Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Navigon MobileNavigator Europe släppt för iPhone

Tråden skapades och har fått 587 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu har den första stora navigatorn för Iphone släppts, den finns den i appstore och filen är på 1,65Gb... och kostar 699:-

Wow, härligt med lite GPS-program i App Store, var ju inte så fasligt dyrt heller.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-20 13:12

Navigeringen bryts vid telefonsamtal men fortsätter sedan samtalet avslutats. Det gäller att man har en bra och artig funktion för att avvisa inkommande samtal vid navigeringskritiska tillfällen.

Synd för det borde gått att ha kvar navigeringsfunktionen under samtal utom just vid lur på och av. De flesta länder förbjuder och bötessanktionerar att man håller i en mobiltelefon medan man kör. Därför måste man ändå använda handsfree.

Själv är jag mycket intresserad av Tomtoms docka för bilbruk där det verkar finnas inbyggd återsändande antenn. Verkar likväl som om dockan bara säljs med mjukvaran och att det finns hårdvarulås.

http://www.wired.com/gadgetlab/2009/06/tomtom-for-iphone-boosts-gps-adds-turn-by-turn-directions/

Senast redigerat 2009-06-20 13:52
  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-20 13:35

Fel forumdel?

Verkar ha ganska bra funktioner, http://navigon.com/site/se/sv/products/navigation_software/iphone

Sänkt pris innan den 30:e tydligen så om ni ska köpa köp nu.

Finns det någon review någonstans? Är Navigon kvalité?

Har tankat hem programmet och tänkte prova imorgon lite när jag ska ut med bilen.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-06-20 14:55

Varför står det "Tillgänglig inom kort"? jag laddar ner den nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-20 15:27
Ursprungligen av onnyt:

Varför står det "Tillgänglig inom kort"? jag laddar ner den nu.

Nyligen släppt så har de väl antagligen ej hunnit uppdatera hemsidan.

Ursprungligen av Snabeldrake:

Finns det någon review någonstans? Är Navigon kvalité?

Lite tidigt, men finns lite poster här

http://www.pocketgpsworld.com/Navigon-MobileNavigator-for-iPhone-launches-in-AppStore-8993.php

äntligen finns ett riktigt navigator program...

Ska nog vänta först innan jag kastar peng på programet , Vill veta om den är nåt att ha först...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-06-20 19:42

Fungerar lika bra som min 8110 förutom att den är väldigt seg i menyerna. Ett tag trodde jag att telefonen hängt sig men det lossnade till sist. Det kommer nog bli bra i kommande versioner.

Ursprungligen av onnyt:

Fungerar lika bra som min 8110 förutom att den är väldigt seg i menyerna. Ett tag trodde jag att telefonen hängt sig men det lossnade till sist. Det kommer nog bli bra i kommande versioner.

Nice.... Är den seg när du är ute och kör ? eller menar du att den är seg i meny ? Typ när du ska söka vart du vill åka ?

Är det svensk röst styrning ?

Ursprungligen av Lionhart:

Nice.... Är den seg när du är ute och kör ? eller menar du att den är seg i meny ? Typ när du ska söka vart du vill åka ?

Är det svensk röst styrning ?

Var ute och gick lite och passade på att testa men upplever ingen seghet.
Programmet är med svensk röst.
Ska testa med bilen imorgon.

Ursprungligen av heiko:

Har varit ute och gick lite och testade men upplever ingen seghet.
Programmet är med svensk röst.
Ska testa med bilen imorgon.

Nice nice, Kom gärna tillbaka och säg vad du tyckte, Är lite sugen på köpa den jag med...

"Compatible with iPhone and iPod touch" står det på iTunes Store.

iPod touch !! ... Hur är det möjligt?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-21 00:45
Ursprungligen av Macaddict:

"Compatible with iPhone and iPod touch" står det på iTunes Store.

iPod touch !! ... Hur är det möjligt?

I och med 3.0 så släpper Apple massa API så det går att få fler tillbehör att fungera, så kanske kommer en extern gps?

Var ute och körde en del idag och programmet fungerade mycket bra.
Eftersom jag ha iPod/iPhone koppling i bilen så fick jag även ut ljudet från GPS programvaran till musikanläggningen.
Det var visserligen under låtarna men om man ställer ner ljudet lagom starkt i GPS programvaran så var det inte störande på något sätt.
Programmet har en i mitt tycke en bra exakthet när man skulle svänga i både röst och i det grafiska. Grafiken är mycket bra när du kör i 3D läge.

Det finns allt men behöver och som en GPS ska ha.
Enda som jag saknar är TMC.

Kan verkligen rekommendera detta program från Navigon.

Tack så mycket Heiko, Ska ladda ner den nu

Är inte lika bekväm med denna Navigon som trogen TomTom användare tycker jag kartorna suger rejält!
Samt jag får knappt någon GPS signal jämfört med där jag får med TomTom men jag testar vidare, kommer troligen köpa TomTom´s lösning ändå ville bara mest testa om det var ngt... fast blev ganska besviken.

Ursprungligen av @ndreas:

Är inte lika bekväm med denna Navigon som trogen TomTom användare tycker jag kartorna suger rejält!
Samt jag får knappt någon GPS signal jämfört med där jag får med TomTom men jag testar vidare, kommer troligen köpa TomTom´s lösning ändå ville bara mest testa om det var ngt... fast blev ganska besviken.

Har också kört TomTom i flera år men glatt överraskad hur bra grafiken är i Navigon.
Provade att söka på en del adresser jag inte hitta i TomTom men dessa dök upp i Navigon vilket är positivt.

Var ute nyss och testa Navigon till Iphone - Kan bara säga att jag är super nöjd...

Värt pengarna tycker jag iaf...

Det här med signal har jag också upplevt men det är när jag inte använder den i bilen , Men så fort jag stoppar in Iphonen i bilen och startar Navigon då går det hur bra som helst...

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-06-21 20:31

Gillar inte att de skriver: "This special introduction price is valid only until June 30th"

Nu kostar den 699kr, vad kommer den att kosta efter 30:e juni? Om TomTom släpper sin mjukvara så borde det ju bli priskrig om inte annat.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-22 19:13
Ursprungligen av Jetwash:

Gillar inte att de skriver: "This special introduction price is valid only until June 30th"

Nu kostar den 699kr, vad kommer den att kosta efter 30:e juni? Om TomTom släpper sin mjukvara så borde det ju bli priskrig om inte annat.

Lär kosta bra mycket mer efter 30:e.

Det kallas att locka kunder

Ursprungligen av Jetwash:

Gillar inte att de skriver: "This special introduction price is valid only until June 30th"

Nu kostar den 699kr, vad kommer den att kosta efter 30:e juni? Om TomTom släpper sin mjukvara så borde det ju bli priskrig om inte annat.

Den billigare programvaran med bara nordisk kartor kostar ju 469:- just nu och ska kosta 659:- efter 30 juni. Man kan ju gissa att Europavarianten hamnar på 900-1000:-

Navigons Mobilenavigator duger men jag tycker faktiskt att både xGPS och iDA (Cydia) känns bättre avseende konfiugurationsmöjligheter.

Det dåliga är att Navigon inte lyckas nyttja iPhonens gränsnitt något vidare. Det känns inte intuitivt om man använt andra iPhone Apps. Dom hade t ex kunnat låta användaren dra (slide) för att komma till ny information vilket är betydligt lättare än att träffa en pytteliten knapp när man kör bil.

POI är ganska bra, bland annat ser man logotyper för olika bensinkedjor, man ser logotyper för t ex McDonalds, etc men det är lite rörigt att alla visas hela tiden, jag är måttligt intresserad av var alla skolor och religiösa inrättningar ligger i en stad.

Den verkar inte kunna använda min A-GPS position utan måste ha GPS-signal. annars får man senaste destination som förslag på var man är eller någon rondell i Würsburg. Dumt när man snabbt vill kolla efter en POI i närheten.

Den går på språkinställningen i OS:et, jag kör allt på engelska och kan alltså inte få svenska instruktioner i applikationen.

Jag verkar inte kunna redigera POIs, skulle gäna vilja lägga till t ex fartkameror.

Tomtoms applikation ser betydligt mer lovande ut. Tomstoms speciella hållare verkar också bra eftersom det ska förbättra GPS-mottagningen. Navigon är tyvärr inte bättre än vilken navigator som helst. En applikation på iPhone måste vara bättre än så här, det är krävande användare.

Jag avråder från köp, eller avvakta åtminstonde gratisversionen av Navigon som ska dyka upp snart så ni kan bilda er en egen uppfattning om hur programmet fungerar.

Senast redigerat 2009-06-24 16:29

Om du ska vara petig då kan du lika gärna köpa en för nåra tusen kronor

Denna navigatorn gör sitt jobb , den hittar till hus , mat ställen och andra saker , Den funkar som vilken navigator som helst...


Sen så tror jag det kommer bli bättre när ny uppdatering släpps

Ursprungligen av Lionhart:

Om du ska vara petig då kan du lika gärna köpa en för nåra tusen kronor

Denna navigatorn gör sitt jobb , den hittar till hus , mat ställen och andra saker , Den funkar som vilken navigator som helst...

Sen så tror jag det kommer bli bättre när ny uppdatering släpps

Vet inte om det är mitt inlägg du syftar på men den gör sitt jobb men jag liksom många andra hade nog förväntat mig mer av en iPhone app än en vanlig navigator.

Precis som du säger så kommer den troligen att bli bättre i kommande uppdateringar, vore synd om dom gjorde den sämre.

Det lär dyka upp många alternativ närmsta tiden, synd bara om dom inte hinner ut innan sommaren. Om du inte verkligen behöver en navigator just nu så vänta ett tag tills det finns alternativ.

Det känns som om de släppte ut dem för att vara först med tanke på att det står att ytterligare funktioner och förbättringar kommer i en gratis uppdatering i informationen om programmet. Förhoppningvis de funktioner som finns i de riktiga navigatorerna från Navman. Jag är hur som helst nöjd så här långt.

Så denna gps programvara är bättre än den som fanns förut, innan 3.0 alltså , jag tänker då på Motion-X gps, den var ju usel , den funkar då inte i Norrbotten i alla fall....


Är det nån som bor i norrbotten som testat denna lite utanför städerna eller nåt liknande?

Citat:

Är det nån som bor i norrbotten som testat denna lite utanför städerna eller nåt liknande?

Inte Norrbotten iofs men däremot mellan Vemdalen och Östersund funkar den klockrent i alla fall och det är inte alltför tättbefolkat och bortskämt med mobiltäckning. Nu har jag förvisso Telia som operatör och har täckning hela vägen, vet inte om det påverkar A-Gpsfunktionen positivt. Kan det vara så eftersom A-Gps pejlar mobilmasterna att operatören spelar roll för effektiviteten kanske?

Jag har telia och bor i Piteå, riktigt taskigt mobilnät här.....

Var däremot uppe i Kåbdalis en sväng för nån vecka sen, och där funkade knappt Motion-X GPS:en, den fungerade sämre än den inbyggda, och den inbyggda är ju redan usel däruppe hur som helst...

Bevaka tråden