige. (Om inte apple skapar direktkopplingar till Telia, Telenor och Tre)

Skulle det vara så att Iphone 4 går att beställa via deras hemsida tror jag det skulle ge operatörerna en ordentlig press under prissättningen.

  • Oregistrerad
  • 2010-07-27 13:14
Ursprungligen av Specias:

Skulle det vara så att Iphone 4 går att beställa via deras hemsida tror jag det skulle ge operatörerna en ordentlig press under prissättningen.

Sen när har Apple utövat prispress på operatörer, brukar det inte vara tvärtom?

Bevaka tråden