Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple .mac blir MobileMe

Tråden skapades och har fått 383 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Loginlösningen för mig

Apple - Support - Discussions - can't log in ...

Någon som lyckats lägga upp ett galleri med bilder, klickar på ladda upp, händer nada

Jag jämförde hastigheten på att ladda ner en komprimerad fil med bilder från idisk och bildgalleriet. Från galleriet gick det i 200kbit/s, medan idisken SOM VANLIGT är outhärdligt seg. Jag skulle vilja veta om det skulle kunna ha att göra med det faktum att idisk fortfarande ligger på .mac medan galleriet ligger på .me? Om så är fallet, kan det vara så att idisk kommer att flyttas över till .me eller stannar den kvar på .mac pga bekvämlighetsskäl?

.mac eller .me spelar nog ingen roll - det är samma servrar - samma hårdvara - samma linor. Att iDisk är segt beror på att det är ett annat protokoll.
Alltså - Apple har ju inte byggt någon nu "fabrik" - dom har bara installerat ny mjukvara på sina burkar och lagt till en domän som dom köpt (me.com).
Den nya domänen är till för att inte alla ska tro att detta är en tjänst för bara Mac'ar. Dom siktar in sig även på Windowsvärlden. Fortsättning följer.

Ursprungligen av hammarberg:

Jag jämförde hastigheten på att ladda ner en komprimerad fil med bilder från idisk och bildgalleriet. Från galleriet gick det i 200kbit/s, medan idisken SOM VANLIGT är outhärdligt seg. Jag skulle vilja veta om det skulle kunna ha att göra med det faktum att idisk fortfarande ligger på .mac medan galleriet ligger på .me? Om så är fallet, kan det vara så att idisk kommer att flyttas över till .me eller stannar den kvar på .mac pga bekvämlighetsskäl?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-17 22:42
Ursprungligen av Zimmerman:

.mac eller .me spelar nog ingen roll - det är samma servrar - samma hårdvara - samma linor.

Fast något verkar de ha gjort, för tidigare så toppade jag 27 kB/s med Backup.app, men nu låg den runt 43, med toppar väl över 50. Fortfarande kasst, men bra mycket bättre iaf.

Ursprungligen av Zimmerman:

.mac eller .me spelar nog ingen roll - det är samma servrar - samma hårdvara - samma linor. Att iDisk är segt beror på att det är ett annat protokoll.
Alltså - Apple har ju inte byggt någon nu "fabrik" - dom har bara installerat ny mjukvara på sina burkar och lagt till en domän som dom köpt (me.com).
Den nya domänen är till för att inte alla ska tro att detta är en tjänst för bara Mac'ar. Dom siktar in sig även på Windowsvärlden. Fortsättning följer.

Hmm blir nog svårt att plocka alltför många Windows-användare då Live mesh(https://www.mesh.com/Welcome/LearnMore.aspx) ligger i startgroparna och jag antar att det inte kommer att kosta 99$ per år.
Sist jag var inne på betan så såg jag en ikon med en cinema display och exter Your mac - coming soon.
Men tiden får utvisa hur det går...

Det har med iPhone att göra - många som köper iPhone är Windowsmänniskor. Det måste finnas en vettig anledning till att Apple investerar hundra miljoner (eller mera) i att byta namn på sin tjänst. Dom har spenderat enorma summor och haft ett veritalt helvete med att få det att funka. Varför? Varför inte behålla .mac-namnet? Think about it.

Ursprungligen av mendezzz:

Hmm blir nog svårt att plocka alltför många Windows-användare då Live mesh(https://www.mesh.com/Welcome/LearnMore.aspx) ligger i startgroparna och jag antar att det inte kommer att kosta 99$ per år.
Sist jag var inne på betan så såg jag en ikon med en cinema display och exter Your mac - coming soon.
Men tiden får utvisa hur det går...

Ursprungligen av Zimmerman:

Det har med iPhone att göra - många som köper iPhone är Windowsmänniskor. Det måste finnas en vettig anledning till att Apple investerar hundra miljoner (eller mera) i att byta namn på sin tjänst. Dom har spenderat enorma summor och haft ett veritalt helvete med att få det att funka. Varför? Varför inte behålla .mac-namnet? Think about it.

Det tror jag också på, men jag tror snarare att de riktar sig mot iPhone-användare än Windows- användare. Sen att de tar bor ".mac" är väl bara ett naturligt steg, det var väl ungeför 1½ år sedan de tog bort "computer" ur företagsnamnet. Jag tror att inom något år om Apple sköter korten rätt med mobileme ,så kommer antagligen fler använda tjänsten primärt för sin iPhone än för sin mac, varför ska den då heta mac. Sen när man säger .mac så tänker många 20 kb/s etc etc
Eftersom delar av tjänsten fungerat så dåligt i så många är det väl lika bra att byta namn för att få en nystart och få tillbaka de användare som tvivlat på .mac.

Då får man helt enkelt hoppas att de löser hastigheten på annat sätt. Sådant här kan verkligen frustrera mig så in i he****e! Om allt bara fungerade som det skulle så hade det varit en helt underbar tjänst. På köpet har jag nu fått ytterligare ett problem (verkar vara något starterbjudande de har, "Buy one MobileMe and get twice the trouble!").
När jag ska skicka mail med den webbaserade .me så kommer jag inte åt mina kontakter inne i "new message". Det finns en ikon längst ut till höger, motsatt sida från "send message" - men den går inte att klicka på. Har bara jag det problemet?

Ursprungligen av hammarberg:

När jag ska skicka mail med den webbaserade .me så kommer jag inte åt mina kontakter inne i "new message". Det finns en ikon längst ut till höger, motsatt sida från "send message" - men den går inte att klicka på. Har bara jag det problemet?

Jag testade precis och kan bekräfta samma beteende. Ikonen går inte att klicka på.

Ursprungligen av hammarberg:

När jag söker en kontakt i den virtuella adressboken så hittar den kontakten men all information (förutom namn) försvinner.

Jag kan bekräfta även detta. MobileMe krävde 4 försök innan den överhuvudtaget laddade adressboken och sökfunktionen verkar gömma informationen om den första matchen i din sökning OM du inte tidigare i samma session klickat på det namnet. T.ex om jag söker på namnet "Johan" som finns en hel del i min adressbok, så kommer sökresultatena att vara korrekta men den första kontakten som automatiskt väljs så tappar all sin information och endast namnet visas.

MobileMe

Ursprungligen av air:

Jag testade precis och kan bekräfta samma beteende. Ikonen går inte att klicka på.

Jag kan bekräfta även detta. MobileMe krävde 4 försök innan den överhuvudtaget laddade adressboken och sökfunktionen verkar gömma informationen om den första matchen i din sökning OM du inte tidigare i samma session klickat på det namnet. T.ex om jag söker på namnet "Johan" som finns en hel del i min adressbok, så kommer sökresultatena att vara korrekta men den första kontakten som automatiskt väljs så tappar all sin information och endast namnet visas.

MobileMe

Det är ju helt sanslöst! Har man mer än 50 kontakter så vill man alltid söka efter kontakten och inte leta sig fram till den. Undrar när det ska lösas?

Samma sak med Mail-hanteringen. Vem kan mailadressen till alla sina kontakter? EN jävla tur att de lämnat en massa extra dagar till trial:en. Betalar inte ett öre innan allt fungerar... Frågan är bara om det någonsin börjar fungera(?).

Såg igår att mina pengar kommit tillbaka på kontot. Vet inte om de dök upp under onsdagen eller torsdagen, men nu har jag fått tillbaka mina 1163:- i alla fall...

okej, ett till problem. När jag söker en kontakt i den virtuella adressboken så hittar den kontakten men all information (förutom namn) försvinner. Informationen är dock tillbaka om jag loggar in på nytt och bara letar mig fram till kontakten, försöker jag på nytt göra en "search" så försvinner all info igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-18 16:14

Det här är ju katastrof. Så jävla pinsamt dåligt. Mina 1.160,89 kr är fortfarande borta och ringer man svenska Apple så vet de knappt vad Mobileme är.
Svenska Apple: "Mobileme, de är det nya .Mac va?"

Mailade Apple i mån, inget svar.

Ursprungligen av acke:

Det här är ju katastrof. Så jävla pinsamt dåligt. Mina 1.160,89 kr är fortfarande borta och ringer man svenska Apple så vet de knappt vad Mobileme är.
Svenska Apple: "Mobileme, de är det nya .Mac va?"

Mailade Apple i mån, inget svar.

Gör en polisanmälan om kortbedrägeri.
Gör en anmälan till banken.

Låt det sedan skötas mellan din bank och Apple.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-19 01:33

Nu har jag fått tillbaka lite pengar plus att jag fått 30 gratisdagar till. Man tackar och bockar.

Citat:

Dear MobileMe Member,
Apple has identified and resolved an issue that caused an incorrect, temporary authorization hold of 121 EUR to be placed on your credit or debit card when your MobileMe trial account was created. We have addressed the issue and want to apologize for any inconvenience.
Typically when you create a new trial account, your credit or debit card is verified by authorizing a small charge (equivalent to USD $1). Unfortunately, an error caused the incorrect amount to be preauthorized for your card. Be assured that this is not a charge, but only an authorization hold. The hold is released by the card-issuing bank after a predetermined period, usually between a week and a month. Where possible, Apple is working to have these holds removed earlier.
To show our appreciation for your continued loyalty, we have extended your free trial period by 30 days. This extension is in addition to the 30-day extension of which you were notified on July 16, for a total of 120 days of free MobileMe service.
Look for the extension to be reflected in your account settings in the next few weeks. You may now enjoy MobileMe free of charge until 08/11/08, after which your annual paid subscription will begin.
Thank you for being a MobileMe customer.
Sincerely,
The MobileMe Team

Jag fick 60 dagar extra. Står ju även i brevet.

Citat:

To show our appreciation for your continued loyalty, we have extended your free trial period by 30 days. This extension is in addition to the 30-day extension of which you were notified on July 16, for a total of 120 days of free MobileMe service.

Alla fick tydligen 30 dagar den 16:e p.g.a. allt strul å nu får vi som blivit felaktigt reserverad dom 121 EUR ytterligare 30 dagar. Provperioden var ju 60 dagar från början, nu får vi 120 dagar.

Ska kanske inte ge upp detta än, men är ju inte direkt positiv...

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-19 09:20
Ursprungligen av erikohman:

Provperioden var ju 60 dagar från början, nu får vi 120 dagar.

Ska kanske inte ge upp detta än, men är ju inte direkt positiv...

De har lite tekniskt strul i början, vilket så klart är jättetråkigt. Men nu har du 4 månader gratis, och jag tror säkert att de har allt på banan långt innan det är dags att välja om du ska ha det kvar eller ej.

Får hoppas på det...

Är det inte lite lustigt att Apple fortsätter att debitera konton trots att de nu har gått ut och bett om ursäkt och därmed hävdar att det inte längre sker?

Jag registrerade mig nyss och fick beloppet reserverat.

Så. Av det man läst här bör man altså vänta med att skaffa sig ett mobileme-konto?
Är det korrekt uppfattat?

Det är klart att Apple kommer att ordna problemen så det finns, enligt min uppfattning, ingen anledning att vänta.

Skaffade mobileme för 2 timmar sedan, och i 90 minuter har synkhjulet bara snurrat och ser inget resultat när jag loggar in på me.com.

Nån som vet vad det kan bero på?

Lägger upp snapshot:

För mig har tjänsten fungerat alldeles prima sedan jag testade den (två dagar efter release), och inget belopp reserverades heller när skrev upp mg på ett trial-konto - detta var också efter "den stora stormen", om ni förstår vad jag menar. Dessutom har jag ett trial-konto till oktober (efter dessa gratismånader hit och dit) månad, och jag kommer garanterat förlänga det när mina dagar tar slut.

En tjänst som denna har jag saknat, och äntligen är den allt. Snyggt. Fräscht. Tack Apple, tack.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-21 00:05
Ursprungligen av ratorinak1:

En tjänst som denna har jag saknat, och äntligen är den allt. Snyggt. Fräscht. Tack Apple, tack.

Ja det måste man ju ge dem. Snyggare och smartare webmail har jag inte sett någonstans. Vågar man hoppas att den letar sig in i Mac OS X Server?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-21 10:44
Ursprungligen av acke:

Ja det måste man ju ge dem. Snyggare och smartare webmail har jag inte sett någonstans. Vågar man hoppas att den letar sig in i Mac OS X Server?

Ja, Squirrel är fan sorgligt. Men de vill väl inte konkurrera med sig själva (eller nåt sånt), antar jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-21 11:24
Ursprungligen av hugin:

Ja, Squirrel är fan sorgligt. Men de vill väl inte konkurrera med sig själva (eller nåt sånt), antar jag.

Kan de inte lägga in någon typ av grej i software texten om att man inte får använda programvaran som webbhotellsåterförsäljare eller liknande?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-21 12:16
Ursprungligen av acke:

Kan de inte lägga in någon typ av grej i software texten om att man inte får använda programvaran som webbhotellsåterförsäljare eller liknande?

Då faller hela iden med en server-version. Apple gör nog klokt i att behålla MobileMe-tjänsterna för sig själva i just den tjänsten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-21 13:54
Ursprungligen av Northwiz:

Då faller hela iden med en server-version. Apple gör nog klokt i att behålla MobileMe-tjänsterna för sig själva i just den tjänsten.

Jaså? Hur många webbhotell kör Mac OS X Server idag? Tror de är ganska lätträknade.
Tror du missförstår mig.
Mac OS X Server men mobilme-gränssnitt på webmailen och alla synkningsmöjligheter till företag men inte till förtag som säljer webbhotell och mail-tjänster.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-21 16:44
Ursprungligen av acke:

Jaså? Hur många webbhotell kör Mac OS X Server idag? Tror de är ganska lätträknade.
Tror du missförstår mig.
Mac OS X Server men mobilme-gränssnitt på webmailen och alla synkningsmöjligheter till företag men inte till förtag som säljer webbhotell och mail-tjänster.

Jag är med dig, Acke!

Synkroniseringen suger fortfarande trots att dom har bytt namn.
Nu har synksnurran i menyraden snurrat oavbrutet i ett dygn!

Bevaka tråden