Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Scanner till diabilder

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-07 09:02

PlusTek har ett antal, programvaran de skickar med finns i Macversion. Stödjer dessutom Twain.
7400 tror jag min heter.... funkar under Lion.
Jag köpte min på Conrad, men tror Dustin säljer dem också.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-06-07 09:22

Jag håller med Kenjon. Själv har jag en Plustek 7500i (som för inte allt för länge sedan fick efterföljaren 7600i). Istället för den medföljande programvaran använder jag VueScan som är en mer universell skannerprogramvara.

Dessa Plustek-apparater kostar kring 3000 kr, vilket är en hel del i jämförelse med de enklare modeller för strax under tusenlappen som finns på bl a Kjell & Co. Jag har inte sett vilken resultat man får ur dessa snikmodeller - om det duger beror kanske på vad man har för behov.

Ett tredje alternativ är att skaffa en vettig flatbäddsskanner. De har fördelen att kunna användas även till annat (dokument, mellanformat) samt att kunna skanna fler bilder i ett svep - detta har stor betydelse om du har en litet större samling bilder. I jämförelse med en filmskanner blir resultatet tydligen något sämre, jag har inte jämfört själv, men många tycks vara nöjda ändå. En bra flatbäddsskanner kostar ytterligare någon tusenlapp jämfört med en filmskanner, men kan som sagt användas även till annat.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-06-07 10:03

Ett fjärde alternativ (om det inte redan nämnts) är diaduplikator med T2-adapter, om man nu har tillgång till en digital systemkamera.

Senz Diaduplikator ifrån photax - Fotosidans Forum

Ursprungligen av filuren:

Ett fjärde alternativ (om det inte redan nämnts) är diaduplikator [...]

Jodå, det har nämnts! Men fler tips på produkter är aldrig fel. Bl a är B&Hs diaduplikator som länkas till ovan, numera utgången. Nytt alternativ (antagligen identisk förutom till namnet) är denna: Bower Digital Slide Duplicator SDD B&H Photo Video

Som skrivs i kundrecensionerna för den gamla produkten: Man bör nog ha ett makroobjektiv för bästa resultat. Dvs man slipper då använda den inkluderade "mellanoptiken" som tydligen är rejält vissen. Kan tänka mig att resultatet påminner om "Senz=Ohnar?"-kommentaren i tråden du länkar till.

Ser fram emot en recension av denna "scanningsmetod" här på 99. Själv hinner jag tyvärr inte...

Ingen som har testat de billigare modellerna tex. Plexgear Pixaver Focus.
Är det något att ha eller är det bortkastat tid och pengar.

De billigaste modellerna plägar vara en simpel digitalkamera inbyggd i en huv. Kollar man kundrecensionerna på exempelvis Amazon och B&H är det sällan de når toppbetyg precis. De som faktiskt ger en femma brukar värdesätta snabbhet och enkelhet före kvalitet.
Exvis:
Ion Slides 2 PC mkIII Slide & Film Scanner SLIDES 2 PC MKIII
ImageLab FS9T 9 MegaPixel Slide and Negative Scanner FS9T B&H

Men det kan väl vara värt ett försök om man inte har en DSLR och/eller inte vill investera i en duplikator.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-03-10 01:46
Ursprungligen av soma:

Hej,
Jag skulle behöva få lite tips om en scanner för att scanna diabilder. Det är några tusen bilder från 50,60 och 70 talet som jag inte vill ska försvinna. Efter att hört mig för på olika labb så verkar gör-det-själv alternativet vara klart billigast.
Så min fråga är om någon kan tipsa mig om en scanner (hade tänkt mig 4000) som ni tror på.
tack på förhand.

Såg johan_tanyings tidigare först idag - en vecka efter jag fått hem min Pacific Image PrimeFilm7250Pro3 från B&P.
http://www.bhphotovideo.com/c/product/487000-...
2500inkl porto, 2000kr mindre än här hemma i Sverige.

Några snabba reflektioner såhär 200bilder senare:
Det tar tid att digitalisera. Tid och plats, då jag bara gör det här en gång. 4000dpi ger 110MB stora filer, men det går alltid krympa bilderna i efterhand och lagring är billigt.
Scannern är såvitt jag förstår densamma som Reflecta RPS-7200 förutom namnet. Apparaten är lite högljud, har hängt sig 2ggr på +200 bilder. Funderar på att ljuddämpa scanner-lådan.

Dia är lätt, bara att stoppa in och så scannar den. Negativ är lite pilligare, bomullshandskar är bra hjälpmedel. Det går att stega mellan bilder och mata ut diaremsan från datorn, men hamnar bilderna ur fas så måste det finjusteras med knapparna på scannern.
IR ”tar bort” damm, repor och hårstrån riktigt bra. Ta bort är en överdrift, för det den egentligen gör är att ersätta pixlarna där dammkornet är med liknande färger runt omkring. Inte perfekt men mycket bra.
Ska man scanna måste man ha en blåsbälg. (tänk revaxörboll)

Här sitter farsan och käkar lövbiff med pommes:

Negativ scannat i 4000dpi, beskuren till den centrala 9:e delen av bilden. Div skit och dammkorn.

Här har jag scannat en andra gång med ICE läget ”Light” vilket är det lättaste av tre lägen som erbjuds av IR-dammborttagning. Möjligtvis förloras lite detaljer men det övervägs av att slippa alla svarta prickar.

Den medföljande programvaran var Adobe Elements 9(!) och ett för själva scanningen. Det senare heter något i stil med Cyber X, jag gav det i ärlighetens namn en chans men programmet är en katastrof. Det blev istället 80dollar till Ed Hamrick för hans program ”VueScan”.
Det är ett program som ger en del att önska men det går att arbeta med. Det är väl dokumenterat och levererar bra bilder.

Sitter och scannar lite medans jag skriver detta, för det tar sin tid. Mycket tid.
På 4½ minut hinner jag blåsa diat, stoppa in den och så för-scannas den automatiskt. Ett par snabba justeringar om inte bilden hamnar rätt eller om vitbalansen är skum. Klickar på ”Scan” och väntar på att bilden skall visas i Lightroom.
Gäller att få lite rutin och få gjort annat mellan scanningarna!

Ena stunden ångrar jag att jag påbörjat projektet eller att jag inte lämnat in allt på ett labb. Men sen hittar man en guldklimp till bild och så får man en knuff framåt. Sitter nu och går igenom bilder tagna 30 år sedan, det är slående hur fina motiv och vyer man fotograferat, medans det är lite si och så med fokus och exponering...

Senast redigerat 2013-03-10 02:00
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-03-10 10:38
Ursprungligen av reboot81:

Sitter och scannar lite medans jag skriver detta, för det tar sin tid. Mycket tid.

Inlägget är från kl 2 på natten. Det är bra, för det innebär att du inte fejkar din entusiasm inför oss andra. Skanna bilder är nattgöra.

Liten uppdatering i denna gamla goding-tråd.

Här är ett sätt som lockar mig något ofantligt: Att bygga om en gammal diaprojektor för att sedan fota av med 100 mm makro. H-e vad fort det går - och resultat verkar bli anständigt. Fast någon ICE får man ju inte.

http://www.youtube.com/watch?v=jnvhBXQrfzQ
http://www.youtube.com/watch?v=U_QXqY6-vMU&fe... (resultatet och byggbeskrivning: https://picasaweb.google.com/diascanner/Opste...
Karusellvariant: http://babryce.com/slidedigitizer.html

Man behöver ju sedan inte åma sig och bygga timer - det går ju bra att mata in en bild, trycka av kameran, och upprepa.

Sedan kan man ju typ reprofotografera dia och neg också. Bra film här: http://www.moderskeppet.se/live/fota-dina-ald...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-12-15 09:37

Den lösningen gillade jag, finns en liknande för smalfilm också.

Ursprungligen av johan_tanying:

Liten uppdatering i denna gamla goding-tråd.

Här är ett sätt som lockar mig något ofantligt: Att bygga om en gammal diaprojektor för att sedan fota av med 100 mm makro. H-e vad fort det går - och resultat verkar bli anständigt. Fast någon ICE får man ju inte.

http://www.youtube.com/watch?v=jnvhBXQrfzQ
http://www.youtube.com/watch?v=U_QXqY6-vMU&fe... (resultatet och byggbeskrivning: https://picasaweb.google.com/diascanner/Opste...
Karusellvariant: http://babryce.com/slidedigitizer.html

Man behöver ju sedan inte åma sig och bygga timer - det går ju bra att mata in en bild, trycka av kameran, och upprepa.

Sedan kan man ju typ reprofotografera dia och neg också. Bra film här: http://www.moderskeppet.se/live/fota-dina-ald...

Bra. Nu fick du igång mig. Beställer ett ljusbord från cyberfoto och sätter igång under julen. Går på modrskeppets variant. Gjorde en provrigg med Ipaden som ljusbord. Dessvärre så slår pixlarna igenom så det blev inte bra (blir rastermönster i bakgrunden) - dock så blev det tillräckligt bra för att testa hela upplägget med omvänd kamera och stativ så att det fungerar.

Tack för "sparken". Jag har länge funderat på att rigga min gamla projektor men den här metoden blir tillräckligt bra och enkel.

Skall först skaffa en Epson V600*. Behöver nämligen själv en ny flatbädd då min 12 år gamla Epson har dåligt med drivisar samt har blivit flyttskadad med förskjutna färger som följd. V600 tar ju också dia, neg och mellanformat. Det sista kan vara bra att ha för gamla 6x6 neg som både jag och farsan tagit under årens lopp. Och det är han som får börja använda den (julklapp).

Utvärdera gärna ljusbordet senare!

* Jo jag vet att V700/750 är något bättre, kanske mest vad gäller omfånget. Men den är också ganska gammal, rejält tung och ganska dyr (mer än dubbelt upp mot V600). För enstaka svåra diabilder/neg får jag väl veva igång min Minolta. Har jag alldeles för mycket pengar över lägger jag det hellre på en Reflecta Digitdia för bra diascanning.

Ursprungligen av johan_tanying:

Utvärdera gärna ljusbordet senare!

Första snabbskott för att se om det kan vara något.

Först min setup på golvet. Ska givetvis blir bättre arbetshöjd men det är bara provskott som sagt. Manfrotto stativ "omvänt". Canon 60D med makrooptik och live-View (värdefullt) .

Ljusbord för 399 kr från Cyberfoto (http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberpho...). Gjorde bara en kort letning men det verkar vara det billigaste som jag kan hitta på nätet och det var tillräckligt billigt för att inte fortsätta att leta

Sedan första råa kopian som jag provade. Inga inställningar utom ISO 100 och bländarautomatik. Har bara beskurit och rätat upp bilden.
Det känns som att det blir nog tillräckligt bra. Det är ganska gamla bilder som det är frågan om. Från 60-talet och upp till 80...

Det är givetvis inte lika smidigt som att köra via projektor men det är ett engångsjobb så det är bara att bita ihop. Det är i alla fall mycket snabbare än att köra en diascanner från Kjell och Co

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-12-18 18:22

Skål damer!
Skämt åsido, det där är nog inte fel alls (jämfört med en slö scanner). Nackdelen som sagt är avsaknad av ICE (dammborttagning), hurpass rent och bra kan det bli med luft-på-burk tex?

Vilken iPad har du?

Jo, så är det givetvis men jag tror att det blir tillräckligt bra för oss.

En Air. Jag trodde att det skulle fungera men kameran fick som sagt med pixlarna från skärmen... Allt såg ut som om det var utskrivet på canvaspapper

For att snabbt fa stuns i bilderna rekommenderas Athentechs (heter de val?) Perfectly Clear.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-19 00:55
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är ganska gamla bilder som det är frågan om. Från 60-talet och upp till 80...

Helt off topic, men sådana där klänningar som tanter hade på sig förr går ju bara inte att få tag på längre! När jag flyttade in i mitt hus fanns det en butik som hette RV Carlssons manufaktur i bottenplanet. Den kände alla "tanter" på Hisingen till, för det var sista stället som hade de gamla hederliga korsetterna, städrockarna och rejälare klänningar och underkläder. Ägaren hade pensionerat sig, butiken stängd, sig men lagret fanns kvar länge, undrar vem som sitter på det nu...

On topic, inspirerande tråd javisst. Nån gång måste man ju ta itu med att rädda diasamlingen.

Skannade några mellanformasdia på en Epson scanner till en bok. Det jag kom fram till var att diahållaren var rätt kass, ger möjlighet för diat att flexa (även på ramade småbidsdia har jag märkt) och eftersom skärpedjupet är otroligt kort så blir det direkt märkbart.
Riktigt jobbigt men - jag gjorde som vi gjorde på repron när vi använde trumskanner. Tejpade alla fyra sidorna på diat så att det låg dikt an mor glaset. Man skulle om man orkade kunna använda skannerolja på det men jobbet att tvätta orkar jag inte ovanpå tejpandet.

Mina föräldrar har runt 8000 glasade dior varav en del ska digitaliseras - de med högst affektionsvärde borde man faktisk tejpa upp på Tangon:)
/m

Fadren får testa lite med scannern nu efter jul. Blir det alltför dåligt får den stå hos mig som flatbäddsscanner framöver, och göra ett ryck med antingenombyggd diaprojekter eller avfotografering med macro (jag är väldigt sugen på att ändå skaffa ett 35 mm macro att även använda som normaloptik på min Pentax K-5 som ju har APS-C-sensor).

Har testat några 6x6 svartvita negativ med V600an ikväll. Bara under Windows. Jösses vad usel/buggig programvaran är. Försöker få scannern att fatta att det rör sig om 6x6 och inte 4,5x6 cm. Inte helt enkelt. Men resultatet ser vid en första blick helt ok ut.

Här är förresten en hyfsad genomgång av V600 och jämförelse med V750: http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/...

Tillägg: Jo, programvara/drivers finns för mac också. Men det hjälper inte när scannern för närvarande är kopplad till en Acer...

Senast redigerat 2013-12-29 20:08
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-01-02 21:10
Ursprungligen av johan_tanying:

Har testat några 6x6 svartvita negativ med V600an ikväll. Bara under Windows. Jösses vad usel/buggig programvaran är. Försöker få scannern att fatta att det rör sig om 6x6 och inte 4,5x6 cm. Inte helt enkelt. Men resultatet ser vid en första blick helt ok ut.

Här är förresten en hyfsad genomgång av V600 och jämförelse med V750: http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/...

Tillägg: Jo, programvara/drivers finns för mac också. Men det hjälper inte när scannern för närvarande är kopplad till en Acer...

Prova att skaffa VueScan. Vill minnas att licensen gäller för både Mac och PC-versionen.

Fick så småningom inställningarna att hugga för 6x6 genom att jobba i "professionellt läge", så lugnt tills vidare. Har för mig att Vuescan är ganska bökigt för noviser att jobba i, men jag kan kanske dra hem en demo och testa.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-01-02 22:17
Ursprungligen av johan_tanying:

Fick så småningom inställningarna att hugga för 6x6 genom att jobba i "professionellt läge", så lugnt tills vidare. Har för mig att Vuescan är ganska bökigt för noviser att jobba i, men jag kan kanske dra hem en demo och testa.

Tyvärr är det rätt mycket Linux-känsla över det grafiska gränssnittet i Vuescan, men det har också fördelar. När man väl har fattat det så är det hyggligt förutsägbart.

Tipset för nybörjaren, för att inte helt gå under av inställningspsykos, koncentrera dig på att få någorlunda vettiga kontraster ur skanningarna. Färger och annat finlir som fingradig rotering går betydligt snabbare att göra i ett riktigt bildbehandlingsprogram.

Med detta i åtanke kan du följa guiden (länk nedan) och få helt okej resultat redan på första försöket.
http://www.hamrick.com/files/revguide.pdf

En liten uppdatering:

  • Bilder med högsta krav på scanning går fortfarande genom min uråldriga Minolta Dimage Scan Elite 5400 (ej Mk II). Står uppkopplad till min iBook G4 med OSX 10.5 då mjukvaran inte funkar i nyare maskiner. Har inte orkat testa VueScan e dyl. Monterar en mapp från min MBP som bilderna sedan sparas till via Wifi. Kan bara scanna tre av de fyra bilderna i monteringsramen då maskinen annars gärna vill "fastna" och hänga sig på bilden längst in. Lå-å-å-å-å-ångsamt men mycket bra kvalitet.

  • Pappa scannar då och då in lite diabilder och 6x6 på sin V600. Synkning via Dropbox till mig så att jag får göra handpåläggning med exvis färgbalans och annan redigering.

  • Egen bulkscanning av dia görs nu direkt in i min Pentax K-5 via en modifierad Reflecta-projektor. Kräver en handpåläggning i Photoshop/CameraRaw, men ger helt godkända bilder. Kvalitet motsvarar ungefär något mittemellan den fullfjädrade diascannern och V600 (flatbädd).

Ett begagnat 100 mm macro införskaffades till min Pentax och jag fotar rakt in i den ombyggda (objektivlösa) projektorn där en inre lins ersatts av en vit plexiglasskiva. Jag kan ta några bilder senare och komplettera nedan.

Se hur elegant CS-magasinet precis glider förbi objektivet! Ett kortare makro skulle göra att kameran hamnar för nära diaprojektorn så att magasinet inte kan passera... Men ett icke-problem om man bygger om en Kodak karusellprojektor eller manuellt stoppar in ett och ett dia i hållaren istf magasinet. Nu blev det en Reflecta eftersom de är grymt vanliga på allehanda loppisar samt att de tar CS-magasin som var mitt huvudsakliga lagringssystem när det begav sig. Många tusen bilder är det...

Kameran står monterad på en makrosläde som i sin tur står på ett vanligt stativ. Släden är inget krav men den skadar inte.

Bländar ner till 11, stänger av autofokus, ställer ISO på 100, ökar skuggomfånget (går ju att göra på Pentax), sätter på 2 sek självutlösare för att bli av med ev vibrationer, fokuserar med live-view (svårt men det går hyfsat), samt underexponerar något för säkerhets skull. Stänger sedan av Live View (drar massa batteri plus kan ge fördröjningseffekter på ljusmätningen iom bildbytena). Sedan är det bara att mata fram, trycka av, vänta 2 sek på självutlösaren, och mata fram igen. Kanske att det tar 5 sek per bild?

Exempel (utsnitt för att hålla sig under 1 MB):

Senast redigerat 2019-01-14 13:09

Ytterligare komplettering

Ursprungligen av johan_tanying:

En liten uppdatering:

  • Bilder med högsta krav på scanning går fortfarande genom min uråldriga Minolta Dimage Scan Elite 5400 (ej Mk II). Står uppkopplad till min iBook G4 med OSX 10.5 då mjukvaran inte funkar i nyare maskiner. Har inte orkat testa VueScan e dyl. Monterar en mapp från min MBP som bilderna sedan sparas till via Wifi. Kan bara scanna tre av de fyra bilderna i monteringsramen då maskinen annars gärna vill "fastna" och hänga sig på bilden längst in. Lå-å-å-å-å-ångsamt men mycket bra kvalitet.

  • Pappa scannar då och då in lite diabilder och 6x6 på sin V600. Synkning via Dropbox till mig så att jag får göra handpåläggning med exvis färgbalans och annan redigering.

  • Egen bulkscanning av dia görs nu direkt in i min Pentax K-5 via en modifierad Reflecta-projektor. Kräver en handpåläggning i Photoshop/CameraRaw, men ger helt godkända bilder. Kvalitet motsvarar ungefär något mittemellan den fullfjädrade diascannern och V600 (flatbädd).

Ett begagnat 100 mm macro införskaffades till min Pentax och jag fotar rakt in i den ombyggda (objektivlösa) projektorn där en inre lins ersatts av en vit plexiglasskiva. Jag kan ta några bilder senare och komplettera nedan.

Se hur elegant CS-magasinet precis glider förbi objektivet! Ett kortare makro skulle göra att kameran hamnar för nära diaprojektorn så att magasinet inte kan passera... Men ett icke-problem om man bygger om en Kodak karusellprojektor eller manuellt stoppar in ett och ett dia i hållaren istf magasinet. Nu blev det en Reflecta eftersom de är grymt vanliga på allehanda loppisar samt att de tar CS-magasin som var mitt huvudsakliga lagringssystem när det begav sig. Många tusen bilder är det...

Kameran står monterad på en makrosläde som i sin tur står på ett vanligt stativ. Släden är inget krav men den skadar inte.

Bländar ner till 11, stänger av autofokus, ställer ISO på 100, ökar skuggomfånget (går ju att göra på Pentax), sätter på 2 sek självutlösare för att bli av med ev vibrationer, fokuserar med live-view (svårt men det går hyfsat), samt underexponerar något för säkerhets skull. Stänger sedan av Live View (drar massa batteri plus kan ge fördröjningseffekter på ljusmätningen iom bildbytena). Sedan är det bara att mata fram, trycka av, vänta 2 sek på självutlösaren, och mata fram igen. Kanske att det tar 5 sek per bild?

Exempel (utsnitt för att hålla sig under 1 MB):

Scannern du behöver mjukvara till finns i programmet Vuescan
https://www.hamrick.com/sv/vuescan/minolta-sc...
Det ger mängder av möjligheter och funkar utmärkt på moderna mackar.

Taktik för alla med många diabilder/negativ etc:
Först scanna in alla bilder i ganska låg kvalitet och jpg. Det gäller bara att snabbt komma igenom alla bilder så en snabb flatbäddsscanner eller kamera duger.
Organisera bildfilerna när du scannar så att du lätt kan hitta originalet vid behov.
Tag regelbundna kopior och lagra på andra diskar.
Ge inte upp förrän alla bilder har scannats.
Tag 2-3 kopior av hela bildmappen och lagra säkert.

Gå sedan i lugn och ro igenom alla bilderna. Du hittar säkert många du helt glömt av men vill bevara.
Välj ut de du vill spara i hög kvalitet, kanske några procent, och scanna in dem i hög kvalitet på en bra scanner.
Spara alla originalbilder för att kunna kompletteringsscanna senare. Kasta inget!

Ursprungligen av Movie42:

Scannern du behöver mjukvara till finns i programmet Vuescan
https://www.hamrick.com/sv/vuescan/minolta-sc...
Det ger mängder av möjligheter och funkar utmärkt på moderna mackar.

Som sagt - har inte orkat testa VueScan på senare år. Har för mig att det var något som inte var riktigt ok när jag testade (antagligen under 10.6). Kanske jag skall prova igen...

Annars: Att köra en dedikerad maskin bara till scanning är f.ö. inte så dumt då den kan stå och tugga ett antal minuter per bild medan man slipper ta upp resurser/bli störd på sin moderna jobbdator. Vid bildbyte/om jag behöver fixa något, så står datorerna bara en halvmeter isär. Bilderna tankas dessutom över till den nya datorn automatiskt.

Men nu skall jag nog huvudsakligen jobba med diaprojektor/DSLR-kombon ovan en stund framöver. Går ju grymt mycket fortare och bildkvaliteten är helt ok.

Bevaka tråden