Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook Pro (April 2010)

Tråden skapades och har fått 844 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-14 12:18
Ursprungligen av CUBEIS:

Dessa i5 och i7 processorer i en bärbar ? Inga värmeproblem ? Eller går dom snålare och kallare än gamla dual core 2 an

De sägs ska vara något strömsnålare än motsvarande Core 2 Duos. Om de går svalare vet jag inte, men mindre ström borde ju kunna leda till det, även om det är marginellt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-14 12:35
Ursprungligen av Drakfot:

Intressant om den automatiska grafikhanteringen i de nya MacBook Pro'na: Inside Apple's automatic graphics switching

Ser ut som att Apple har en av de bästa lösningarna hitils.

Skit, när jag först såg det trodde jag att en mjukvaruuppdatering var allt som skulle krävas för att få "seamless switching" på äldre MBP med Nvidia 9400/9600 kort. Så är alltså inte fallet.

Edit: nä, nu blir jag osäker. Varför skulle inte det funka?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-04-14 01:58

Sorry. Postade dubbelt. Lägger in min första så här:

Ursprungligen av Ricard:

Jag la en beställning med en gång men undrar: har någon annan beställt 17"?

Själv körde jag på

  • 2.66GHz Intel Core i7

  • MacBook Pro 17-inch Hi-Res Glossy Widescreen Display

  • SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)

  • 500GB Serial ATA Drive @ 7200 rpm (hade tänkt 512Gb SSD men inte till vilket pris som helst!:mad:)

  • 4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB (uppgraderar senare)

  • Bakgrundsbelyst tangentbord (Svenskt) & Användarhandbok

  • + AppleCare!

Detta är ett halleluja-moment. Sitter nu och skriver på en 12" PowerBook Alu med fräsig 1,5Ghz-processor och hela 1,25Gb ram med integrerat grafikkort.
Kommer jag märka skillnad ..? Förmodligen ...

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-14 04:19

En 13" 2,4 GHz köpt, beräknad leverans 22 april.

Beställde först i all hast 2,66an men insåg snabbt att jag bara fick 0,26 GHz mer samt 70GB på den disk jag ändå tänker byta till SSD för 3000. Lowend-modellen däremot är ju riktigt prisvärd nu (10800 för studenter)!

Frågan är vad som kommer hända med MacBook nu? Nya grafikkortet lär väl leta sig in även i den så småningom...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-14 07:06

13" 2.4 GHz beställd!
Fick besked om att den kanske kan finnas i butik så tidigt som fredag. Håller tummarna.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-04-14 08:53

Att välja betalningsmetod "banköverföring" var inget klokt beslut. "Färdig att skickas inom 24 h" ändrades snabbt till:

"När du har överfört betalningen, tar det fem till sju arbetsdagar innan banken behandlar betalningen. Räkna med 4 dagar för att hantera beställningen. Räkna med Levereras med bud inom 3-8 arbetsdagar efter att beställningen skickats."

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-14 09:02

Orutinerat Hallon

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-04-14 09:27
Ursprungligen av NBK:

Orutinerat Hallon

Ja, första gången jag köper från Applestore faktiskt.. men var mer eller mindre "tvungen" eftersom jag skulle betala från mitt företagskonto som jag inte har något VISA kopplat till..

Yeye, har jag väntat 3 och en halv månad kan jag väl vänta några dagar till

EDIT: Fick precis bekräftat att min SSD-disk skickas idag i alla fall.. It's a start

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-14 09:29
Ursprungligen av Hallon:

Ja, första gången jag köper från Applestore faktiskt.. men var mer eller mindre "tvungen" eftersom jag skulle betala från mitt företagskonto som jag inte har något VISA kopplat till..

Yeye, har jag väntat 3 och en halv månad kan jag väl vänta några dagar till

Just den här sista väntan är olidlig! Hoppas jag får min nästa vecka iaf!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-14 13:34

Beställt 13" 2.4 med 8GB RAM och US tangentbord (Blev tvungen att ringa för att kunna beställa bakgrundsbelyst). Leverans slutet av nästa vecka.

Försökte beställa en 15" igår i affekt när jag såg att 13" fortfarande hade Core 2 Duo, men då krånglade kortet. När jag sovt på saken insåg jag att jag mycket hellre ville ha 13".

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-14 15:15

Som jag väntat på den nya bättre 13-tummaren (den som visade sig vara Dual 2 Core, 2.66 MGz).
Och vad besviken man blir (i brist på något bättre ord). Dels på grund av att det inte känns lönt att beställa den bättre av 13-tummarna då det är så liten skillnad dem emellan men framför allt av det faktum att allt godis bara kom till 15" och 17". Jag tänker såklart på i-processorer, dubbla grafikkort, snabbare hårddisk och möjlighet att välja upplösning och skärmtyp. Om man nu ska en ny dator som är tänkt att hålla måttet uppåt 3 år så känns den nya 13" inte tillräcklig.

Nu har jag läst och grubblat. Chefen är inte tillbaka förrän på fredag så lite betänketid har jag ännu men just nu lutar det åt en:

2.53GHz Intel Core i5
4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
500GB Serial ATA Drive @ 7200 rpm
SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
MacBook Pro 15-inch Hi-Res Antiglare Widescreen Display

Det man missar i portabilitet kanske en iPad kan fylla i sommar tänker jag. Snyft, jag som har älskat min 13-tummares smidighet så... Hur ska det gå i livet egentligen?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-04-14 15:34
Ursprungligen av rk:

Som jag väntat på den nya bättre 13-tummaren (den som visade sig vara Dual 2 Core, 2.66 MGz).
Och vad besviken man blir (i brist på något bättre ord). Dels på grund av att det inte känns lönt att beställa den bättre av 13-tummarna då det är så liten skillnad dem emellan men framför allt av det faktum att allt godis bara kom till 15" och 17". Jag tänker såklart på i-processorer, dubbla grafikkort, snabbare hårddisk och möjlighet att välja upplösning och skärmtyp. Om man nu ska en ny dator som är tänkt att hålla måttet uppåt 3 år så känns den nya 13" inte tillräcklig.

Sen är ju inte Processorkraft allt här i värden.

"Enligt Apple ska Geforce 320M vara det i särklass snabbaste integrerade grafikkortet på marknaden. Tack vare 48 kärnor erbjuder det upp till 80 procent mer kraft än kortet det ersätter. Samtidigt drar det 40 procent mindre ström, något som starkt bidrar till att batteritiden kunnat höjas till tio timmar."

Vill du ha snabbare är det bara att fläska på med SSD-disk och 8 GB RAM.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-14 15:22

Ursäkta språkvalet, men jag börjar bli j*vligt trött på alla som gnäller över 13":arn...... duger det inte så köp den inte då.... köp 15 eller 17 eller köp en Winblows maskin!

Eller som det stod skrivet i en annan tråd gällande ämnet:

Ursprungligen av Robo-X:

Apple ville förenkla för kunderna när alu 13" Macbooken fick Pro namnet för något år sen. Det var inte för att den ska ha samma prestanda som 15" utan fär att kunderna ska lättare att förstå. Aluminium Macbook = Pro. Vit = inte pro. Så enkelt är det.

Många är besvikna för att de har egna föreställningar hur Macbooken ska se ut. Nästan alla andra datorer har bättre specs och fler portar. Apple vill inte tävla med de bästa specen. Det är helheten som räknas det har varit så i flera år. Passar det inte så finns det många andra dator tillverkare som kanske har en dator som passar dina behov.

//Rob

  • Medlem
  • 2010-04-14 15:29

"vad var det jag sa?"
http://www.99.se/1884756-post1079.html

Följande beställt:
2.66GHz Intel Core i7
+500GB Serial ATA Drive @ 7200 rpm
+Mini DisplayPort to VGA Adapter
+ AppleCare!

Skål

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-14 16:11

Hoppas ingen skrivit detta innan, men är det någon som har någon teori om att varför 13" och mellan 15" har "redo att skickas inom 5 dagar" och resterande 24 timmar ?

Ursprungligen av NBK:

Hoppas ingen skrivit detta innan, men är det någon som har någon teori om att varför 13" och mellan 15" har "redo att skickas inom 5 dagar" och resterande 24 timmar ?

Min teori är att dessa modeller är de populäraste så därför längre väntetid.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-04-15 00:32
Ursprungligen av newcastle:

Min teori är att dessa modeller är de populäraste så därför längre väntetid.

... det står fortfarande 5 dagar mer än ett dygn efter släppet

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-15 00:50

Undrar när datorerna börjar dyka upp hos återförsäljare.
Själv beställde jag en 15" i7:a som enligt Apple Store levereras inom 24timmar, vilket förhoppningsvis innebär att även butiker bör få leveranser snart, vill ha den asap!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-15 06:24
Ursprungligen av Drakfot:

Undrar när datorerna börjar dyka upp hos återförsäljare.
Själv beställde jag en 15" i7:a som enligt Apple Store levereras inom 24timmar, vilket förhoppningsvis innebär att även butiker bör få leveranser snart, vill ha den asap!

Enligt Macforum dit jag ringde och beställde min så sa dom att dom får sin första batch om 5-10 dagar, dom visste inte närmare eftersom jag ringde i samma stund som dom blev tillgängliga på Apple's site

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-15 09:19
Ursprungligen av NBK:

Enligt Macforum dit jag ringde och beställde min så sa dom att dom får sin första batch om 5-10 dagar, dom visste inte närmare eftersom jag ringde i samma stund som dom blev tillgängliga på Apple's site

Hehe, vet hur det är. Jag lyckades överraska försäljaren med. Jag ringde innan hans ens visste att Apple Store var uppe igen, så fick jag förstaplatsen på bokningslistan med
Däremot visste han inte mycket mer än så, dvs inget om leverans mm så jag hoppas det är 5-10 dagar som gäller, fast de får gärna komma denna veckan då jag är ledig

Vad gäller DVD så tillhör jag dem som gärna byter den mot en extra HDplats, och lägger pengar på en extern Superdrive istället. Synd att det inte är möjligt att göra så i nuläget, inte utan att man själv löser det.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-04-15 09:30

På tal om leveranser så måste jag klaga lite till Jag betalade ju med "banköverföring" och jag hajar inte varför Apple inte kan ha samma lösning som "alla" andra - att man leds in i sin internetbank - gör betalningen och får direkt bekräftat att dom taget emot pengarna - och dom kan då sätta tänderna i min beställning direkt. I stället har dom så man får betala som en vanlig bankgiro-betalning och jag har ännu inte fått bekräftat att dom taget emot pengarna (beställde i tisdags).. Känns omodernt.

Ursprungligen av Hallon:

På tal om leveranser så måste jag klaga lite till Jag betalade ju med "banköverföring" och jag hajar inte varför Apple inte kan ha samma lösning som "alla" andra - att man leds in i sin internetbank - gör betalningen och får direkt bekräftat att dom taget emot pengarna - och dom kan då sätta tänderna i min beställning direkt. I stället har dom så man får betala som en vanlig bankgiro-betalning och jag har ännu inte fått bekräftat att dom taget emot pengarna (beställde i tisdags).. Känns omodernt.

Aha, så de har alltså inte "Direktbetalning" eller vad det nu kallas? Det är ju ganska surt får man säga.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-04-15 10:44
Ursprungligen av Capeman:

Aha, så de har alltså inte "Direktbetalning" eller vad det nu kallas? Det är ju ganska surt får man säga.

NU fick jag besked att dom fått mina pengar
Dock får jag inte ihop följande:

Skickas: 4 arbetsdagar.
Beräknad leverans: 29 Apr, 2010 - 03 Maj, 2010

Om 4 arbetsdagar når vi datumet 21 april. Räknar dom med att det skall ta över en vecka att leverera? Och vad hände med "Färdig att skickas: Inom 24 timmar" som det fortfarande står på Applestore?

EDIT: Gnäll, gnäll - jag vet Men jag vill ha den nuuuu!

Ursprungligen av Hallon:

NU fick jag besked att dom fått mina pengar
Dock får jag inte ihop följande:

Skickas: 4 arbetsdagar.
Beräknad leverans: 29 Apr, 2010 - 03 Maj, 2010

Om 4 arbetsdagar når vi datumet 21 april. Räknar dom med att det skall ta över en vecka att leverera? Och vad hände med "Färdig att skickas: Inom 24 timmar" som det fortfarande står på Applestore?

EDIT: Gnäll, gnäll - jag vet Men jag vill ha den nuuuu!

Inom 24h är bara de färdiga varianterna som gäller. När du la till "High res glossy" skulle du kunnat se att det redan då stod 4 dagar. Gå in i store och kolla igen så ser du. Alla BTO blir 4 arbetsdagar.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2010-04-17 01:21

Beställde igår morse, betalning gick smidigt igenom o allt...

men... jag undrar över en sak,, i bekräftelsemailet/kvittot står det följande:
--->
Hur lång tid tar det?

Skickas: 5 arbetsdagar.
Beräknad leverans: 29 Apr, 2010 - 03 Maj, 2010.

Observera att din beställning inte kommer att levereras förrän alla delar finns tillgängliga. Dagarna är arbetsdagar, och tiderna är ungefärliga. Innan produkten levereras kommer du att få ett e-brev med bekräftelse på leveransen.
---->

Betyder det att datorns delar inte finns? Eller bara utifall datorerna tar slut så tar det tid att bygga nya...?

Vill ha godbiten nuuuuu!

Ursprungligen av Hallon:

På tal om leveranser så måste jag klaga lite till Jag betalade ju med "banköverföring" och jag hajar inte varför Apple inte kan ha samma lösning som "alla" andra - att man leds in i sin internetbank - gör betalningen och får direkt bekräftat att dom taget emot pengarna - och dom kan då sätta tänderna i min beställning direkt. I stället har dom så man får betala som en vanlig bankgiro-betalning och jag har ännu inte fått bekräftat att dom taget emot pengarna (beställde i tisdags).. Känns omodernt.

Förmodligen för att om applestore ska kunna erbjuda direktbetalning måste de ha avtal med de svenska bankerna som erbjuder direktbetalning, samt att de måste med stor sannolikhet implementera vissa rutiner i sin store för och få just det att fungera, och jag tror inte de drar på sig extrakostnader för bara för att vi i lilla Sverige ska kunna använda oss av direktbetalning, extrakostnader som i slutändan hade hamnat på oss kunder och gett oss dyrare datorer.

Därför tror jag de nöjer sig med kortbetalning eftersom det då räcker med ett avtal med de stora kortutgivarna.

Dessutom går inte bankbetalningen till någon svensk bank, utan vad jag kan se samarbetar apple med The Royal Bank of Scotland, och bankbetalningar till utländska banker har i alla tider tagit tid, trots dagens it-samhälle, och det står det ju tydligt att det tar 5 - 7 extra dagar om man väljer den betalningen.

Du skulle valt och betala med ditt bankkort, då hade de ju direkt vid beställning fått bekräftat att pengar fanns för beställning och kunde hantera din order då.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-04-15 12:39
Ursprungligen av Mikael E:

Förmodligen för att om applestore ska kunna erbjuda direktbetalning måste de ha avtal med de svenska bankerna som erbjuder direktbetalning, samt att de måste med stor sannolikhet implementera vissa rutiner i sin store för och få just det att fungera, och jag tror inte de drar på sig extrakostnader för bara för att vi i lilla Sverige ska kunna använda oss av direktbetalning, extrakostnader som i slutändan hade hamnat på oss kunder och gett oss dyrare datorer.

Därför tror jag de nöjer sig med kortbetalning eftersom det då räcker med ett avtal med de stora kortutgivarna.

Dessutom går inte bankbetalningen till någon svensk bank, utan vad jag kan se samarbetar apple med The Royal Bank of Scotland, och bankbetalningar till utländska banker har i alla tider tagit tid, trots dagens it-samhälle, och det står det ju tydligt att det tar 5 - 7 extra dagar om man väljer den betalningen.

Du skulle valt och betala med ditt bankkort, då hade de ju direkt vid beställning fått bekräftat att pengar fanns för beställning och kunde hantera din order då.

Jo, det finns säkert en logisk förklaring. Surt att vänta bara Antar att "banköverföring" inte används av majoriteten och därför finns det ingen anledning att satsa på det.
I mitt fall så hade jag inget VISA kopplat till det konto jag skulle betala ifrån (företagskonto) - därav valde jag banköverföring.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-14 17:02

Äntligen blev första macen beställd!

Tog MPB 13# 2.4GHZ

Sätter i en Intel X25 SSD i den på en gång, så prisskillnaden för att få 2.66GHZ kändes inte riktigt motiverad.
Beställde även Wireless Keyboard och Magic Mouse

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-14 17:14
Ursprungligen av picky:

Äntligen blev första macen beställd!

Tog MPB 13# 2.4GHZ

Sätter i en Intel X25 SSD i den på en gång, så prisskillnaden för att få 2.66GHZ kändes inte riktigt motiverad.
Beställde även Wireless Keyboard och Magic Mouse

Gratulerar!

Hittade Geekbench (64 bitars) tester på alla 15" MBP 6.2.

MBP 15" 2.4 i5 - 5637
MBP 15" 2.53 i5 - 5736
MBP 15" 2.66 i7 - 6265

OBS! Detta är endast stickprov som jag hittade, så det kan förstås vara att medeltalet avviker, men i allmänhet brukar geekbench vara ungefär likadant varje gång.

Bevaka tråden