Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fototips

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En liten tråd för oss som kanske vill göra en mental notering till oss själva eller kanske tipsa ngn annan om fotoplats, ngn lämplig miljö etc.

Kanske lite om utrustning, stativ, bländare etc. Men glöm inte att det i huvudsak skall fungera som en inspirationskälla

In Spiratio - betyder "den gudomliga inandningen", inspiration - man fylls med den helige ande... jag så Känns det ibland (sagt av en djupt troende Ateist...)

OK

Skall fotografera Morgondimma vid Torslanda

= Gå upp klockan halv tre och åka dit... gryningsfoto.
medtag termos och iPod....

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-16 21:54
Ursprungligen av Goflorp:

Skall fotografera Morgondimma vid Torslanda

= Gå upp klockan halv tre och åka dit... gryningsfoto.
medtag termos och iPod....

Vem fan har med sig en iPod om man ger sig ut i arla morgonstund för att plåta naturbilder?
Tror du att Mattias Klum har en iPod igång när han hänger i en lian i Borneos regnskogar?
Är det inte bättre att lyssna på naturens egna ljud, såsom fågelsång etc.

Jag fattar mig inte på folk som går omkring med hörlurar på skallen eller i öronen var dom än går och står.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-16 22:21
Ursprungligen av Konrad:

Vem fan har med sig en iPod om man ger sig ut i arla morgonstund för att plåta naturbilder?
Tror du att Mattias Klum har en iPod igång när han hänger i en lian i Borneos regnskogar?
Är det inte bättre att lyssna på naturens egna ljud, såsom fågelsång etc.

Jag fattar mig inte på folk som går omkring med hörlurar på skallen eller i öronen var dom än går och står.

Det var en väldigt individuell åsikt du lägger fram här. Varför ha med sig en termos med varm choklad eller kaffe när man kan slicka morgondagg från nässelblad?

Ursprungligen av Reisan:

Det var en väldigt individuell åsikt du lägger fram här. Varför ha med sig en termos med varm choklad eller kaffe när man kan slicka morgondagg från nässelblad?

Antingen är klockan för mycket eller så har man för mycket foto i huvet.. läste det som "slicka morgondagg från Hasselblad"

Vilket i och för sig kanske skulle kunna bli en bra vattenbild..:D

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-17 06:40
Ursprungligen av Reisan:

Det var en väldigt individuell åsikt du lägger fram här. Varför ha med sig en termos med varm choklad eller kaffe när man kan slicka morgondagg från nässelblad?

"Väldigt individuell"?
Tror du verkligen det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-17 17:11
Ursprungligen av Konrad:

"Väldigt individuell"?
Tror du verkligen det?

Tror jag sätter i hörlurarna från iPoden igen...

Ursprungligen av Konrad:

Vem fan har med sig en iPod om man ger sig ut i arla morgonstund för att plåta naturbilder?
Tror du att Mattias Klum har en iPod igång när han hänger i en lian i Borneos regnskogar?
Är det inte bättre att lyssna på naturens egna ljud, såsom fågelsång etc.

Jag fattar mig inte på folk som går omkring med hörlurar på skallen eller i öronen var dom än går och står.

Ofta är det mycket transportsträcka och allt tar en jävla tid.
Rätt van (skadad?) från jobet att ha en Shuffle i öronen med ngt trevlig podcast.

Väl på plats och till att fota, då får man väl stänga av.

Eller får jag inte ens ha på bilstereon på väg dit för att inte sabba naturupplevelsen, kanske bara ok lyssna på ventilspelet då.....

Fan, släng dig i brunnen Konrad

EDIT "lyssna på natiren egna ljud", det ligger en hårt trafikerad 90-väg precis brevid. KAn lyssna på Turbodieslarna i dimman. Inte Storlom direkt...

Senast redigerat 2008-07-17 07:38
Ursprungligen av Konrad:

Vem fan har med sig en iPod om man ger sig ut i arla morgonstund för att plåta naturbilder?
Tror du att Mattias Klum har en iPod igång när han hänger i en lian i Borneos regnskogar?
Är det inte bättre att lyssna på naturens egna ljud, såsom fågelsång etc.

Jag fattar mig inte på folk som går omkring med hörlurar på skallen eller i öronen var dom än går och står.

När klum sitter tre veckor i ett jävla träd önskar han nog att han hade en....

Carl Rytterfalk har kommit med två tips tidigare:

* Fota genom Ramlösa, föremål nedsänkta ner i bubbelvatten. Kul effekt.

* Fota föremål nedfrysta med kolsyreis, frostade blommor etc.

(Sök i forumet, dessa har sina egna tråda)

Roliga tips.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-15 21:50

Jag bytar objektiv minst 1-2 ggr varje gång jag är ute på fältet. Mitt tips är att sätt dig ner någonstans när du gör byte av optik. Rikta kamerahuset neråt när du tar bort objektivet och lägg kamerahuset i knäet fortfarande neråt. På med skyddslocket för objektivet, fram med det andra objektivet, av med skyddlocket och ta upp kamerahuset fortfarande pekandes neråt marken. Och anslut objektivet till kamerahuset.

Blåser det ute så sätt dig så att du har vinden i ryggen och använder ryggen som vindskydd, så får du inte in massa skräp i sensorn. Vill man vara extra noga så kan man sätta på sensorlocket på kamerahuset medan man fixar med de två objektiven.

Var kvick i bytet men var noga och försiktig. Så att objektivfattningen och kamerahusets fäste inte slits ut.

Ursprungligen av Reisan:

Jag bytar objektiv minst 1-2 ggr varje gång jag är ute på fältet.

Smart tips! Jag hörde av någon att han alltid går tillbaka till bilen/inomhus när det är dags för objektivbyte. Då minskar du risken för damm på sensorn.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-16 21:26
Ursprungligen av bastuman:

Smart tips! Jag hörde av någon att han alltid går tillbaka till bilen/inomhus när det är dags för objektivbyte. Då minskar du risken för damm på sensorn.

Tackar! Ja, det hade ju varit bättre att gå till ett mer isolerat ställe. Men oftast hinner man inte eller har möjligheten.

ru4real?

Fotografera någon elektrisk pryl som du stänker vatten på så det blir kortslutning och kalla den för Vatten i Watten. Kul....eller kanske inte.

Frys ned någon insekt i en isbit och fota när det börjar smälta.

Vattenspeglingar kan vara fina. Ta foto av en vattenpöl där något speglar sig i.

"Vattnet likt en spegel..."; fotografera något som speglar sig och vinkla de så att man bara pga av något litet som flyter kan förstå att det är en spegelbild man ser.

Närbild på ett glass vatten med fokus på kondensdropparna som rinner av värmen.

Nä, nu börjar jag bli törstig......får gå och göra lite te.

Har inte varit här på evigheter..... men denna tråd verkar kul, så jag bidrar här med några tips:

1. Tänk på att om du fotar månen (full eller annan fas) så reflekterar den solljuset och därför krävs en snabbare slutartid än vad omgivande himmel (om den är mörk) vill låta dig tro. Så prova 1/60 sek eller snabbare för att få med lite kratrar och annat kul.

2. Har du problem med skakningsoskärpa och inte har IS eller VR? Räkna ut lite snabbt hur snabb slutartid du behöver beroende på objektivets brännvidd och använd närmaste slutartid. Så har du ett 50 mm objektiv kan du handhålla utan så stor risk för kameraskakning om du fotar med 1/60 sek eller snabbare. Har du ett 70-200 mm objektiv så bör du använda 1/250 sek även om du fotar vid 70 mm.

3. Fotar du på badstranden (eller i skidbacken) så vill kameran underexponera för att "neutralisera", så prova ställa in EV på +2 eller något liknande - dvs prova dig fram lite (eller miska slutartiden/öppna upp bländaren om du kör manuellt).

4. När du fotar i motljus med solen i sökaren och vill att den ska bli sådär riktigt stjärnlik (dvs den strålar ut som en stjärna), använd så liten bländare som möjligt. Ju mindre desto mer stjärnlikt blir det.

5. Om du fotar Canon och har en Canonblixt (ex 580EX) som synkar med max 1/250 sek, ställ in HSS (high sync speed) så kan du använda snabbare slutartider än 1/250 sekund. Om det inte blir tillräckligt starkt ljus från blixten (som vid HSS skickar "pulser") ställ upp blixtens exponeringskompensation och prova även att zooma in för att få ett mer direkt ljus på den/det du fotar (bra för porträtt).

Om du inte har några moraliska betänkligheter när det gäller att besvara frågan "jobbar du för en tidning" med ett ja så kan jag rekommendera det om ni fotar vid någon officiell tillställning. Jag gjorde själv det när jag var på en konsert och till min förvåning så ville helt plötsligt alla i "big brother-generationen" vara med på bild. Det blev en riktigt lyckad fotokväll. Liiite dåligt samvete fick jag dock...

Jag ska väl för sakens skulle tillägga att alla som hamnade på min blogg/flickr kontaktades innan för godkännande. Nedan ett exempel från kvällen:

Flickr Photo Download: Double Crash Diet

Behöver motivtips...
Jag är med i en månatlig fototävling som varje månad har ett nytt tema. Denna månads tema är Vatten. Känner på mig att barn i motljus (och vattenstråle) kommer att vinna, men jag vill vara lite mer subtil..

Senast redigerat 2008-07-16 10:45
Ursprungligen av ru4real?:

Behöver motivtips...
Jag är med i en månatlig fototävling som varje månad har ett nytt tema. Denna månads tema är Vatten. Känner på mig att barn i motljus (och vattenstråle) kommer att vinna, men jag vil vara lite mer subtil..

Varför inte frysa in löv nu mitt i sommaren ?

Bilder genom och på is mitt i värmen...?

Kolsyreis kan man köpa från AGA, kul effekt om man lägger det i vatten (rök).

Is kuber i groggglas med rimfrost på utsidan? Lägg till "dödaren" i motljus-skymning/gryning.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-16 13:27
Ursprungligen av ru4real?:

Känner på mig att barn i motljus (och vattenstråle) kommer att vinna, .

Det där är en förbannelse. Var och varannan amatörfototävling så är det ett foto på någon liten kladdig unge i lagom gullig situation som vinner. Alternativt en katt på rygg med en kattleksak mellan tassarna.

Man får väl skaffa barn eller katt antar jag

Jag har en bild.. taget på ett segelbåtsdäck.. där man ser torkat vatten (dvs saltavlagringarna) och skoten. Vad tror ni? Är det en vinnare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 12:14

Nej tyvärr. Inget motljus.

(Jag gillade bilderna på den gula slangen och ljuset)

Mitt vattenfoto-tips: Frys en vattenkaskad (i motljus, nej allvarligt, nåt snyggt ljus som leker i vattendropparna). Kasta något stort i en spegelblank sjö. Eller stänk vatten. Kasta en hink på en sovande katt och fota precis innan vattnet träffar och blöter ner. (Eller något annat normalt torrt om du inte vill verka grym.)

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-07-16 20:49
Ursprungligen av pesc:

Nej tyvärr. Inget motljus.

(Jag gillade bilderna på den gula slangen och ljuset)

Mitt vattenfoto-tips: Frys en vattenkaskad (i motljus, nej allvarligt, nåt snyggt ljus som leker i vattendropparna). Kasta något stort i en spegelblank sjö. Eller stänk vatten. Kasta en hink på en sovande katt och fota precis innan vattnet träffar och blöter ner. (Eller något annat normalt torrt om du inte vill verka grym.)

INSTÄMMER

Där gäller det att rigga lite men kan bli en Awsome Bild!!
ps; har katt men han har ej drabbats av denna explosiva effekt..

Dock här en dansk som fick första pris i world press photo för sin vatten lek.:p
1st prize stories - World Press Photo

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-07-16 21:15

oftast Det Kontroveriela Uttrycket Som Gör Det O:-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 23:45
Ursprungligen av Trisen:

...
Dock här en dansk som fick första pris i world press photo för sin vatten lek.:p
1st prize stories - World Press Photo

Tack för den! Superbilder!

Och tack för kattbilden (som jag sett förut). Det är nog den häftigaste kattbild jag någonsin sett för han ser så SUR ut.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-07-17 21:00
Ursprungligen av pesc:

Tack för den! Superbilder!

Och tack för kattbilden (som jag sett förut). Det är nog den häftigaste kattbild jag någonsin sett för han ser så SUR ut.

Jodå en Klasisk Gammal Bild ...

Men just det där med att fånga utrycket som sätter sig på nätthinnan !!
Som man ej glömmer i första taget... Det är en vinnar Bild!!..

Möjligen inte denna blöt Sura katt .. men än då

Tänkvärda och bra tips... Det blåser som fan här.. tidsfristen går ut sista juli.

Kan ju alltid frysa en vattendroppe

Sant.. Gillar dock att vara med eftersom det sätter lite press.

hehe jag har flera kompisar som inte kan sova om det är tyst, dom måste ha musik på.

OK, för er i Göteborgsområdet:

Ute i Torsviken ligger en massa ödemark. Här finns vindkraftverk, gott om svanar, Hägrar och annan sjöfågel, gott om vatten, udda cisterner (oljetankar), en enorm grushög fylld med svalor som bor i hål i gruset... en väldigt udda miljö helt klart.

Det är roligt att fota härute. MEdtag Termos med kaffe, nässelblad att slicka på finns i riklig mängd.... se upp för iPodar bara för då kommer Konrad och lyffter benet mot er!;)

(Konrad - du vet att jag tycker om dig, såja, lugn och fin)

Goflorp: Hur gör du en sån där smidig ram med information om fotot?

Bevaka tråden