Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skapa bästa flv-filerna?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har ett par tre fyra olika widescreenfilmer som är gjorda i iMovie HD 6, i FCP och i Adobe Premiere Elements. (Olika filmer med ungefär samma längd).

Uppdraget är att få ut dem på min webbplats som FLV. Ej för taskig kvalitet, och ej för små i storlek (ca 600px bredd). Filmerna är ca 2.30 min och de FLV jag skapar blir ca 38 MB stora. Det känns generellt för stort, och jag tror att det är därför de hackar vid uppspelning, om de överhuvudtaget går att spela upp. Är 1800kbs för hög kvalitetsinställning för att det ska vara fungerande streaming på en normalserver? (1800 är vad Vimeo rekommenderar men de verkar ha ngn slags superserver...)

Hur jag än bär mig åt är det få datorer på kontoret som kan se mer än ca 40% av filmerna, sen slutar Safari eller FireFox att ladda in. (Kan detta vara en Mac/PC-grej? Det verkar som att Windows klarar visningen bättre)

Jag har gjort FLVkonverteringen i dels VisualHub, Adobe CS3 Falsh Converter, MPEG Encoder, iMovie, QT, men ingen av dem funkar bättre än den andra. Så vitt jag vet. Råd om programval tack.

TIPS MOTTAGES TACKSAMT! Tack på förhand / Sjovall

Tjena...

Hmm... du kör 1800 på en bredd av 600... det låter lite högt.

När jag konverterar till iPhone kör jag ju en bredd på 640 och då brukar jag ligga mer runt 1000-1200, nåt sånt. Det är med encoding till h.264, vilket jag tycker att även du skall göra med dina .FLV. Flash stödjer ju det numera.

Sen tror jag att du kan bortse från Vimeos rekommendation. När jag laddar upp nåt där i HD har jag mer runt 8000. Vimeo kodar ju om allt ändå (nog det jag retar mig mest på, är ju annars en supersajt).

Men... bara så vi är klara över vad som gäller: hostar du filerna hos Vimeo och bäddar in dem på din sajt, eller vill du hosta dem lokalt?

Om du kunde länka till nåt klipp nånstans, eller kontakta mig via PM kan jag köra en snutt genom den nya encodern i CS4. Då får du h.264 i .FLV eller F4V. Mest för att det hade varit kul att se hur det blir.

/Andrée

PS. CS3 encodern medger inte h.264 i FLV. De kör fortfarande Sorensen i den.

En av filmerna ligger på
Malmö Stadsteater

Nej, jag använder mig inte av Vimeo, jag bara kollade där på deras specar.

Det där med h.264 låter intressant, men kan alla Windowstittare också se det då? För det har ju förr varit problem om de inte har senaste QT i sin dator (och hur många windowsare har det?) för då får de bara ljud med vit video.

Tittar på filmen du länkar till....

For what it's worth så funkade det bra för mig. Kvaliteten kändes också bra. Men säger du att du har problem så är det naturligtvis inte så kul- man vill att det skall funka.

Min internetuppkoppling är OK med 25 Mbit och jag buffrade filmen rätt snabbt.

Vad har du för målpublik? Mot vilken typ av dator riktar sig filmerna?

Är det folk som söker sig till filmerna kan man ju vara mycket generösare mot sina filer. Är det mot en mer skeptisk publik, måste man se till att det i första hand flyter på.

Flash tillåter numera h.264, så det innebär att alla med en tillräckligt aktuell flashversion kan spela upp filmerna oavsett plattform. Det är riktigt goda nyheter för alla som gillar film! Flash har ju som bekant mycket god spridning.

Om man väljer att koda i h.264 lägger man samtidigt in en kontroll så att flash varnar om spelaren inte är tillräckligt ny. Att uppdatera tar ju mindre än en minut.

Om jag skall testa att koda en snutt så behöver jag en originalfil, kanske via yousendit eller nåt liknande, annars blir det inte rättvisande.

Vad jag kan göra undertiden är att koda en egen video med en bredd på 600 och se hur stor den blir med en längd av 3 min 10 sek.

Vill man nå alla - eller nästan alla - så bör man inte göra filmer större än max 500 pix bredd - och då kan man köra med 4-500 kbit/s utan att det ser allt för j-igt ut.
Filmen på Malmö Stadsteater är fin, men kan nog inte ses av så många pga av begränsad bandbredd - väldigt många har trots allt bara 0,5-2 mbit/s - som i verkligheten är ännu mindre.
Jag kodar allt (originalfilerna är SD eller HD i QT-format) med QTpro. QT-pluggen som gör det möjligt att koda till FLV läggs till av Adobe om man har CS installerat. Det är i princip samma motor som Adobes Flash Encoder - men lagd som plugg till QT.

När alla - eller fler i alla fall - har nyaste versionerna av Flash-player i sina browsers - om 1-2 år ungefär - så går jag över till H264.

Man måste tyvärr utgå ifrån att kunderna generellt sett är kompletta idioter när det gäller datorer och Internet. Får dom upp en skylt i nyllet att dom måste installera en ny Flash-player - något dom inte vet vad det är - så har man förlorat dom - dom törs inte trycka på något...det kan ju vara virus!

Vänder man sig till specifik grupp med tung IT-vana och fett bedband etc - då kan man göra vad man vill.

Ursprungligen av Zimmerman:

Man måste tyvärr utgå ifrån att kunderna generellt sett är kompletta idioter när det gäller datorer och Internet.

Alltså... nånstans i denna barska mening ligger något mått av sanning, även om jag föredrar beteckningen "okunskap".

Allt som Zimmerman skriver i övrigt ligger rätt nära "Internetvideons ABC". Det är den stående rekommendationen, så att säga.

Men jag håller inte med. Jag vill inte att min värld skall vara så, alltså är den inte det.

Om jag gör kvalitetsvideo och lägger ut den på internet, tillgängligt för alla utan kostnad, så bestämmer jag själv nivån. Och jag kommer HELT GARANTERAT INTE att lägga mig på nån minsta gemensamma nämnare vad gäller streamingkapacitet. Jag bestämmer helt enkelt hur jag vill att min video skall se ut och sen är det upp till dem som vill se den att anpassa sig och dra sitt strå till stacken.

Man kan nischa sig och utesluta hela världen, men det är kanske inte så roligt? Men om man använder gott omdöme, inte pådyvlar mjukvara som inte redan är installerad, inte skickar spam och inte lurar på någon dolda kostnader, så är det fritt fram.

Faktum är att när det gäller alla olika browsers dåliga CSS-tolkning och allmänna inkompabilitet, så håller jag alla webmasters ansvariga. Det är vårt eget fel, genom oändliga rader överflödskod för att snappa upp IE6 och liknande, som internet haltar. Istället för att hålla folk ansvariga för att hålla sina datorer rena och uppdaterade, skrivs det kod som kompenserar för alla tokigheter som nån kan få för sig.

Nej, det vill jag inte vara del av. I samma ögonblick som vi strippar bort browserspecifik kod och de inkompetenta browserna visar sitt sanna fula tryne kommer folk att uppdatera.

Visst är folk rädda för det okända, men flash är ett etablerat varumärke och dialogen är formulerad som en uppgradering, inte nyinstallation.

Vill också göra om en del video filer till flv. Ser att ni nämner Adobe flash video encoder - är denna en del av CS3 eller är den ett eget program?

1
Bevaka tråden