Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail och Comhem (ta emot)

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har "uppdaterat"svärmor med en Mac mini OS X 10.5.2
Får inte hennes mail att fungera (Comhem)
Jo, jag har kollat alla uppgifter och lösenord.
Det funkar att skicka men inte ta emot.
Webmailen på Comhem funkar.
Kör jag hennes gamla iMac med 9.2.2 och Eudora så fungerar det.
Är Comhem allergiskt mot Mail.
Fattar ingenting. Har säkert satt upp 10 mailkonton mot andra leverantörer.

Hjälp!

Senast redigerat 2008-06-25 18:05

Jag har också ComHem. Krånglat lite med mina POP-konton. Fungerat bättre när jag avmarkerade "Använd SSL" och använder port 110.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-06-25 22:42

mailin.comhem.se som pop-server (inte IMAP), port 110, ingen SSL-kryptering, autentisering: lösenord. (Inte MD5, Challenge-response, eller NTLM, eller Kerberos eller APOP)

Det där med port 110 ska kollas i morgon när jag har vägarna förbi svärmor.
Vill minnas att det stod 25.

Får inte till det, med POP biten, när jag lägger in mitt .Mac el .Me konto så blir det bara IMAP.... Så jag får köra med smtp.me.se , hur frustrerande är inte det När man äntligen skulle följa instruktioerna i manualen...

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-12-16 23:24

Förtydligande:

Ta emot mail (ex IMAP, POP):
POPmail...(t.ex. <nånting>@comhem.se). POP som kontotyp, mailin.comhem.se som server, port 110 (standard), ingen SSL, Autentisering: Lösenord. (byt ut comhem.se där det passar om det är annan e-postleverantör)
IMAP... (t.ex. <nånting>@me.com). MobileMe (IMAP) som kontotyp, mail.me.com som server, port 143 (standard), ingen SSL, Autentisering: Lösenord.

Skicka mail (SMTP):
För POPmailvarianten ovan... (samt de flesta mail-leverantörer som inte har egen utgående mailserver på annan port än 25) SMTP, mailout.comhem.se som server, port 25 (standard), ingen SSL, Ingen autentisering.
MobileMe-varianten ovan... SMTP, smtp.me.com som server, port 587 (anpassad), använd SSL, Autentisering: lösenord.

MobileMe är IMAP.

hej! ang. förtydligande enligt ovan (som gäller för datorn) undrar jag vad ska man skriva på iphone för kontotyp, port osv....?

jag har comhem bredband hemma och Telia mobil bredband på landet. Har 2 comhem e-post adresser.
Jag kan inte läsa/skicka mejlen på min dator med telias uppkoppling. Vad ska man skriva på dessa comhemadressen som kontotyp osv.....? Ska man ändra inställningarna beroende på var man befinnner sig (hemma/comhem eller landet/telias?)
mvh/marie

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-05-22 18:09

Läsa ska du kunna göra. Men skicka har operatörerna spärrat pga all spam....
du måste välja rätt SMTP (utgående server) beroende på den uppkoppling du har. Kopplar du upp dej via Telia, ska du använda deras SMTPserver.
Ett alternativ är att köra SSL, jag vet inte om ComHem stödjer det. Men SSL brukar de flesta operatörer släppa igenom.

Hej!

Ursäkta för sent svar och samtidigt tack för alla svar!
Det löste sig efter mycket bökande!

Tack!

Ursprungligen av kenjon:

Läsa ska du kunna göra. Men skicka har operatörerna spärrat pga all spam....
du måste välja rätt SMTP (utgående server) beroende på den uppkoppling du har. Kopplar du upp dej via Telia, ska du använda deras SMTPserver.
Ett alternativ är att köra SSL, jag vet inte om ComHem stödjer det. Men SSL brukar de flesta operatörer släppa igenom.

För att skicka kan du använda följande så funkar det oberoende av var du är, hemma på com hem, ute på stan med nåt 3G, etc:
Server: mailout.comhem.se
Port: 587
SSL: På
Autentisering: Lösenord
Användarnamn: u12345678 << Ersätt med din motsvarighet
Lösenord: ditt lösenord

Deras ssl-cert verkar inte vara helt ok så du kan få lov att godkänna det första anslutningen.

1
Bevaka tråden