Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dokumentskanner: HP ScanJet N6310 vs Fujitsu ScanSnap S510M

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är på jakt efter en dokumentskanner till ett litet kontor.

  • Skall huvudsakligen användas till att skanna dokument för administrationen (fakturor och dylikt).

  • Liten volym, <10/dag.

  • Ska användas med en Mac.

  • Filerna ska vara PDF:er, helst OCR:ade.

  • Övre prisgräns runt 5000 (exkl moms).

Efter lite googlande och läsning så har jag fastnat för HP ScanJet N6310 (från 4994:- på Prisjakt) och Fujitsu ScanSnap S510M (från 5690:- på Prisjakt).

ScanSnap:en har fått många bra recensioner (t ex amerikanska Macworld) och verkar väldigt snabb och smidig när det gäller just dokument, medan ScanJet:en verkar något långsammare men erbjuder bättre upplösning och är mer flexibel.

Är det någon som har erfarenheter av någon utav dem att dela med sig av? Hur bra är de medföljande mjukvarorna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-30 11:27
Ursprungligen av Hagelin:

Är på jakt efter en dokumentskanner till ett litet kontor.

ScanSnap:en har fått många bra recensioner (t ex amerikanska Macworld) och verkar väldigt snabb och smidig när det gäller just dokument, medan ScanJet:en verkar något långsammare men erbjuder bättre upplösning och är mer flexibel.

Är det någon som har erfarenheter av någon utav dem att dela med sig av? Hur bra är de medföljande mjukvarorna?

Har inte erfarenhet själv men hade tänkt köpa en scansnap 510m. Det finns dock en uppdaterad version nu som heter 1500m, om du inte har köpt än kanske du vill vänta på den. (Inte hittat den till försäljning i Sverige ännu men finns i USA)

http://lawyerist.com/2009/03/29/review-scansnap-s1500-document-scanner/

Ursprungligen av Stickan:

Har inte erfarenhet själv men hade tänkt köpa en scansnap 510m. Det finns dock en uppdaterad version nu som heter 1500m, om du inte har köpt än kanske du vill vänta på den. (Inte hittat den till försäljning i Sverige ännu men finns i USA)

http://lawyerist.com/2009/03/29/review-scansnap-s1500-document-scanner/

Dustin beräknar få in den 2009-05-22 (6 496:- exkl. moms). Bestämde mig dock för att jag i och med den låga volymen hellre satsar på en flexiblare flatbädd med arkmatare, så en HP N6310 är beställd. Hoppas få den idag så jag kan testa den i helgen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-30 12:37
Ursprungligen av Hagelin:

Dustin beräknar få in den 2009-05-22 (6 496:- exkl. moms). Bestämde mig dock för att jag i och med den låga volymen hellre satsar på en flexiblare flatbädd med arkmatare, så en HP N6310 är beställd. Hoppas få den idag så jag kan testa den i helgen.

Hmm HP'n hade jag inte sett förut, vore intressant att höra dina synpunkter senare, framförallt på hur smidig den är när det gäller att generera sökbara pdf'er, vilket är det jag främst är intresserad av.

Ursprungligen av Stickan:

Hmm HP'n hade jag inte sett förut, vore intressant att höra dina synpunkter senare, framförallt på hur smidig den är när det gäller att generera sökbara pdf'er, vilket är det jag främst är intresserad av.

Fick den i måndags och har inte hunnit testa den utförligt, men här kommer några första intryck. För det första är det ingen liten pjäs, 51 x 41 cm. För mig som ska ha den i ett skåp tillsammans med skrivaren så det inget problem, men har du tänkt att ha den på skrivbordet för snabb åtkomst är det något att tänka på.

Den Macmjukvara som medföljer är HP:s egna skanningsmjukvara och drivrutiner, Readiris Pro 11 för OCR samt NewSoft Presto! PageManager 8. Den sistnämnda verkar vara någon form av dokumenthanteringsmjukvara som jag inte brytt mig om att installera.

Processen för att generera sökbara PDF:er verkar ganska smidig. I HP:s programvara ställer du in ett antal "genvägar" som innehåller en skanningsprofil och en destination. Skanningsprofilen är vad det är du skannar, exempelvis bild, negativ, färgdokument eller svartvitt dokument. Destinationen är vad den ska göra av den, exempelvis spara som en fil, öppna i ett program, e-posta eller skriva ut. På skannern finns en kontrollpanel som innehåller en liten LCD-display där du när du ska skanna väljer bland dessa genvägar. Du kan exempelvis skapa en genväg för fakturor som skannar dom och sparar som PDF i en särskild fakturamapp. Ställer du in att destinationen ska vara en PDF-fil som innehåller text så OCR:as den automatiskt efter inskanningen. Detta går hyfsat snabbt och utan att hela Readiris-programmet startas upp.

1
Bevaka tråden