Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nokia N78 - Frågor om GPS'en

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Halloj allihopa. Hoppas att få kunna svar på några frågor gällande Nokia N78'ans GPS funktion. Jag lyckas inte riktigt få den att ansluta till "GPS-Satelliten" eller vad man nu ska kalla det. Måste man låta mobilen ansluta via GPRS? Skulle gissa att det då lär kosta datatrafik, vilket jag INTE vill. Har läst att man inte ska behöva använda GPRS anslutning för att kunna få positionering på mobilen, bara det att det tar längre tid om man stänger av Assisterad GPS, vilket jag gjort.

Så, använder jag N78'ans GPS fel eller är den kanske sönder?

PS: Den visar bara EN! gul pinne vid satellitanslutningen, vilket jag tar som att den inte lyckas ansluta mot någon GPS satellit.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-12-31 17:52

Du kanske sitter inomhus? Ut i naturen med dig där den kan ta emot sattelitsignalerna.

Testat både inomhus och utomhus i kanske 2 veckors tid, ingen skillnad var jag än försöker. Har även testat uppgradera Nokia Maps till version 2.0 utan någon skillnad.

Kan skriva vilka inställningar jag ställt in om ni vill se om någonting är inställt fel.

Tacksam för er hjälp!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-12-31 18:01

Om du tar hem Nokia Map Loader till datorn och laddar ner kartorna över ditt område och sen för över dom till telefonen så behöver den ingen GPRS-anslutning.

Får du ingen som helst signal från satteliterna?

Okej ska testa det, tror dock att kartorna redan finns där från början då jag kan zooma in var jag är osv manuellt.

Nepp, ingen anslutning alls!

Testade med Nokia Map Loader, men det blev ingen skillnad. Kör senaste firmware på den också.

UPDATE: Verkar ha löst sig nu genom att jag fick radera CITIES mappen och ominstallera Nokia Maps 1.2. Nu kan jag se att den hittar satelliter så ska ut någon dag nu i veckan och testa om den ansluter.

Senast redigerat 2009-01-01 20:54
1
Bevaka tråden