Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-18 12:33

Den låter prisvärd och är väl snarlik denna från Synology.

inWarehouse.se - Synology Disk Station DS411 4-bay NAS

Någon som har erfarenhet av mjukvaran på Netgears enheter? Det är ju ett område Synology verkligen glänser på.

Ursprungligen av Erik.dv:

Den låter prisvärd och är väl snarlik denna från Synology.

inWarehouse.se - Synology Disk Station DS411 4-bay NAS

Någon som har erfarenhet av mjukvaran på Netgears enheter? Det är ju ett område Synology verkligen glänser på.

Synology har snabbare processor, mindre minne och verkar ha väldigt trevligt UI av vad jag sett.
Hur stor roll spelar cpu/minne? Vad är viktigast?

Sjukt rörigt det här, värre än o köpa en peezee ...eller vänta, de e ju de de e

  • Medlem
  • 2011-09-18 13:07

Om den inte är bestyckad med några diskar, (vilket inte jag kan se) så skulle jag rekommendera att köpa den från Webhallen och spara 100 spänn istället.
http://www.webhallen.com/hardvara/127368-synology_disk_station_ds411j_nas

Det finns många alternativ på DS411 så frågan är vilken du menar egentligen.

Dalle du länkar inte till samma enhet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-18 17:00

Jag länkar ju direkt till den DS411 jag menar så jag vet inte hur det oklart. DS411 (länkad) och DS411+II tror jag ersätter tidigare DS411+. Därför finns inte DS411 i alla butiker ännu om det var det som var förvirrande.

DS411J är inte samma enhet som DS411 nej. En mycket enklare enhet.

Länkar till Synologys egna produkt-sidor:
1. DS411+II Products Specifications Synology Inc. Network Attached Storage - NEW NAS Experience
2. DS411 Products Synology Inc. Network Attached Storage - NEW NAS Experience
3. DS411j Products Synology Inc. Network Attached Storage - NEW NAS Experience

Som sagt tror jag nr 2 motsvarar NETGEAR-enheten på ett ungefär.

Senast redigerat 2011-09-18 18:18
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-19 10:08

Ja….För att göra livet lite mer intressant har du 2st gigabit portar på Netgear men bara en på Synology. Dock har Synology en e-SATA-port.

Jag tror minne / CPU beror lite på vad du ska nyttja maskinen till. För ren lagring kan jag inte tänka mig dessa då skiljer så brutalt mycket. När man börjar hosta hemsidor och dyl där maskinen får jobba lite så…

Jag vill också göra livet mer intressant så jag erbjuder härmed en 4-disc NAS med 2st Gigabit portar, OCH 2st eSATA portar (utöver de vanliga usb-portarna) för ca2700kr (dock tar dustin ca3000kr som icke student, men det finns ju andra butiker)

Qnap TS-412

För att trissa upp detta än mer så kommer här en NAS som är lite mer "ren". Du har här plats för 4st discar OCH kanske en SSD till OS och bufferdisc? Denna NAS kommer utan OS, men freeNAS finns att tanka ner och installera, finns otroligt många guider för denna. ca 2700kr den med.

HP PROLIANT MICROSERVER

Det roligaste med denna server/NAS är att den har VGA anslutning, eSATA, PCI-E x16 och x1 platser samt lite annat kul.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-20 22:28

Finns det nån NAS med inbyggd torrentklient som kan kopplas in i en router och sköta sig själv med nedladdningar utan att man behöver pilla på den? Är en massa .torrentfiler i en mapp som skulle behöva laddas ner, helst nattetid då om det går att ställa in.

Nästan varenda bättre NAS har en torrentklient.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-20 23:17

funkar torrentklienten alltid automatiskt, eller måste man manuellt lägga till det man vill ha nedladdat?
har redan en hd, är denna billigaste på prisjakt utan hårddisk nåt att ha? Egenskaper fr ZyXEL NSA-210

Min har webbgränssnitt - surfa till NAS:en, klistra in länk till torrentfil och klicka ok, sen är det klart. Progress på nedladdningar, hastighetsinställningar, var det ska sparas osv går såklart också configga remote. Tror de flesta har liknande "addons".

Min QNAP har en "watch" mapp dit du skickar alla torrentfiler för att den automatiskt ska börja ladda ner och sedan ta bort torrentfilen. Bara sätta script på din nedladdningsmapp att den ska skicka torrentfilen till din NAS och allt är fixat fort och enkelt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-22 00:57

Vad ni för modellbeteckningar exakt? Går de även att tidsinställa så de drar minimalt bandbredd på dagtid t ex?

Ursprungligen av p0tatis:

Vad ni för modellbeteckningar exakt? Går de även att tidsinställa så de drar minimalt bandbredd på dagtid t ex?

Vad du menar med "de" är ju frågan, är det NAS som enhet eller Torrentklienterna?

De är ju linux i de flesta NAS om jag förstått det rätt., så med google kan du nog få ner det på sekunden oavsätt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-22 20:56

NASar menar jag

  • Medlem
  • 2011-10-01 11:54

En lite specifik QNAP-fråga.

Jag har en överföringshastighet på runt 19MB/s i RAID 5 med cat 6 kabel. Vad kan man förvänta sig för hastigheter? <20MB/s känns väldigt långsamt för Gb-lan även om hårddiskarna segar ner en del.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-01 12:12

@Dalle: Det beror helt på enhet. Sedan kan nätet komma att spela in men oftast är det NAS-enheten som är slöaste länken i kedjan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-01 13:30

Exakt vilka diskar kör folk i lite större NAS-lösningar? Jag fick min DS1511+ igår men har velat fram och tillbaka i valet av disk. Tanken är att köra 5-disk raid 5 till en början och kanske på sikt växa med ett externt chassi om det behövs.

Samsung Spinnpoint F3 / F4 ska enligt uppgift vara bra men fungerar även deras EG-versioner stabilt i ett 5-disk raid 5 upplägg? Överväger Samsung SpinPoint F4EG 2TB men jag vet inte om den har liknande problem som ex. WD Green diskar. Annars ska HITACHI DESKSTAR 7K3000 2TB vara ett stabilt val såg jag på ett annat forum - det känns lite som en billig "vanlig" (non-green) disk som ändå inte är enterprice klassad.

Jag kan inte hitta några "RE" diskar från Samsung eller andra tillverkare för den delen. Lider WESTERN DIGITAL AV-GP 2TB av samma problem som deras green-diskar? Denna disk är i vart fall tänk att rulla 24/7 men kanske inte i ett raid-set.

Ursprungligen av Erik.dv:

Exakt vilka diskar kör folk i lite större NAS-lösningar? Jag fick min DS1511+ igår men har velat fram och tillbaka i valet av disk. Tanken är att köra 5-disk raid 5 till en början och kanske på sikt växa med ett externt chassi om det behövs.

Samsung Spinnpoint F3 / F4 ska enligt uppgift vara bra men fungerar även deras EG-versioner stabilt i ett 5-disk raid 5 upplägg? Överväger Samsung SpinPoint F4EG 2TB men jag vet inte om den har liknande problem som ex. WD Green diskar. Annars ska HITACHI DESKSTAR 7K3000 2TB vara ett stabilt val såg jag på ett annat forum - det känns lite som en billig "vanlig" (non-green) disk som ändå inte är enterprice klassad.

Som jag (och flera andra) i tråden skrivit så funkar Samsung F3/F4 alldeles utmärkt.
Seagate har jag kört tidigare utan problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-01 13:47
Ursprungligen av keptang:

Som jag (och flera andra) i tråden skrivit så funkar Samsung F3/F4 alldeles utmärkt.
Seagate har jag kört tidigare utan problem.

Och det är med deras EG ("Green") diskar? Läser den läskig tråd om den och massaor av strul på Synologys forum. Varför ska det vara så meckigt för?

Ursprungligen av Erik.dv:

Och det är med deras EG ("Green") diskar? Läser den läskig tråd om den och massaor av strul på Synologys forum. Varför ska det vara så meckigt för?

Yep, kör med dessa diskar på QNAP-NAS.
Har gjort i snart 4 år tror jag det är, inga problem alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-01 13:52
Ursprungligen av keptang:

Yep, kör med dessa diskar på QNAP-NAS.
Har gjort i snart 4 år tror jag det är, inga problem alls.

Låter lovande. Hur "rossliga" är de när de läser / skriver? Hitachi-diskar jag haft tidigare kan låta lite som traktorer.

Ursprungligen av Erik.dv:

Låter lovande. Hur "rossliga" är de när de läser / skriver? Hitachi-diskar jag haft tidigare kan låta lite som traktorer.

Samsung-diskarna hör man inte. Väldigt tysta. Rekommenderas.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-01 19:07

Man ska hålla sig ifrån Green-diskar om man har planer på att använda dem i RAID. Jag vet att det har varit enorma problem med bl a WD's green-diskar, att de har lagt av, trillat ur RAID'en etc.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-10-03 17:12
Ursprungligen av zinned:

Man ska hålla sig ifrån Green-diskar om man har planer på att använda dem i RAID. Jag vet att det har varit enorma problem med bl a WD's green-diskar, att de har lagt av, trillat ur RAID'en etc.

Kör med två Green diskar i x-raid tillsammans med två WD och det har fungerat bra i ett år...än så länge

Varför vill man köra konsumentdiskar i en NAS när det finns bättre alternativ som ex. Western Digital RE-serie eller Seagate ES-serie?

Ursprungligen av illerG:

Varför vill man köra konsumentdiskar i en NAS när det finns bättre alternativ som ex. Western Digital RE-serie eller Seagate ES-serie?

Kostnadsfråga möjligen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-03 16:32
Ursprungligen av illerG:

Varför vill man köra konsumentdiskar i en NAS när det finns bättre alternativ som ex. Western Digital RE-serie eller Seagate ES-serie?

För att dessa diskar kostar mer än 2 gånger mer än andra diskar?

5st WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 2TB kostar 2 995 kr exkl moms
5st WESTERN DIGITAL RE4-GP 2TB SATA2 kostar 7 495 kr exkl moms

Jäkligt stor skillnad på en maskin man använder i hemmet. På ett företag är prisskillnaden en annan fråga helt och hållet.

Bevaka tråden