Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Partitionera tillbaka hårddiskutrymme

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-03-21 23:18

Hej,

jag började med att partitionera min hårddisk i 2 delar för att jag tänkte spara dokument på den ena partitionen och köra os på den andra. Men jag har kommit fram till att jag tänker hoppa över det och vill nu få tillbaka mina 100gb som bara ligger och dräller på en partition.

Är det bara att gå in i "disk utilitys" och välja hårddisken i fråga, och sedan under "partition" väljer jag "1 partition" kommer då partitionerna att fasas samman utan datafölust? (jag har bara data på en av partitionerna.

Måste jag formatera den andra partitionen till något för att få det att funka eller är det bara att tuta och köra?

Tack på förhand,
Rich

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-22 15:54

Ja det går att radera en volym som ligger "efter" och slå ihop den med en volym som ligger "tidigare". Svaret på din fråga finns i hjälp-dokumentationen till DiskUtility (Skivverktyg på svenska)

Ett litet observandum dock jag är osäker på om det går med alla tidigare versioner OSX och Skivverktyg, den länkade bilden gäller OSX 10.5 Leopard. Så kolla din egen hjälp-info om du har tidigare system.

Och du - oavsett om det skall behövas eller inte - TA EN BACKUP FÖRST!

1
Bevaka tråden