Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga av/ändra stavningsfunktion i iphone?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
när jag skriver på min iphone används ju "stavningsfunktionen" som gör att t.ex. stoxkholm blir till Stockholm. Det är mestadels bra.

Till en del kompisar sms:ar och epostar jag dock på engelska och då blir denna funktion riktigt irriterande:
Can I see you after lunch BLIR:
Can I see you ÄRTER lunch.

1) kan man snabbt och enkelt byta språk i iphone (/enstaka applikation)?
2) kan man snabbt och enkelt stänga av svenskan i iphone (/enstaka applikation)?

mvh Jonas

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-09-03 10:37

Det undrar jag också!

Du kan alltid säga nej till rättstavningsförslaget. Så att det blir som du skriver.
Under inställningar > Internationellt > Språk kan du ändra skrivspråk men det ändrar hela telefonen det.
Du kan inte styra per applikation.

Jag har märkt att den även hanterar engelska ord men då ska det inte finnas något svenskt ord som kan passa in.

Jag undrar också om ordboken lär sig av vad jag skriver?

För jag vill till exempel att ar ska bli är och inte år som det blir nu.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-09-03 11:57

Har ni sett den lilla knappen som ser ut som en jordglob på tangentbordet? Den sitter alldeles intill knappen som man växlar mellan siffror och bokstäver.

Ett snabbt tryck på den döper om "mellanslag" till "space". Gissa vad som händer när du skriver nu? Jo, det blir en engelsk ordlista istället.

Apple tänker då på allt... utom MMS.

Hej!
jag har kollat på mitt tangentbord.längst ned har jag en knapp med "?123" sedan kommer (åt höger) en tangent som ser ut som en uppochnedvänd säng, sedan @, sedan punkt och sist "retur".
Jag hittar inget tecken som ser ut som en jordglob...
mvh Jonas

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-09-03 12:16

Jag har en icke jailbreakad 2.0.2 3G iPhone.

Jag har jordgloben i SMS, Mail, Safari och Anteckningar.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-09-03 12:21
Ursprungligen av jonasludvigsson:

Hej!
jag har kollat på mitt tangentbord.längst ned har jag en knapp med "?123" sedan kommer (åt höger) en tangent som ser ut som en uppochnedvänd säng, sedan @, sedan punkt och sist "retur".
Jag hittar inget tecken som ser ut som en jordglob...
mvh Jonas

Hittade!

Gå in till inställningarna/Allmänt/Tangentbord/Utländska tangentbord

Då dyker jordgloben upp

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-09-03 12:24

Åh... naturligtvis. Jag som precis börja tänka... men om man vill kunna skriva på Tyska också. Hur gör man då?

Som sagt... Apple tänker på allt... utom MMS.

Senast redigerat 2008-09-03 12:55

toppen!
nu funkar det. mvh Jonas

Ursprungligen av Spooky:

Har ni sett den lilla knappen som ser ut som en jordglob på tangentbordet? Den sitter alldeles intill knappen som man växlar mellan siffror och bokstäver.

Ett snabbt tryck på den döper om "mellanslag" till "space". Gissa vad som händer när du skriver nu? Jo, det blir en engelsk ordlista istället.

Apple tänker då på allt... utom MMS.

Tack, som jag har stört mig på att detta inte fanns (trodde jag)! Förlåt Apple!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-01-13 23:46

Uj, drygt 8 år senare

Ursprungligen av kenjon:

Uj, drygt 8 år senare

Får skylla på att det är först nu jag hamnat i behov av denna funktion beroende på att jag för första gången står utan dator där all engelska tidigare har skrivits...

Snart kanske jag glömmer funktionen igen när den nya MacBook Pro med Touchbar dyker upp om nån vecka (så, då fick jag skryta och skrävla lite också).

1
Bevaka tråden