Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

streaming video samt VLC

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-01-07 07:22

Hej.
Jag har två önskningar för min iPod touch för att den skall bli vad jag önskar att den skall vara.

1. Jag vill kunna 'streama' (vilken 'sket*n) film som helst till min iPod från min iMac. Hur gör man?
2. Finns det möjlighet att köra VLC på en iPod?

Personligen anser jag att det är 'på tok' att behöva konvertera över huvud taget för att kunna se grejer i en iPhone/iPod. Det är inte tidsrelevant. Det kan inte vara den slutliga lösningen. (Man kan ju i vilket fall inte göra 'något vettigt' i en sådan - mer än just titta/lyssna på filer. Varför skall man då göra om dem för just denna (enda) titt/lyssning?)

Tack på förhand för alla kompetenta svar.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2009-01-07 09:31

Det finns en massa sätt att streama media till Ipoden men tydligen ingen direkt från datorn.
Utan man måste gå igenom internet.
Här är några lösningar.

YouTube - How to Stream Media to your iPod Touch and iPhone by TimurY
iPod Touch Apps: Stream your entire music library to your iPod Touch, wherever you are!
http://itouchtips.wordpress.com/2007/12/22/media-streaming-to-ipod-touch/

Tydligen så ska det visst gå att få in Vlc i Ipoden

http://www.downloadsquad.com/2008/06/05/vlc-on-the-iphone-and-ipod-touch-yep/

  • Medlem
  • 2009-01-08 22:57

tack lappen,
för kommentar och länkar.

Kanske fungerar de sätt du beskrev. Men min önskan är egentligen att jag 'bara startar en applikation' (kanske VLC) på min iPod touch. Därefter besöker jag bara en 'utdelad mapp' på min iMac över WiFi.

DET vore väl en 'smut' lösning?!?

(och förstås - oavsett format; mpg, mp4, avi, wmv, VOB eller - ALLT!!)

Ursprungligen av lappen71:

Det finns en massa sätt att streama media till Ipoden men tydligen ingen direkt från datorn.
Utan man måste gå igenom internet.
Här är några lösningar.

YouTube - How to Stream Media to your iPod Touch and iPhone by TimurY
iPod Touch Apps: Stream your entire music library to your iPod Touch, wherever you are!
http://itouchtips.wordpress.com/2007/12/22/media-streaming-to-ipod-touch/

Tydligen så ska det visst gå att få in Vlc i Ipoden

http://www.downloadsquad.com/2008/06/05/vlc-on-the-iphone-and-ipod-touch-yep/

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-01-08 16:29

lappen, stammar du eller? =P

tack för bra länkar att strömma från internet.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2009-01-08 23:23

Sorry för trippel posten men det blev nått knas med mitt internet.

Jo jag håller med dig men så enkelt kommer det nog alfrig blir tråkigt nog

  • Medlem
  • 2009-01-10 23:11

OK -
knas med ditt Internet.

Jag tror ändå att det är 'möjligt'. Och som du vet - 'kunden har ALLTID rätt'.

(orsak - det är ju 'kunden' som försörjer HELA den så kallade MARKNADEN. Det är du och jag som tycker att någonting är värt att betala för som faktiskt är den drivande kraften i ALL handel inom den så kallade 'marknadekonomin'. Det som du och jag anser är värt ett pris, det betalar vi.)

Låt oss få 'marknaden' att förstå vad vi 'kunder' vill ha.

/Gl

Ursprungligen av lappen71:

Sorry för trippel posten men det blev nått knas med mitt internet.

Jo jag håller med dig men så enkelt kommer det nog alfrig blir tråkigt nog

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2009-01-11 12:10

Ja men hur många betalar för sina program egentligen?

Sen att du skulle få ett program som skulle spela alla filformat på en ipod och det samtidigt är laglígt är nog inget som Apple går med på

Finns en applikation på Appstore som heter WifiVideo som gör just det du eftersöker.
Du installerar en programvara på datorn och på iPhonen/iPoden sedan väljer du bara en katalog av filmer som den ska streama till iPhonen.
Filmerna måste dock vara i kompatibelt format som iPhone/iPoden klarar att spela upp (MP4).
Funkar riktigt bra tycker jag.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2009-01-17 11:49

Bra tips men det är ändå inte vad han eftersöker.
Programmet han söker ska kunna spela vilken filtyp som helst och inte bara mp4.

Ska testa det och se hur det fungerar

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2009-01-17 11:58
Ursprungligen av lappen71:

Bra tips men det är ändå inte vad han eftersöker.
Programmet han söker ska kunna spela vilken filtyp som helst och inte bara mp4.

Ska testa det och se hur det fungerar

Skälet till att du inte kan spela upp vilken videofiltyp som helst på iPhone är också tekniskt.

iPhones processor har en integrerad hårdavrudecoder för h264 och mp4-video. Denna gör att du kan spela upp dessa filmer på din iPhone, trots att processorn på egen hand inte skulle klarat av det.

Detta är skälet till att VLC fungerar mycket dåligt på iPhone och att du måste konvertera filmerna till iPhone-kompatibel h264 eller mp4 för att kunna spela upp dem.

Iphone remote fungerar bra för mig. MEN bara med mpg4 och H264.
Man startar programmet Iphone remote på macen och så kan kan man surfa in på macen via Itouch eller iphone. Sedan bläddrar man bara fram till filmen man vill se och klickar på den.
Programmet har fler funktioner. Kolla här:
http://www.macupdate.com/info.php/id/25867/iphone-remote

Lösningen skulle ju kunna vara om någon tog fram en decoder-programvara som kodar om filmen till mp4 i realtid och streamar över. Men det skulle ju kräva sin monsterburk förstås så det är nog inte realistiskt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2009-01-19 02:45
Ursprungligen av Mårten Johansson:

Lösningen skulle ju kunna vara om någon tog fram en decoder-programvara som kodar om filmen till mp4 i realtid och streamar över. Men det skulle ju kräva sin monsterburk förstås så det är nog inte realistiskt.

Hmm..nån monsterburk vet jag inte.
Jag sitter med en AMD Athlon 64 X2 Dual Core 5600+ 2.80GHz 4GB Ram
Och när jag kodar om en 350MB stort filmklipp tar det ca 20-25min och eftersom speltiden på klippet är omkring 45min så är det inte omöjligt att streama i realtid.
Men visst burken får arbeta lite men omöjligt är det inte

1
Bevaka tråden