Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av KAPTENRODSKAGG:

Någon som rekommenderar FreeNAS?
Med gammal hårdvara och några gamla diskar så är investeringen inte så stor.

Finns bl.a. iTunes server(firefly), torrent (transmission) och mediastream (minidlna)

Inget fel på FreeNAS, men vad är det du vill åt?
Gammal hårdvara och gamla diskar låter inget vidare att bygga något som man vill kunna lita på.

Ursprungligen av kenjon:

214 har väl bara plats för 2 hårddiskar? Jag skulle personligen aldrig köpa en sådan. Hårddisk nr 2 kostar pengar, och man får inget för den (i form av utökat utrymme).
Köp en med 4 platser. Utöka med en disk till när du har råd. För disk 3 och 4 får du extra utrymme (RAID 5 motsv).
En NAS ska man ha ett antal år; även om behovet av utrymme inte är så stort idag, kommer det ganska säkert att växa

Jag hänger med på vad du säger, samtidigt som iaf jag inte har så mkt mediafiler. Om jag skaffade en Nas så skulle det främsta argumentet för den vara att jag kunde digitalisera mina cd-skivor o dess storlek bestämmas av hur mycket utrymme dessa skivor behöver. Så en naturlig följdfråga är då denna: hur mycket plats behövs för cirka 180 cd-skivor?

Ursprungligen av keptang:

Inget fel på FreeNAS, men vad är det du vill åt?
Gammal hårdvara och gamla diskar låter inget vidare att bygga något som man vill kunna lita på.

Nä jag tänkte mer på att det var billigt att rulla ut om man har gamla grejor man kanske inte använder.

Klart man kan ju köpa nytt och bra med och därmed få något som varar längre.

//KRS

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-20 10:01
Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag hänger med på vad du säger, samtidigt som iaf jag inte har så mkt mediafiler. Om jag skaffade en Nas så skulle det främsta argumentet för den vara att jag kunde digitalisera mina cd-skivor o dess storlek bestämmas av hur mycket utrymme dessa skivor behöver. Så en naturlig följdfråga är då denna: hur mycket plats behövs för cirka 180 cd-skivor?

Helt omöjligt att svara på när vi inte vet vilket bitrate du kommer ha på dina rippade skivor.
Men en sak är säker har du en 3-4TB den kommer det räcka ?

Ursprungligen av lappen71:

Helt omöjligt att svara på när vi inte vet vilket bitrate du kommer ha på dina rippade skivor.
Men en sak är säker har du en 3-4TB den kommer det räcka ?

Lär nog få kolla lite på det. Vet inte vad som är bäst i förhållande till filstorlek och ljudkvalitet

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-20 11:50
Ursprungligen av Mymac4ever:

Lär nog få kolla lite på det. Vet inte vad som är bäst i förhållande till filstorlek och ljudkvalitet

Med vad ska du spela upp musiken? Med enkla hörlurar då räcker det med 256kpps anser jag.

Ursprungligen av lappen71:

Med vad ska du spela upp musiken? Med enkla hörlurar då räcker det med 256kpps anser jag.

iPhone/iPad -> airport o ut i stereo
Hemmalurar: Sennheiser RS170

iPhone/iPod->lurar(siktar på RHA-lurar)

Jag är döv på vänster öra o brukar nyttja monoinställningen på iPhone o riktig monoplugg på hemmastereon för att få ut så mkt som möjligt ur musiken

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-20 15:47
Ursprungligen av Mymac4ever:

iPhone/iPad -> airport o ut i stereo
Hemmalurar: Sennheiser RS170

iPhone/iPod->lurar(siktar på RHA-lurar)

Jag är döv på vänster öra o brukar nyttja monoinställningen på iPhone o riktig monoplugg på hemmastereon för att få ut så mkt som möjligt ur musiken

Du får testa dig fram vilken bitrate som fungerar bäst för dig helt enkelt

Jag rippar i 192 kbps och mina CD tar ca 50-100 MB styck. 180 skivor skulle då bli 10-18 gig. Musik tar inte så mycket plats när man pratar om såpass stor lagring som hårddiskar.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-20 19:14

Jag har 13700 låtar för tillfället och alla är i AAC-ljudfil 256kbps och det upptar 89GB

En cd har väl i genomsnitt 10 spår, vissa mer, andra mindre, vilket hamnar runt 1800 spår för mig. Nåja jag får kolla, räkna...räkna igen o sedan får vi se. Jag har inte råd m vad som helst heller

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-20 20:19
Ursprungligen av Mymac4ever:

En cd har väl i genomsnitt 10 spår, vissa mer, andra mindre, vilket hamnar runt 1800 spår för mig. Nåja jag får kolla, räkna...räkna igen o sedan får vi se. Jag har inte råd m vad som helst heller

Har du inte råd med 2TB? För det kommer räcka gott och väl.

Ursprungligen av lappen71:

Har du inte råd med 2TB? För det kommer räcka gott och väl.

Jodå men funderingen är storlek på nas. Tycker iaf en tvådiskars nas känns säkrare än en ensam disk

En tumregel är väl att man behöver betydligt mer utrymme än man tror :). Har man en NAS är det lätt hänt att man börjar spara arkiv med filmer / tv-serier, man gör TimeMachine-backup på alla sina enheter (brukar bli några hundra GB per maskin), backup av jobb-projekt, sparar alla foton från sin digitalkamera + mobiltelefon + eventuell platta, sätter upp några apps (synologyn kan t ex agera webbserver / ftp-server, ladda hem torrents, o dyl). Jag hade tidigare en 3TB nas, men uppgraderade nu senast till 12 TB (9 + redundans).

Jag har en Synology 412+ och kunde inte vara mer nöjd, den fungerar förträffligt på alla sätt och vis. Rekommenderas om du har råd! Det går ju börja med 1-2 diskar och lägga till fler om (när) behovet uppstår.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-21 12:43

Jag skulle vilja trycka Gilla många gånger, men det går ju inte

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-21 14:44

Håller med Kermit för det är dumsnålt att bara köpa en NAS med två hdd platser. Förr eller senare kommer det en tid då det inte räcker.
Jag började med en NAS och 5,5TB och trodde att nu räcker utrymmet.
Nu tre år senare har jag en till och totalt 11TB och det räcker inte

Hittade en fräsch rescension på DS414. Den är från 10 mars i år

Kollegan på jobbet kör en Seagate nånting, ena disken av två har nu fallerat.
Eftersom han inte visste så mkt om det hela så har han nån variant av spegling.
Tyvärr måste BÅDA diskarna fungera för att speglingen skall funka (???!!!)....
...och båda funkar inte.

Så där sitter han med sin tvättade hals. Han försöker läsa diskarna från Windows
- det går ej. Tydligen är de formatterade med ngn partitionskarta från Linux (EXT?)
eftersom operativet i nästan alla NAS:ar bygger på Linux i nån form.

Efter att ha hört detta börjar man ju fundera på hur man skall sätta ihop sin burk så småningom.
Där rök iden kan jag säga att ha två diskar. Här komemr det bli fyra diskars burk.
Ännu oklart om vilken storlek det blir på diskarna i ...

@Goflorp, ena disken behöver fungera, därav det kallas spegling (eller RAID1).
Det är något annat som hänt din kollega, eller så har båda diskarna rasat.

Stoppar han in diskarna i något som kör Linux (går att köra på vilken dator som helst, bara boota från ett USB-minne) så går det nog att få ut informationen.

Oavsett så har man ju alltid backup ändå.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Hittade en fräsch rescension på DS414. Den är från 10 mars i år

414 må vara ny, men den verkar ändå vara en budgetversion av 412+. Halva processorhastigheten (nästan, 1.33 mot 2.13 GHz) och bara en lan-port istället för två, förutom det identisk med 412+ om jag inte missat något viktigt. Däremot är ju priset bättre såklart. Duger säkert bra den också om man vill spara några hundralappar

Ursprungligen av Kermit:

414 må vara ny, men den verkar ändå vara en budgetversion av 412+. Halva processorhastigheten (nästan, 1.33 mot 2.13 GHz) och bara en lan-port istället för två, förutom det identisk med 412+ om jag inte missat något viktigt. Däremot är ju priset bättre såklart. Duger säkert bra den också om man vill spara några hundralappar

För mig handlar det snarare om att försöka spara tusenlappar, något jag inte kommer lyckas göra med inköp av NÅGON nas eller iaf inte nu. Postade länken mest för att någon annan kunde vara intresserad

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-22 18:30
Ursprungligen av keptang:

@Goflorp, ena disken behöver fungera, därav det kallas spegling (eller RAID1).
Det är något annat som hänt din kollega, eller så har båda diskarna rasat.

Stoppar han in diskarna i något som kör Linux (går att köra på vilken dator som helst, bara boota från ett USB-minne) så går det nog att få ut informationen.

Oavsett så har man ju alltid backup ändå.

Han kanske kör RAID 0... för att få ut så mycket utrymme som möjligt.

Ursprungligen av kenjon:

Han kanske kör RAID 0... för att få ut så mycket utrymme som möjligt.

Japp, troligtvis. Då lever man farligt om man inte har backup.

Ursprungligen av kenjon:

Han kanske kör RAID 0... för att få ut så mycket utrymme som möjligt.

Enligt honom själv så speglas de, det borde ju innebära bättre än Noll iaf.
Jag vet inte, jag är så jävla trött på folks rasade hårddiskar.

Vill du ha SÄKER backup, köp någon MINST fyrdiskars NAS, kör inte med mindre än RAID5. En drobo är en bra grej med.
Komplettera med Offsite-backup på ngn tjänst. Ingen fil EXISTERAR innan den finns på minst två ställen - helst tre.
Säger samma sak varenda gång det kommer på tal.
Följer man inte de enkla reglerna såfår man ju gråta i stillhet när bröllopsfotona försvinner.

Sedan att hitta en BRA NAS är ju alltid kul diskutera....

Att följa mina egna "regler" kommer innebära att jag får köpa disk om tre månader - när jag har pengarna klara vad den kostar...

  • Medlem
  • 2014-03-22 22:31
Ursprungligen av kenjon:

Han kanske kör RAID 0... för att få ut så mycket utrymme som möjligt.

Detta är väl inte helt sant? RAID 0 ger väl inte mer diskutrymme, utan bara snabbare skriv/läshastighet eftersom den skriver växelvis mellan diskarna? Problemet med RAID 0 är ju att om en disk rasar så är datan som finns sparade på den andra, hela, disken troligen meningslös.
Det som kenjon tänker på är väl JBOD?

Ursprungligen av Dalle:

Detta är väl inte helt sant? RAID 0 ger väl inte mer diskutrymme, utan bara snabbare skriv/läshastighet eftersom den skriver växelvis mellan diskarna? Problemet med RAID 0 är ju att om en disk rasar så är datan som finns sparade på den andra, hela, disken troligen meningslös.
Det som kenjon tänker på är väl JBOD?

Nej, RAID 0 ger tillgång till hela diskutrymmet. Med noll säkerrhet då datat är stripat över diskarna.

edit: http://www.diffen.com/difference/RAID_0_vs_RA...

JBOD är precis vad det heter (just a bunch of disks), ingen RAID, ingen prestandavinst, ingen redundans.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-22 22:50
Ursprungligen av Dalle:

Detta är väl inte helt sant? RAID 0 ger väl inte mer diskutrymme, utan bara snabbare skriv/läshastighet eftersom den skriver växelvis mellan diskarna? Problemet med RAID 0 är ju att om en disk rasar så är datan som finns sparade på den andra, hela, disken troligen meningslös.
Det som kenjon tänker på är väl JBOD?

Jämför du med speglade diskar (där du bara får ut halva utrymmet, dvs en disk om du speglar två stycken) så får du med RAID 0 ut hela utrymmet av de två diskarna tillsammans.

Är det inte Raid 0 som brukar kallas/benämnas "striped" dvs att data skrivs i strimlor över båda diskarna? Fördelen är skrivhastighet o utrymme, nackdelen är att falerar en så tappar man allt. Har dock för mig att det ska finnas en kombination av mirrored o striped, fast jag vet inte vad det heter

Ursprungligen av Mymac4ever:

Har dock för mig att det ska finnas en kombination av mirrored o striped, fast jag vet inte vad det heter

Korrekt, RAID 10, 1+0.

Ang. @Goflorp kommentar om Drobo: Jo, de gör bra grejor som funkar. Men -> man får inte ha bråttom...

Bevaka tråden