Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig bildkvalité i iChat

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mors!

Vid videosamtal blir den jag pratar med alldeles suddig/deformerad, har det ngt med ngn uppkoppling att göra? På den andres skärm blir jag ej suddig.

Allt verkar grönt på mina inställningar förutom att videokvaliteten hoppar lite upp & ner i procent.

Någon som har ngt förslag? Ljudkvalitén är dock bra!

tack på förhand!

/ engalunda.

Uppkopplingshastigheten avgör ju kvaliteten, dels vad iChat försöker prestera, och dels hur mycket som faktiskt kommer fram i tid.

Hur snabb uppkoppling har du? Och är kvaliteten bra? Kolla runt i iChats inställningar om du kan begränsa den bandbredden som iChat försöker använda.

Jag har 30 ner och 2 upp! Min kvalité jag skickar är bra på min väns skärm! Men jag ser han väldigt suddig och i små pixlar! .. på begränsningar står fältet på "inga".. om de nu ska vara så:)

Ursprungligen av Engalunda:

Jag har 30 ner och 2 upp! Min kvalité jag skickar är bra på min väns skärm! Men jag ser han väldigt suddig och i små pixlar! .. på begränsningar står fältet på "inga".. om de nu ska vara så:)

Så vad har din vän för uppkoppling?

2 ner & 2 upp för tillfället!

Okej, så det är 2 Mbit/s åt bägge hållen, och det bör räcka för iChat.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-26 17:59

Upplever samma med min pappa, han ser mig klart och tydligt men jag ser inte han sådär jättebra...

Han har 8/1 från Glocalnet som inte är något vidare vid T.ex. TPTest och jag har Telia 24/2,5 som ger bra resultat på TpTest.

Så i mitt fall vet jag iallafall varför.. Se om din kompis kan pröva något annat internet hos t.ex. en granne eller nått?

Ursprungligen av Cokey:

Upplever samma med min pappa, han ser mig klart och tydligt men jag ser inte han sådär jättebra...

Han har 8/1 från Glocalnet som inte är något vidare vid T.ex. TPTest och jag har Telia 24/2,5 som ger bra resultat på TpTest.

Så i mitt fall vet jag iallafall varför.. Se om din kompis kan pröva något annat internet hos t.ex. en granne eller nått?

Just det ETTAN där i "8/1" är det som ställer till det. Den är ju farten "upstream".
För att sända bra bild behöver man åtminstone 2.

Ursprungligen av Goflorp:

Just det ETTAN där i "8/1" är det som ställer till det. Den är ju farten "upstream".
För att sända bra bild behöver man åtminstone 2.

"Bra" i chatsammanhang klarar sig under 2 Mbit/s.

2 megabit är vad iChat maximalt kan använda. Man kan sätta ett tak på hur mycket bandbredd iChat får använda för video, till 100 kbit/s, 200 kbit/s, 500 kbit/s, 1 Mbit/s eller 2 Mbit/s. Sen anpassar den väl kvaliteten efter det, antar jag.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

"Bra" i chatsammanhang klarar sig under 2 Mbit/s.

2 megabit är vad iChat maximalt kan använda. Man kan sätta ett tak på hur mycket bandbredd iChat får använda för video, till 100 kbit/s, 200 kbit/s, 500 kbit/s, 1 Mbit/s eller 2 Mbit/s. Sen anpassar den väl kvaliteten efter det, antar jag.

Runt 2MBit bli kvalitém helt kanon. Under 2MBit tycker jag det blir pixelering, fyrkanter, artefakter eller "skitbild" (välj lämpigt ord baserat på tekniskt intresse )

Ursprungligen av Goflorp:

Runt 2MBit bli kvalitém helt kanon. Under 2MBit tycker jag det blir pixelering, fyrkanter, artefakter eller "skitbild" (välj lämpigt ord baserat på tekniskt intresse )

Jo, det är knappast tal om HD. Och på en stor skärm kan det se pixligt ut, men som videochat får man antagligen vara nöjd med det. Inget fel på iChat i sig.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-26 19:25

Har du stängt av alla andra program och testat med enbart iChat igång?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-26 22:31

Exakt Goflorp, fast när man gör t.ex. ett TPtest på hans nät så får han typ 0,3-0,6 Mb/s upp istället för i närheten av den där ettan. Jag får typ 2,1-2,3 Mb/s vilket är stoor skillnad.

iChat brukar avslöja "billighetsvarianten" på Internetkoppling rätt snabbt.
Köper man för klent upstream så straffar det sig här.
Vid övrigt surfande är det ju inte så noga om det är lite klent uppåt....

Precis vad jag tänkte säga. Har man t.ex. 1 Mbit/s uppströms - vilket dom flesta har - så är det i verkligheten ca. 5-700 Kbit/s. När man streamar video är det dessutom en hel del redundans - man har ofta stort headroom vid professionell streaming (media etc).
Så - en usel bild är helt logiskt. Vill man streama video - vilket ju iChat handlar om - så ska man ha fetare upplinje. Man får inte bara bättre bild utan även stabilare sändning. Har man tunn lina så kan man ju mottagaren titta i liten ruta - typ 700 pixlar bred - då ser eländet aningen bättre ut.
2Mbit/s som iChat kan hantera är mycket bra. I verkligheten kanske det blir 1-1,5 Mbit/s och det är finemang också.

Bildkvaliteten hänger givetvis också på hur mycket rörelse/förändring det är i bild kontra tidsenhet. Det är ju extremt tung GOP-komprimering vi talar om. Så - man ska sitta blixt syilla och bara röra på munnen. :-D. Bra ljus är också finemang - dåligt ljus är lika med brus och bruset tror komprimeringsalgoritmen är förändringar i bild. Codecen jobbar frenetiskt på att packa tusen små färgade pixlar som rör sig slumpvis i bilden. :-D.

Ursprungligen av Goflorp:

iChat brukar avslöja "billighetsvarianten" på Internetkoppling rätt snabbt.
Köper man för klent upstream så straffar det sig här.
Vid övrigt surfande är det ju inte så noga om det är lite klent uppåt....

Oj! Tack för alla svar & framför allt för all fakta! Efter en omstart av iChat så fungerade allting helt plötsligt! Bara sådär

Jag upplever samma problem här.
Alla jag videochattar med ser mig hur bra som helst.

Jag upplever dock alla andra med pixlar/artefakter, typ sådana som uppstår när digital-TV tappar signalen och det blir dataförlust på vägen.

Jag kommer upp i hastigheter på 20/1,7 Mbit/s på min ADSL-lina hemma och ca 10/10 på jobblinan Det spelar ingen roll vart jag sitter för att problemet ska uppstå. Jag har även provat med både trådanslutning och trådlös anslutning till routrarna. Det gör ingen skillnad.

Är det mina motparters uthastighet som gör att jag ser dom sämre, medan jag alltid har bra uthastigheter varför dom ser mig bra?

Irriterande är det.

Fredrik, fråga dem om de vet vad de har för upstream-hastighet.

Om det är 1 megabit, be dem tända lampan, stänga av vuze och sitta still

Ursprungligen av Goflorp:

Fredrik, fråga dem om de vet vad de har för upstream-hastighet.

Om det är 1 megabit, be dem tända lampan, stänga av vuze och sitta still

Jag tror den gemensamma nämnaren kan vara just begränsad upstream-hastighet på deras sida.

Ja, håller med där. Var med min käre far och inhandla en Macbook Pro till han i fredags, iChat funkade inge vidare med hans 3 ner och ca 0,80 upp:tveksam:

Ursprungligen av Engalunda:

Ja, håller med där. Var med min käre far och inhandla en Macbook Pro till han i fredags, iChat funkade inge vidare med hans 3 ner och ca 0,80 upp:tveksam:

Säg till honom att uppgradera ett snäpp i fart så blir det mera stuns i Skärmdelning med - han skulle kanske uppskatta får hjälp på det viset...

Yes, han ska fixa detta! Skärmdelningen är lite som en räddning för min del! skönt:)

Vilken hastighet är det som påverkar?

Alltså, min far ser mig jättebra, jag har 50 ner & 4 upp.. Han har ca 8 ner och 1 upp.
Och jag ser han i 8 bit ungefär:)

Finns det några andra faktorer man kan ändra på, förutom då att stänga av uTorrent/Vuze?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-09-12 20:46
Ursprungligen av Engalunda:

Finns det några andra faktorer man kan ändra på, förutom då att stänga av uTorrent/Vuze?

Sitter du och fildelar (kör Bittorrent) samtidigt som du chattar med din far?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-12 20:47
Ursprungligen av Engalunda:

Vilken hastighet är det som påverkar?

Alltså, min far ser mig jättebra, jag har 50 ner & 4 upp.. Han har ca 8 ner och 1 upp.
Och jag ser han i 8 bit ungefär:)

Finns det några andra faktorer man kan ändra på, förutom då att stänga av uTorrent/Vuze?

Det är faderns uppåthastighet, dvs hastigheten han skickar bilden med, som är för svag. Speciellt om han laddar annat i bakgrunden som tar av bandbredden. Om han sitter på en trådlös uppkoppling blir det ännu långsammare, prova i så fall att koppla datorn med nätverkskabeln. Annars återstår att uppgradera hastigheten, men beroende på sort av uppkoppling och operatör kan det vara att man är fast med 1mbit/s upströms. Och då får man gilla läget

1
Bevaka tråden