Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone blir obunden i Sverige?

Tråden skapades och har fått 243 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2010-07-26 17:43

Apple skickade precis ut ett pressmeddelande och berättade att man kommer säljas iPhone utan kontrakt i Sverige via sina återförsäljare och på Apple Store.

iPhone 4 blir operatörsobunden i Sverige - Allt om Mac

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-26 18:03

Det verkar som min teori att där Apple har flera operatörer som säljer iPhone kommer den att säljas olåst. Vi får hoppas att senast nästa år försvinner alla simlock för iPhone.

//Rob

Jag skulle gärna vilja se pressmeddelandet hos Apple för att vara säker. Det som Allt om Mac länkar till skulle ju kunna vara fejk.

Ursprungligen av Robo-X:

Det verkar som min teori att där Apple har flera operatörer som säljer iPhone kommer den att säljas olåst.

Japp, jag också, men du blev ju tveksam mot slutet

Ursprungligen av Adrian B:

Jag skulle gärna vilja se pressmeddelandet hos Apple för att vara säker. Det som Allt om Mac länkar till skulle ju kunna vara fejk.

Fast nu såg jag i den andra tråden att även svenska MacWorld har fått PM:et. Så då är det nog officiellt.

Oj, detta är verkligen något som jag har väntat på. Då slipper man importera från UK.

Tack Apple!

Frågan är betyder "without a contract" inte bara att det säljs utan abonnemang fast står väl inget om SIM free, unlocked eller vad Apple nu kallar det.

Från idg.se
"Det som gäller är 5 995 kronor för modellen med 16 gigabyte och 6 995 kronor för modellen med 32 gigabyte. Priserna är inklusive moms och exklusive abonnemang hos operatör."

Ursprungligen av adamsen87:

Frågan är betyder "without a contract" inte bara att det säljs utan abonnemang fast står väl inget om SIM free, unlocked eller vad Apple nu kallar det.

Från idg.se
"Det som gäller är 5 995 kronor för modellen med 16 gigabyte och 6 995 kronor för modellen med 32 gigabyte. Priserna är inklusive moms och exklusive abonnemang hos operatör."

Har svårt att se att Apple skulle sälja iPhone 4 med operatörslås via Apple Store. Vi har nog en alldeles för stor bredd av operatörer i Sverige för att det ska fungera.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-07-26 18:24
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Har svårt att se att Apple skulle sälja iPhone 4 med operatörslås via Apple Store.

Fast i pressmeddelandet står det inget om att de kommer sälja via Apple store. Det står "Selected authorized retailers"

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-07-26 18:21

Gött, då blev det helt plötsligt dyrare med UK-import. Men allvarligt så trodde jag aldrig det. Skulle gärna se det officiella meddelandet från Apple för att se att det är så till 100%.

  • Oregistrerad
  • 2010-07-26 18:30
Ursprungligen av Mattias L:

Gött, då blev det helt plötsligt dyrare med UK-import. Men allvarligt så trodde jag aldrig det. Skulle gärna se det officiella meddelandet från Apple för att se att det är så till 100%.

499 pund kostar den i UK, vilket blir 5 887,80 SEK. Så den är fortfarande billigare i england om man bortser från att man ska ta sig dit också

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-07-26 18:35
Ursprungligen av studiox:

499 pund kostar den i UK, vilket blir 5 887,80 SEK. Så den är fortfarande billigare i england om man bortser från att man ska ta sig dit också

Eller 300 kr till Borderlinx vilket gör den dyrare...

  • Oregistrerad
  • 2010-07-26 21:35
Ursprungligen av Mattias L:

Eller 300 kr till Borderlinx vilket gör den dyrare...

Ja har jag sagt något annat?

Vänta lite med förhoppningar... i pressmeddelandet står det inte "unlocked" eller vad man skulle översätta det med. Utan det står "Without a contract", vilket innebär att den säljs utan abonnemang, men det betyder inte automatiskt att den blir olåst för det....

Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Vänta lite med förhoppningar... i pressmeddelandet står det inte "unlocked" eller vad man skulle översätta det med. Utan det står "Without a contract", vilket innebär att den säljs utan abonnemang, men det betyder inte automatiskt att den blir olåst för det....

Jag tolkar det som att den är inte är låst till någon operatör, precis som i England.

bra nu kan operatörerna lägga upp sina erbjudanden.

Ursprungligen av Pressmeddelandet:

– iPhone will be available for purchase through Apple Authorized Resellers.

Det står faktiskt ingenting om Apple Store, även om jag verkligen hoppas att ni har rätt. Men jag förstår inte hur man har kunnat tolka texten som att det vore så självklart att den ska säljas där.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-07-26 20:00

Jag tolkar "Without a contract" som att den kommer att säljas med kontantkort men kommer att vara låst till operatör.

Ursprungligen av onnyt:

Jag tolkar "Without a contract" som att den kommer att säljas med kontantkort men kommer att vara låst till operatör.

Jag tolkar det lite generösare. Jag misstänker att Apple har som krav på operatörerna att dom ska sälja iPhone 4 helt utan abonnemang eller kontantkort, men att den så klart fortfarande kommer vara låst till respektive operatör.

Men som sagt, jag hoppas verkligen att jag har fel.

Det låter bara för bra för att vara sant att vi äntligen skulle kunna köpa en en helt olåst och obunden iPhone utan några som helst vidare förpliktelser mot operatörerna.

Ursprungligen av onnyt:

Jag tolkar "Without a contract" som att den kommer att säljas med kontantkort men kommer att vara låst till operatör.

Jag tror du har fel och jag rätt

Kommer ni ihåg att iPhone 4 säljs olåst i England?

Om man kollar på Apples sida för iPhone 4 i England står det (min markering):

By purchasing your iPhone without a contract, you can use any SIM or micro-SIM card from a compatible carrier, including your current one.

Om Apple använder den formuleringen för iPhone 4 i England, varför skulle inte samma gälla i Sverige?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-07-26 20:18
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror du har fel och jag rätt

Kommer ni ihåg att iPhone 4 säljs olåst i England?

Om man kollar på Apples sida för iPhone 4 i England står det (min markering):

By purchasing your iPhone without a contract, you can use any SIM or micro-SIM card from a compatible carrier, including your current one.

Om Apple använder den formuleringen för iPhone 4 i England, varför skulle inte samma gälla i Sverige?

Nu tror jag att jag har fel och du rätt

Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror du har fel och jag rätt

Kommer ni ihåg att iPhone 4 säljs olåst i England?

Om man kollar på Apples sida för iPhone 4 i England står det (min markering):

By purchasing your iPhone without a contract, you can use any SIM or micro-SIM card from a compatible carrier, including your current one.

Om Apple använder den formuleringen för iPhone 4 i England, varför skulle inte samma gälla i Sverige?

Klart vi kan klyva hår här. Å andra sidan står din text lite längre ner under FAQ. Högre upp på sidan använder Apple begreppet:

When you purchase your iPhone from the Apple Online Store, you’ll get it SIM-free.

Jag hoppas så klart att du har rätt, men om vi nu ska sitta och övertolka deras vokabulär känns det som att dom skulle skrivit SIM-free i sitt pressmeddelande snarare än without a contract för att vi skulle prata om operatörsolåsta telefoner.

Jag är obotlig pessimist när det gäller Apples sätt att sälja iPhone i det här landet.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Klart vi kan klyva hår här. Å andra sidan står din text lite längre ner under FAQ. Högre upp på sidan använder Apple begreppet:

When you purchase your iPhone from the Apple Online Store, you’ll get it SIM-free.

Jag hoppas så klart att du har rätt, men om vi nu ska sitta och övertolka deras vokabulär känns det som att dom skulle skrivit SIM-free i sitt pressmeddelande snarare än without a contract för att vi skulle prata om operatörsolåsta telefoner.

Jag är obotlig pessimist när det gäller Apples sätt att sälja iPhone i det här landet.

Du har en poäng, men jag hoppas på min teori ändå.

Ursprungligen av Adrian B:

Du har en poäng, men jag hoppas på min teori ändå.

Jag hoppas verkligen på din teori.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-26 20:09

Jag tror också att den kommer vara låst men säljas via resellers typ Kullander o.s.v

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-26 21:53
Ursprungligen av zappee:

Jag tror också att den kommer vara låst men säljas via resellers typ Kullander o.s.v

Isåfall skulle det inte vara något nytt, man har ju kunnat köpa 3G/3GS via Kullander också...dock låsta till operatör i 12 månader. Nu har de ju kommit med denna infon så jag tolkar det som en förändring och att man då kommer kunna köpa den 100% obunden till någon operatör.

Men om du köper en iPhone hos Telia med Abb så kan du ju slänga det Abb på gatan och stoppa i ett kontantkort, vad är skillnaden?
Är den olåst så skall den ju inte vara bunden för då är det ju ingen skillnad ?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-26 20:14
Ursprungligen av @ndreas:

Men om du köper en iPhone hos Telia med Abb så kan du ju slänga det Abb på gatan och stoppa i ett kontantkort, vad är skillnaden?
Är den olåst så skall den ju inte vara bunden för då är det ju ingen skillnad ?

Köper du den hos Telia är den låst och du kan inte stoppa i vilket kontantkort som helst.

SIM-lås är väl bara ett resultat av ett Contract. Alltså; inget Contract = inget SIM-lås.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-26 20:20
Ursprungligen av Zimmerman:

SIM-lås är väl bara ett resultat av ett Contract. Alltså; inget Contract = inget SIM-lås.

nah, du kan köpa den utan "contract" fast fortfarande låst... så kallat kontantpris.

Utan att skriva på ett papper?

Ursprungligen av zappee:

nah, du kan köpa den utan "contract" fast fortfarande låst... så kallat kontantpris.

Bevaka tråden