Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pentaxians

Tråden skapades och har fått 637 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-02-04 23:06

Nyheter från Pentax:
En efterlängtad fullformatskamera under 2015 - http://www.pentaxforums.com/articles/pentax-n...

Två stycken telezoomar kommer i April anpassade till fullformat - http://www.pentaxforums.com/articles/pentax-n...

Det var sannerligen på tiden. Och två FF-zoomar med en gång, också. IBIS. Inte så tokigt.

Men PF borde kanske ta och lugna ner sig en aning: "Notice the presence of a placeholder for the SR logo, which implies that the upcoming full-frame will feature in-body stabilization just like existing Pentax cameras. This will make it unique among full-frame DSLRs." Öh. Sony A99 och A7II vill ta sig en pratstund med er, grabbar. Ok, ok, tekniskt sett är ingen av dem en DSLR, men i åtminstone A99:ans fall är det verkligen hårklyveri.

Nå, Jocke, det kliar säkert i fingrarna. Jag kan förbarma mig över din gamla föråldrade urmodiga primitiva förlegade K5:a för en rimlig peng när du ska köpa den här.

För mig duger min K-5 fortfarande alldeles ypperligt då jag sen ett par år tillbaka har hyfsad vidvinkel med min 12-24. Men visst är det på tiden, psykologiskt inte minst.

12? Det är ju bara 18 ekvivalent. Tänk dig nu att skruva på en 15 ltd på en småbildssensor... Du vet att du vill.

Nu när jag har en 19-35 på speedbooster har jag f.ö. i princip samma längdomfång, men har upptäckt att jag inte kan använda den under 24 eftersom den helt enkelt blir för bred. Du får hemskt gärna komma med lite tankar kring komposition om du gillar ultravida gluggar.

Jag har också en 17 mm Tokina FF sen 16-17 år tillbaka, och bara den ynka millimetern gör en märkbar skillnad. Så visst vill man, men behöver man? (Dum fråga iofs - efter tillräckligt lång tid med "vill" så glider man automagiskt över till "behöver"... Men är inte där ännu!)

För arkitekturfoto kan man aldrig få för mycket vidvinkel (både interiört och exteriört). Men även detaljer kan funka bra med vidvinkel. Här är några strövtågsbilder tagna med Tokinan sittande på en Super A (1999):

Platsen är Quanzhou i sydöstra Kina: https://maps.google.com/maps?ll=24.914441,118...

Senast redigerat 2015-02-05 12:21

... och här är ett par bilder med 12-24. Det kan aldrig bli _för_ brett!

Från Nara i Japan februari 2012.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-02-05 13:25
Ursprungligen av GustafMA:

Nå, Jocke, det kliar säkert i fingrarna. Jag kan förbarma mig över din gamla föråldrade urmodiga primitiva förlegade K5:a för en rimlig peng när du ska köpa den här.

I dagsläget är jag fortfarande ganska nöjd med min K-5 men jag misstänker lite hur mina tankegångar kommer att vara om ett år. Bättre autofokus, bättre brusprestanda, fler pixlar, fullframe m.m.

Jag kommer att önska mig själv god jul och meddela släkten att jag bara köper en julklapp i år - till mig själv.

Hoppas bara att mitt DA300mm kan användas i fullframe så att den inte croppas till aps-c.

@johan_tanying

Intressant. Det förefaller som om tricket, i den mån det finns ett, är att få med något närstående som försvinner bort och löpande få med hela den ytan.

@joakimo

Du kan ju trösta dig med att det inte är en APSC-tecknande 560mm i alla fall... Med tanke på priset måste det vara den sämsta lanseringen någonsin.

Ursprungligen av GustafMA:

@johan_tanying

Intressant. Det förefaller som om tricket, i den mån det finns ett, är att få med något närstående som försvinner bort och löpande få med hela den ytan.

Just det. Bland annat. Den här genomgången är inte dum: http://www.kenrockwell.com/tech/how-to-use-ul...

Fast ibland räcker inte 12 mm till på APS-C. När jag kom till Yangtzeflodens första krök (jo, stället kallas så), och klättrat uppför den branta sluttningen med fruktträd, fick jag inte med hela kröken i en bild utan det blev till att stitcha i PS. Den lokale bonden/hål-i-väggen-restauratören/drickaförsäljaren/utsiktspunktsguiden utbrast (fritt översatt): "Men vafan, har du inte FF?" när han skulle hjälpa till och ta den obligatoriska been there, done that-bilden.

12 mm på APS-C (Yangtze är, trots att det är första kröken, redan rejält bred och svår att knö in i sökaren)

"Fusk-FF" med hjälp av PS.

https://maps.google.com/maps?ll=26.869181,99....

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-02-06 15:34

Många fina bilder! @johan_tanying

Gjorde mig ganska nyligen av med mitt normalzoom - Sigma 18-50mm och är nu på jakt efter vidvinkel. Hade först tänkt köpa DA 15mm ltd men fick nu lov att tänka om efter pressmeddelandet om Pentax kommande kamera eftersom det inte fyller FF. Det som lockar mest nu är Samyang 14mm - presterar bra, är billigt och fungerar med en framtida kamera från Pentax. Autofokus hade varit trevligt men behovet är ändå mindre när det är så pass vidvinkligt.

@johan_tanying

Bra länk. Jag kan se inredningstillämpningen. Får fundera på det i övrigt. Många av hans exempel tilltalar mig inte alls. Komma nära förefaller i alla fall vara ett måste också.

@joakimo

Jag har skjutit massor med manuell fokus - gör i princip bara det på min NEX - och måste säga att det är både lätt och kul med en EVF, förstoring och focus peaking. Men med en optisk sökare i en DSLR lyckas jag sällan speciellt bra. Skulle nog prova att skjuta något objektiv du är bekant med manuellt i din kamera ett tag och se om du kan leva med det innan du satsar på en glugg utan AF. Skulle iaf jag göra om jag tänkte använda en OVF för ändamålet.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-02-06 19:35
Ursprungligen av GustafMA:

Jag har skjutit massor med manuell fokus - gör i princip bara det på min NEX - och måste säga att det är både lätt och kul med en EVF, förstoring och focus peaking. Men med en optisk sökare i en DSLR lyckas jag sällan speciellt bra. Skulle nog prova att skjuta något objektiv du är bekant med manuellt i din kamera ett tag och se om du kan leva med det innan du satsar på en glugg utan AF. Skulle iaf jag göra om jag tänkte använda en OVF för ändamålet.

Den enda linsen jag idag använder utan autofokus är Pentax-M 50mm 1.7. Älskar bilderna jag får från den men jag är lite dålig på att ta med den ut seriösa fototurer. När jag använder den är det "Catch in focus" som gäller och det är inte speciellt snabbt…

Jaja, nuförtiden är DA300 + 1.4x TC min standardlins och min största vidvinkel FA35mm. Är inte desperat för större vidvinkel än på ett tag.

Berget Akka i Sareks nationalpark @ 50mm:

Läckert.

Men vad jag menar är inte att det inte går att ta bra bilder manuellt med ovf, utan att det är en betydligt långsammare och osäkrare process där man får leva med att missa en hel del. I dagsläget reserverar jag manuella gluggar för spegelfria hus och kör AF på DSLR. Men vad vet jag - du kanske har mycket bättre teknik för det än vad jag har.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2015-02-08 00:38

Då jag fick för mig att jag inte använde min K7 med massa optik, stora blixten, batterigrepp mm, så gjorde jag mig av med det!
Nu har jag så stor abstinens att en ny kamera måste köpas in. Här behöver jag er hjälp, det finns ju K5, K5 II och K3 att välja på.
Finns det någon anledning att inte välja K3? K3 och K5II kostar ungefär samma...

Tyvärr verkar ingen av dem finnas på begagnatmarknaden, men det kanske kommer när fullformatarn dyker upp;)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-02-08 16:10
Ursprungligen av ntg:

Då jag fick för mig att jag inte använde min K7 med massa optik, stora blixten, batterigrepp mm, så gjorde jag mig av med det!
Nu har jag så stor abstinens att en ny kamera måste köpas in. Här behöver jag er hjälp, det finns ju K5, K5 II och K3 att välja på.
Finns det någon anledning att inte välja K3? K3 och K5II kostar ungefär samma...

Tyvärr verkar ingen av dem finnas på begagnatmarknaden, men det kanske kommer när fullformatarn dyker upp;)

Om K3 och K5II kostar ungefär lika mycket så bör du välja K-3. Jag har själv inte fått äran att prova den själv men var nära att slå till på en under Fotomässan då den såldes för 6500:-.

K-3 är en nyare modell med snabbare autofokus, fler fokuspunkter, större skärm, fler pixlar m.m.

Som sagt - det lär dyka upp några Pentax-kameror på marknaden när fullformat närmar sig. Annars är det bara att hålla koll på Fotosidan och Tradera.

Om du kan få K-3 eller K-5ii för mer eller mindre samma slant bör du välja K-3. Bättre på i princip allt. Enda undantaget är om du vet med dig att du gillar timelapse. I så fall är det K-5ii som gäller.

På tal om vidvinkel: Här visar Canon var skåpet skall stå. FF, _präktig_ vidvinkel, raktecknande med låg distorsion... http://www.fotosidan.se/cldoc/canon-ef-11-24-... Tar Pentax upp den kastade handsken?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-02-08 20:08
Ursprungligen av johan_tanying:

På tal om vidvinkel: Här visar Canon var skåpet skall stå. FF, _präktig_ vidvinkel, raktecknande med låg distorsion... http://www.fotosidan.se/cldoc/canon-ef-11-24-... Tar Pentax upp den kastade handsken?

Någon sorts ny vidvinkel borde vi se snart från Pentax men tvivlar på att den kommer i närheten av Canons nya i brännvidd. Kanske en D FA 15mm f4?

Edit: 31000:- exklusive moms *ouch*

Senast redigerat 2015-02-08 20:21

För någon som jobbar professionellt med exvis homestyling och annan inredningsfotografering är det nog i hög grad överkomligt. I synnerhet som det verkar vara sällsynt fritt från distorsion mm som ju annars kräver en del handpåläggning i PS. Och tid är ju pengar.

I Sverige kostar ju den bef 12-24 från Pentax runt 9000 inkl moms (själv betalade jag nästan hälften i Japan för ett par år sen), och i USA (B&H) ca 900 USD/7500 SEK exkl moms. En modernare konstruktion med lite mer glas för att fylla ut bildcirkeln kostar nog en del extra. Utvecklingskostnaderna skall dessutom slås ut på en förhållandevis liten serie. Och där ligger nog Canon bättre till än Pentax, tyvärr.

Ursprungligen av joakimo:

Hoppas bara att mitt DA300mm kan användas i fullframe så att den inte croppas till aps-c.

Ser man på:

http://ricehigh.blogspot.se/2009/10/compatibi...

En liten genomgång från Pentaxforums hur man hanterar manuella och/eller skruvgängad (M42) äldre optik på ett modernt hus:
How to use/meter Manual & M42 Lenses on all Pentax DSLRs (K-5, K-r, K-x, K-7...)

Synd att PF ofta är så fruktansvärt snackesaliga. Trådarna plägar att dra iväg sida efter sida med tomt pladder...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-03-28 14:58

Och på tal om optik - den nya "roadmappen" med nya FF-gluggar släpptes nyss: http://www.ricoh-imaging.co.jp/japan/products...
http://www.pentaxforums.com/forums/169-pentax...

Samma som förut, verkar det som. Tyvärr.

Det nya är de tre D FA-gluggarna längst ner för 2015

Oh ho. Det var ju lovande.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2015-04-10 08:12
Ursprungligen av joakimo:

Om K3 och K5II kostar ungefär lika mycket så bör du välja K-3. Jag har själv inte fått äran att prova den själv men var nära att slå till på en under Fotomässan då den såldes för 6500:-.

K-3 är en nyare modell med snabbare autofokus, fler fokuspunkter, större skärm, fler pixlar m.m.

Som sagt - det lär dyka upp några Pentax-kameror på marknaden när fullformat närmar sig. Annars är det bara att hålla koll på Fotosidan och Tradera.

Jag kommer nu köpa en Pentax K3, jag har tittat lite på optik och behöver hjälp, jag kommer nog använda mig av två zoomar.
Frågan är om jag skall välja Pentax original eller Tamron /Sigma.
Vill ha en wide/normalzoom typ Pentax 16-50 2.8 eller Tamron 17-50 2.8.
Telezoom har jag kikat på Pentax 50-135 2.8 och Tamron 70-200 2.8.

Det är ju väldigt stor prisskillnad, är den motiverad, finns det ytterligare alternativ?

Eller hade Ni gjort ett helt annat val? Jag vill dock ej ha mer än två gluggar;)
Budget: 12 000 kr och helt ok med begagnat.

Senast redigerat 2015-04-10 10:18

Till original Pentax fördel talar andrahandsvärdet. Köper du begagnad Pentaxoptik kan du i princip sälja för samma peng ett antal år senare och till och med få betalt för inflationen. Undantaget är väl kitzoomarna, för även om de är bland de bättre bland kända märkens kitzoomar, finns det så många av dem att de i princip är något som följer med på köpet utan extra mervärde ekonomiskt.

Vad gäller optisk prestanda kan man väl ofta se att Tokina, Tamron, Sigma mfl är minst lika bra som Pentax. Känner mig kanske en aning mer tveksam till det mekaniska generellt sett. Av egen erfarenhet vet jag att en Sigma 17-70 började bete sig märkligt vid fokusering på nära håll och i dåligt ljus efter några år. Sedan har ju Pentax SMC (Super Multi Coating) under alla år varit helt outstanding och top-of-the-line. Nya "HD"-beläggningen är ju t.o.m. bättre. http://www.pentaxforums.com/reviews/hd-pentax...

Antar att du kollat in http://www.photozone.de/pentax

Vad gäller vidvinkel är varenda mm på den vida sidan otroligt viktig. Bara av den anledningen skulle jag valt en 16- framför 17- zoom.

Sist men inte minst är ju Pentax gluggar snyggare!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-04-10 20:54
Ursprungligen av ntg:

Jag kommer nu köpa en Pentax K3, jag har tittat lite på optik och behöver hjälp, jag kommer nog använda mig av två zoomar.
Frågan är om jag skall välja Pentax original eller Tamron /Sigma.
Vill ha en wide/normalzoom typ Pentax 16-50 2.8 eller Tamron 17-50 2.8.
Telezoom har jag kikat på Pentax 50-135 2.8 och Tamron 70-200 2.8.

Det är ju väldigt stor prisskillnad, är den motiverad, finns det ytterligare alternativ?

Eller hade Ni gjort ett helt annat val? Jag vill dock ej ha mer än två gluggar;)
Budget: 12 000 kr och helt ok med begagnat.

En stor fördel med Pentax objektiv är också vädertätningen som vissa har - även betecknad WR. Jag är själv ute efter en ny Vidvinkel-normalzoom framöver men har ingen brådska. Kommer troligtvis att invänta rykten och specifikationer på de kommande D FA-objektiven.

En bra plats att jämföra Pentaxkompatibla objektiv är http://www.pentaxforums.com/lensreviews/

Bevaka tråden