Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att uppdatera min iPhone 3G till iOS4

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har problem att uppdatera min iPhone 3G till den nya iOS4. Efter att ha kört klickat "uppdatera" fastnar hela proceduren på "Säkerhetskopierar iPhone". Där står den och tuggar, utan att statusbaren sätter igång.

Någon som har samma problem? Vet hur man kommer runt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-04 23:40

Om du inte absolut behöver någon av funktionerna i iOS4, så rekommenderar jag att du avstår från att uppgradera. Telefonen blir otroligt slö efteråt. Jag önskar att jag inte hade uppgraderat. Ibland nästan man missar samtal för att det inte går att få igång telefonen och svara innan det är för sent.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med ditt problem, då uppgraderingen för min del (tyvärr) gick smärtfritt, förutom att jag var tvungen att göra en återställning istället för uppgradering för att få inställningarna i telefonen att fungera normalt.

Ursprungligen av konradolsson:

Jag har problem att uppdatera min iPhone 3G till den nya iOS4. Efter att ha kört klickat "uppdatera" fastnar hela proceduren på "Säkerhetskopierar iPhone". Där står den och tuggar, utan att statusbaren sätter igång.

Någon som har samma problem? Vet hur man kommer runt?

Hur länge har den tuggat? Uppdateringen tog hur lång tid som helst på min 3G, och dessutom visade det sig att 4.0 går som sirap en 3G.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-05 02:19
Ursprungligen av konradolsson:

Jag har problem att uppdatera min iPhone 3G till den nya iOS4. Efter att ha kört klickat "uppdatera" fastnar hela proceduren på "Säkerhetskopierar iPhone". Där står den och tuggar, utan att statusbaren sätter igång.

Någon som har samma problem? Vet hur man kommer runt?

Återställ utan backup och börja om.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-05 08:39

Fast då tappar du allt du hade i telefonen, inställningar, foton, anteckningar osv. Bara så du är beredd på det.

Ursprungligen av ridax:

Fast då tappar du allt du hade i telefonen, inställningar, foton, anteckningar osv. Bara så du är beredd på det.

... och i mitt fall hjälpte det inte med en ren återställning utan backup. Jag tror att 4.0 inte fungerar som det är tänkt på en 3G som det är idag (om så är fallet är det för mig ofattbart att Apple rekommenderar en 4.0-installation på 3G).

Om du absolut inte vill åt mappar och gemensam inbox hade jag avvaktat att uppdatera för att se om Apple släpper en fix som löser problemet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-05 08:57

Jag tror han menade att återställning utan backup skulle avhjälpa problemet med att överhuvudtaget få in 4.0 på telefonen. Återställningen gjorde inte att iOS 4.0 gick smidigare på 3G, bara att vissa inställningsmenyer gick att komma åt igen. Men det går fortfarande olidligt trögt. Hoppas Apple kommer med en "nedgradering" som uppdatering...

Förstår inte riktigt, KAN man nedgradera till 3.1.3 med guiden nedan om man har 3G och INTE har sparat någon shsh blob sparad?

http://www.redmondpie.com/downgrade-ios-4-iphone-3gs-3g-and-ipod-touch-to-iphone-3.1.3-3.1.2-how-to-guide/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-05 10:19

Har testat att nedgradera enligt guiden ovan och det gick fint, med ett par kommentarer... Det krävs libusb-win32 och man måste ladda ner och installera filter-paketet (om man går in standardvägen så laddas något annat ned).

När man sedan har nedgraderat och vill återställa backupen så går inte det, för den är för 4.0 och fungerar inte på 3.1.3.

Ursprungligen av ridax:

Har testat att nedgradera enligt guiden ovan och det gick fint, med ett par kommentarer... Det krävs libusb-win32 och man måste ladda ner och installera filter-paketet (om man går in standardvägen så laddas något annat ned).

När man sedan har nedgraderat och vill återställa backupen så går inte det, för den är för 4.0 och fungerar inte på 3.1.3.

Det låter bra att det fungerade, funderar själv på att nedgradera. En fundering dock: blir det inte problem när alla program uppdateras för att fungera med iOS4 (eller är program bakåtkompatibla)? Jag är lite orolig att man hamnar i ett ganska risigt läge: 1) uppdatera och stå ut med en seg telefon, eller 2) nedgradera och riskera att inte kunna ladda ner nya program. Indirekt får jag lösa problemet med att köpa en Phone 4 trots befintlig bindning, vilket känns sådär.

Har gnällt en del på iOS4, och det är kanske inte meningen. Det verkar vara en bra uppdatering till 3Gs och 4:an. Det som retar mig är att en två år gammal modell (inköpt för ett år sedan) inte fungerar tillfredställande efter en av Apple rekommenderad uppdatering, vilket hade varit en smärre katastrof om det gällt OS X/MBP.

Vidhåller att Apple aldrig skulle tillåtit/rekommenderat 3G-användare att uppdatera till 4.0, alternativt gett 3G-användare en enkel möjlighet att nedgradera.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-07-05 10:21

1. Säkerhetskopian tog minst en timme på sig på min telefon och statusbaren fastnade i ett läge under väldigt lång tid.

2. Uppgradera inte om du inte måste!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-05 11:21

Varför det? 3G telefonen är lite slö men eftersom den såldes så pass länge (fram till i maj/juni i år) så måste de stödja den med iOS 4. Jag hoppas att Apple förbättrar prestandan i ett senare firmware uppdate.

Vad gäller nya program så kommer det fler och fler apps som kommer att kräva OS 4 eller nyare. Det ser man redan på iBooks programmet.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Varför det? 3G telefonen är lite slö men eftersom den såldes så pass länge (fram till i maj/juni i år) så måste de stödja den med iOS 4. Jag hoppas att Apple förbättrar prestandan i ett senare firmware uppdate.

Vad gäller nya program så kommer det fler och fler apps som kommer att kräva OS 4 eller nyare. Det ser man redan på iBooks programmet.

//Rob

Apple brukar mig veterligen vara måna om att användarupplevelsen ska vara bra på deras produkter, vilket en 3G inte är med 4.0. Därför tycker jag det är märkligt att 3G går att uppdatera, men jag överreagerar kanske. En nedgraderingsmöjlighet som ridax föreslår kanske är bra nog.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-05 11:42

Jag tycker det är helt OK att man kan uppdatera 3G till iOS4, men jag tycker Apple borde tillåta en enkel nedgradering tillbaka till 3.1.3. Kanske de borde varna lite mer för iOS4 och 3G telefonen också (vet inte om de skriver något, då jag inte läst igenom allt, så de kanske varnar?).

  • Medlem
  • Avesta
  • 2010-07-05 14:15

Apple har väl gjort precis som när man släppte den första iPhone; en begränsad intern testperiod och så låter man allmänheten rapportera in buggar som man löser allt eftersom. Om tillräckligt många klagar på kombinationen 3G/iOS4 kanske det händer något?

Själv måste jag nog lämna in min 3G eftersom den inte ger ett knyst ifrån sig, vare sig musik eller ringsignaler, vare sig i hörlurar eller i högtalaren sedan uppdateringen till iOS4.

  • Medlem
  • Avesta
  • 2010-07-05 20:48

Nu har jag lyckats återställa min lur till 3.1.3 men ljudet fungerar fortfarande lite konstigt. När farsan ringde tog det ett par sekunder innan jag hörde honom och ytterligare ett par innan han hörde mig, sedan gick det utan problem. När jag sedan började lägga över musik så bootar luren om ett par gånger under tiden och jag får varken ringsignal eller något annat ljud ur högtalare eller hörlurar.

Det får nog bli ett butiksbesök imorgon i alla fall

1
Bevaka tråden