Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inget ljud på vissa filmer

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

En del filmer jag har konverterat med hjälp av VisualHub har tappat ljudet. De är konverterade med inställningen Apple TV 5.1, H.264 och Kvalitet Hög. Apple TVn är sedan kopplad med en optisk kabel till min reciever.
Det konstiga är att ljudet fungerar i iTunes på datorn, men inte på Atv. Enligt infon på filmer är det multipla kanaler, och detta fungerar ju ibland.

Någon som vet vad kan ha gått fel och vad man ska göra för att det inte ska hända igen?

Mvh Claes

Du måste minst en stereo-ström med i konverteringen för att 5.1 skall fungera. Gärna som första ljudspår. Om du tittar på HandBrake (som är smidigare och bättre än VisualHub för AppleTV) så adderas alltid ett stereo-spår första av allt när man vill ha med ett 5.1-spår.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2009-01-10 15:19

Detta uppstod i samband med uppgraderingen till 2.3. Det finns en snabb fix för det hela i denna tråden så man slipper koda om alla filmer.

http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=8501501#8501501

Gunverth: Funkar handbrake med mkv-filer nu för tiden? Det gjorde inte det förr iallafall. Menar du att jag ska använda Apple TV 5.1 + 2.0 i VisualHub annars?

N1klas: Du får ursäkta mej, men jag hittar verkligen inte vad fixen skulle vara? Hur ska jag göra för att slippa koda om?

Tack så mycket för hjälpen!

  • Medlem
  • Varberg
  • 2009-01-10 16:05

Här kommer ett utdrag från tråden. Grejjen är den att man alltid behöver ha med ett AAC-ljudspår i filmen numera. Om man sammanfattar det så det du behöver göra är:

  1. Ladda ner den lilla filen med AAC spåret från länken nedan.

  2. Öppna filmen med problem i Quicktime och kör Command+J då ser du förmodligen att du bara har ett AC3 spår. För att 5.1 skall fungera efter uppgradering till 2.3 behöver du även ha med ett AAC ljudspår med.

  3. Stäng dialogrutan och dra in Audio.mov filen (dvs. aac-spåret) till filmen och spara filmen. Kolla med Command+J att du nu även har ett AAC-spår med.

  4. Synka om filmen till Apple TV:n

Detta funkade kanon för mig.

======================================================
I opened QT Pro and created an audio-file (I uploaded it here: 2shared - download Audio.mov). You can open this file, select All and copy it (command+C).

Then, I open the *.mov file in my iTunes folder and at the beginning of that movie-file, I just pasted what I copied. Then I saved the file and that worked for me.

To see what's different. The initial movie-file only had a AC3-track (open the file and command+J). When I added the AAC-track, it now has an AC3-track and an AAC-track.

So it's basically 'Open -> Command+V -> Command+S' and you're done.

Let me know if this works: it did the trick for me.

======================================================

Det funkade perfekt!! Tack så jättemycket för tiden du tog dej att skriva en instruktion till mej!
Ha en trevlig helg, boys!

1
Bevaka tråden