Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dölj filer som ska vara dolda

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
För ett tag sedan lärde jag mig hur man får dolda filer att bli synliga i MacOSX 10.6. Nu vill jag inte att dessa, i normala fall dolda, filer ska vara synliga längre. Problemet är dock att jag inte vet hur jag ska ändra tillbaka kommandot som jag skrev in i Terminal. Kommandot, som jag inte kommer ihåg slutade med "Show All", så jag försökte med något motsatt utan framgång. Jag blir mycket glad för alla relevanta tips, och kom ihåg att det handlar om filer som var dolda från början men som jag gjort synliga!

Thanx!

2 sekunder google foo:

Top 15 Terminal Commands for Hidden Mac OS X Settings | Terminal, Dock/Exposé/Dashboard, iTunes + iPod, Finder, Safari | Mac OS X Tips

Tip 13.

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles TRUE

Shows hidden files in the finder. Replace TRUE with FALSE to hide hidden files again

Oh, My God, I'm impressed! Worked like a charm!
Är alla svar lika snabba på detta forum vet jag vart jag ska vända mig varje gång jag stöter på patrull.

*s*

Du är givetvis välkommen med dina problem men du är minst lika välkommen att "hänga runt" och kanske hjälpa andra. Vi är en rätt go gäng som brukar vara här och vi har en trevlig gemenskap.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-20 01:31

Hej!
Jag har fått en mapp som heter "private" på min Macintosh hårddisk, som jag antar skall vara dold.
Provade med "defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles FALSE" men den är fortfarande kvar.

Ursprungligen av Joel:

Hej!
Jag har fått en mapp som heter "private" på min Macintosh hårddisk, som jag antar skall vara dold.
Provade med "defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles FALSE" men den är fortfarande kvar.

Inte alls säkert.
Vilket program kan ha skapat den? Idéer? Ligger det filer i den?

Den ska ligga där. Pilla inte!!!!!

Istället för "FALSE", pröva "-bool NO".

Testa att skriva "defaults read com.apple.Finder" så ser du vilket värde den faktiskt har. Annars borde /private vara dold.

  • Medlem
  • 2017-07-22 19:40

Denna fråga passar här hoppas jag.
Jag vill dölja alla filer med händelse .xmp för jag har fått ganska många sådana nu när jag har en massa Rav foton. När man bläddrar runt så är finns dom där och just dessa filer vill jag inte ta bort då jag har gjort ändringar i bilden.
Kan man göra just denna filhändelse dold och i så fall hur?

1
Bevaka tråden