Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Maxlängd på iDVD-projekt?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller på med att fixa ihop en DVD med lite bildspel som jag gör i iDVD. Efter ett tag klagade programmet på att projektet var för stort och då började jag banta storleken på bilderna lite vilket gjorde att projektets tyngd minskade så då var allt lugnt ett tag. Sedan började det klaga på att längden ca 140 minuter vara för långt. När jag kollar i hjälpen till iDVD står det bara lite vagt att det ryms ca 80 minuter på en skiva. Förstår att det måste finnas någon maxlängd men det borde även vara beroende av komprimeringen tycker jag.

Som grädde på moset vägrar programmet i princip att fungera efter detta.

Men, en DVD-skiva som du sparkar in i konsument DVD'n levererar en viss mängd film till din TV... den tiden är fast, kan inte ändras.

Du kan inte knö in 8 timmar DVD-video på en skiva. Du kan knö in 10st DivX-filmer men då är skivan ingen DVD-Video-skiva efter det - den blir en UDF-ROM skiva med data på.
Data som din DVD kan visa som en strömmande fil.

Har för mig att Videolängden som går in på en DVD-Video är under tre timmar-
Exakt varför iDVD klagar på 140 minuter vet jag inte (Två timmar 20 minuter) och att den skulle gilla max 80 minuter, det låter helkonstigt.

Att den klagar på 140 minuter beror antagligen på att komprimeringen som är vald för tillfället kommer att generera en film med storlek som motsvarar den valda DVD-skivan, tex DVD-5 (4,7GB).
Då får man antingen öka på kompressionen eller gå över på Dual Layer-skiva (DVD-R DL). Det senare kräver en Dual Layer-brännare, men kan läsas av samtliga DVD-spelare på marknaden.

1
Bevaka tråden