Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkvalitet... Varför bryr sej ingen?!

Tråden skapades och har fått 749 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av lufra:

Låt oss vara försiktiga med stor-orden...

Mitt användande av ordet demokrati (stor ord ?!...) syftade på den kritik jag får dör att jag är audiofil och inte nöjer mej med vad alla andra tycker räcker bra...

Ingenting annat!!

SN

Ursprungligen av lufra:

Låt oss vara försiktiga med stor-orden. Om man ska använda politiska
Hur som helst, hur bra är egentligen ljudåtergivning på CD? Red Book är ju också en standard med komprimerat ljud. Borde inte den välförsedde digitalaudiofilen bara lyssna på SACD?

Red Book är INTE komprimerat.

  • Medlem
  • 2008-04-20 21:29

En holmgång från sida 6

Ursprungligen av Gilbert 2:

Red Book är INTE komprimerat.

Erejuvisst. Nå, kompression kanske inte är rätt ord, det kanske heter trunkering och dithering. Och i kanske finns det någon variant med direkt överföring från rullband till CD-master (men det tror jag inte).

Jag menade att om ett musikstycke genomgår digital mastering, vilket bör betraktas som ganska normalt i dagsläget, bankar man ihop material med högre dynamisk upplösning (t ex 24, 32 bitar eller något helt ofattbart nummer) till de sexton bitar som en red book compact audio disc tillåter. Jag skulle förslagsvis kalla det hoptryckning. Hur är det inte kompression? Och i så fall, mina herrar, tycker den som accepterar cd-skivans ljudåtergivningsstandard, att det låter "tillräckligt bra" !

  • Medlem
  • 2008-04-18 10:07

Det är lugnt, jag drabbades av någon sorts resonemangsinfluensa. Men, jag vill upprepa min fråga på slutet. Tycker du, Nisse, att CD är en godtagbar standard för ljudåtergivning?

Svar ja, förutsatt att det är en bra nog master/digitalisering.

Det kan skilja ganska mycket. Ta en skiva från t.ex. 1975 som
sedan släptes när CD var nytt, och jämför den med en som
sedan har blivit remastered för CD så finner man en enorm
skillnad, så det går inte att säga att ALLA CD skivor är bra nog.

SN

ingen efterfrågan, ingen tillgång

Finns det verkligen människor som eftefrågar ljudkvalitet i en ipod? För gör det inte detta så kommer itunes aldrig att leverera detta.

Sedan vet jag inte om det är någon skildnad på 256 och 320 AAC. Men jag vet att det är det på mp3. Och eftesom båda formaten komprimerar så utgår jag frn att det även är skildnad här.

  • Medlem
  • 2008-04-18 15:21
Ursprungligen av SkrotNisse:

Svar ja, förutsatt att det är en bra nog master/digitalisering.

Okej. Och jag instämmer, det kan skilja väldigt mycket. Men jag frågar mig om det inte i hög utsträckning beror på just musiken.

Sparsmakade arrangemang har en "tåligare" kvalitetsnivå. Alla ingredienser har lite "luft" omkring sig och blir lättare att urskilja. Sådan musik håller för grövre kompression (förutsatt att algoritmen inte orsakar visslings- och bubbelljud, som i väldigt hopklämda mp3:or) än musik med massiv ljudbild.

Samtidigt ställer många diggare av det sistnämnda lägre krav på transparens, renhet och dynamik. Okej, nu har jag resonerat bort mig själv. :"> Men, Nisse, det jag fiskar efter är om inte din musiksmak trots all teknisk diskussion påverkar din ståndpunkt? Jag ber om ursäkt om du fått avhandla det tidigare i tråden, men jag undrar. Vad tror du?

Micke: Gör en större ansträngning att bidra till diskussionen eller gå och stoppa huvudet i en hink med sylt.

Smaken är som baken - skit!

Sen bör man nog hålla isär sak och person, även om jag tycker att en rosa Dodge Challenger är smaklös, innebär inte det att ägaren till en sådan är en sämre människa. Bara att den har en avvikande smak. Bilen går ju lika fort och är lika körglad som tidigare. Och det är ju det som är det viktiga. Hellre en rosa Challenger än igen Challenger alls.

Bara en reflektion....

Ursprungligen av Mattias H:

...innebär inte det att ägaren till en sådan är en sämre människa. Bara att den har en avvikande smak.

Avvikande från vad ?

Från min (ersätt med dig själv) högst personliga egna smak, vilket framgår av inlägget. Läs om, läs rätt.

Jag lyssnar på allt från blues (1920-2000), jazz, rock, guitar (Chris Rea, Hendrix), folk (Cornelis, Sundström, Vallgren), reggae, gillar även en del grejer som Depeche Mode, Prince, en del metal (AC/DC, KISS) och lite till.

Argumentet att CD är sämre än LP tror jag kommer från CDns barndom då digitaliseringen var ganska taskig. Jag har t.ex. tre versioner av KISS Alive 1975; LP, tidig CD och ny CD och utan tvekan är den första CDn (dubbel) mycket sämre än skivan men den nymastrade CDn bättre.

Den digitala tekniken tar till stor del bort lyssningsglädjen. Allt blir inte automatiskt bättre bara för att det blir digitalt.

Efter att jag blev "ljudfanatiker", kvalitet före kvantitet. Så började jag tävla i väljud i bil. Där var det innan 1997 ganska ovanligt med tidskompensering för att få rött ljudbild. Nu har varje kotte detta. Vdhar det gjort, jo folk lä sig inte hur ljud påverkas genom de olika steg du förut var tvungen att lära dig. du var tvungen att bygga dig till bra ljud genom olka riktningar på högtalare och mittkanaler mm. Du byggde kanske 20 olik baslådor för att testa fram rätt anslag i basen.

Vad gör folk nu förtiden? jo de köper dyra komponenter och sedan tror dom att det bara är att digitalt justera in allt genom Equalizer och tidskomp så låter allt bra. Sedan är det oftast så att den digitala påverkan som eq mm har på ljudet gör det oftast kliniskt och dött.

Den som idag vill ha bra anslag i basen och rock n roll sk aha få element och mcket effekt. Detta med mycket effekt är något som saknas i dagens mp3spelare och ipods av värme/batteri-skäl. Därav blir det så gott som omöjligt att ha bra hörlurar oxå.

Så bra ljud i en ipod är en ganska stor motsägelse som jag ser det idag. Har man inte annan erferenhet än mp3or och ministereos (datorljud) så vet man inte bättre. Alla har sina referenser att utgå från.

Mycket av ljuden finns utanför det örat kan höra. Det kallas dynamik. Det kräver mycket effekt och mycket strömresuser och konarea.

AC/DC - thunderstruck kommer inte till sin rätt i ett par ipodlurar

Ursprungligen av micke_nkpg:

Mycket av ljuden finns utanför det örat kan höra.

Så, om nu örat inte kan höra dom ljuden...
...varför måste då ljuden finnas där? Räcker det inte med att ta med dom ljud som örat faktiskt KAN höra?

Det handlar mycket om bilar i denna tråd:p

  • Medlem
  • Uppland
  • 2008-04-18 23:54

Intressant tråd, jag kodade om hela mitt bibliotek med apples lossless codec. Anledningen är att jag skaffade shure 530 lurar (med formjutna proppar) och med dem låter det mesta som är komprimerat kass. Till och med lossless har svårt att dölja mindre bra produktioner, men musik som är bra framställd låter held makalöst. Jag kommer nog aldrig köpa musik via itunes för jag gillar har ha ett CD bibliotek bla av den här anledningen.

Sen vet jag inte hur lossless påverkar, uppenbarligen kan den inte vara lossless för filen är mindre än en AIFF rip från cdn men det är bättre än de andra alternativen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-19 00:17
Ursprungligen av flygarn:

Sen vet jag inte hur lossless påverkar, uppenbarligen kan den inte vara lossless för filen är mindre än en AIFF rip från cdn men det är bättre än de andra alternativen.

Vad menar du? Lossless påverkar antagligen batteritiden eftersom det är kräver att processorn packar upp låten i realtid men någon kvalitetsförsämring innebär det väl knappast. Zip-filer är mindre än orginalen men innehåller ALL data. Jaja, det där vet du ju, missförstod dig kanske?

Ursprungligen av flygarn:

Intressant tråd, jag kodade om hela mitt bibliotek med apples lossless codec. Anledningen är att jag skaffade shure 530 lurar (med formjutna proppar) och med dem låter det mesta som är komprimerat kass. Till och med lossless har svårt att dölja mindre bra produktioner, men musik som är bra framställd låter held makalöst. Jag kommer nog aldrig köpa musik via itunes för jag gillar har ha ett CD bibliotek bla av den här anledningen.

Passa dej så inte hugin kallar dej pervers (#163)...

  • Medlem
  • Uppland
  • 2008-04-19 10:58

Har dålig koll, innebär apples lösning att filen packas upp och sedan ner igen när man slutar lyssna mao, typ en on-the-fly .sit uppackning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-19 12:00

Ja, eller den skriver aldrig något nytt till hårddisken så den behöver ju inte packa ned det igen men annars så. Inte bara alac, det finns ju flac som är open source.

Jag som musikälskare tycker dagens situation är bedrövlig och jag blir bara ledsen.
Förr var det möjligt att till den lokale skivhandlaren och köpa sig en skiva.
För bara några år sedan (ok då, för tjugo år sedan) så fanns det mängder av skivaffärer i stan (Stockholm) i nästan varje gathörn och Mix i varje förort med ok utbud. Nu har t o m Skivfönstret lagts ner. Skivfönstret var en klassisk butik med musikkunnig personal som skrev egna recensioner och gav skivtips.
Det som finns idag är Mega, ja de är faktiskt kvar - om än i en krympt lokal - vid Sergels Torg. Jag gick dig en dag och köpte på mig några skivor och kände nostalgi, fällde en liten tår över dagens bedrövliga situation och förbannade alla piraktopierare som har förstört skivutbudet och skivbutikerna och gjort mängder med människor arbetslösa eftersom de har tagit bort inkomsten för många och bidragit till ökade kostnade för socialbidrag.

Det var enkelt med CD.
Köp skivan och släng in i stereon hemma, i bilen eller i den portabla stereon på stugan i skogen. Tryck på Play.
Nu med MP3 spelare och allt så måste man ha en dator, internetuppkoppling och mp3 spelare. Tanka hem från iTunes, lägg i iPoden - drar kablar mellan stereon och ipoden. Gah! Jag blir vansinnig. Eller bränn skiva på det man köpt som man kan använda i stereon på landet. Öh vänta nu. Var det inte en skiva jag köpte? Nej, just det. Jag köpte datafiler. De går ju inte att använda. De måste ju föras över av konsumenten till en skiva först innan man kan lyssna på skivan. Helt vansinnigt och omständligt.

Jag förstår inte hur ungdomar av idag kan vara så förtjusta i detta, det är ju oerhört krångligt. Nu måste man vara datorexpert och hantera spellistor och bränningsmappar.
Förr räckte det med att trycka på Play.
Och så sägs det att utvecklingen går framåt. Det tycker inte jag! Jag tycker utvecklingen går bakåt. Det har blivit mer komplicerat och det tar längre tid.

Men ljudet då, det måste ju ändå vara bättre? Ja, det är just det.
Det är inte bättre, det är sämre!
Så förutom detta med att det är krångligare och tar längre tid, så har även ljudet försämrats.
Jag förstår inte att människor kan gå på detta.
Men facit ser vi ju. Skivförsäljningen minskar.
Folk vill inte ha det enkelt, snabbt och smidigt. Folk vill inte ha ljudkvalitet.
Konsumenten vill ha krångligt, svårt och att det ska ta lång tid och dessutom låta hemskt.
Jag förstår inte människorna längre.

Något jag verkligen uppskattar med skivor, det är bilderna och omslaget.
Det är en konstform i sig. Ett snyggt omslag, en skön förpackning. Val av typsnitt, bilder och texter. Ja, det är som en liten konstbok i sig, det kan vara det när man har lagt tid och pengar på det. Jag har många sådana skivor där omslagen är som små konstböcker. Helt underbart.
Men konsumenten tog bort konsten när konsumenten valde att döda skivan.
Och de som hade som levebröd att skapa dessa konstböcker att lägga med skivorna, blev arbetslösa.

Varken DVD-Audio eller SACD lyckades på marknaden, vilket visar att konsumenten inte bryr sig om ljudkvalitet.
Många skivor mixas för bilstereo eller liten stereo, alltså dynamikkomprimeras. Detta därför att det är så konsumenter idag lyssnar på musik. I små högtalare till sin iPod eller i lurar.
Det är också tragiskt.

Vi ser liknande utveckling överallt.
Högupplöst dia blev komprimerad JPEG i 8 bitars format.
Högupplöst film blev video som projiceras ut på biografduken.
Datorer används för att animera istället för att människor ritar. Det märks, det känns, det syns en skillnad. Det blir inte lika bra. Att se en tecknad film idag, är som att kolla på ett tv-spel. Det är samma typ av grafik. Det känns inte trovärdigt längre. Det känns datamässigt konstruerat. Illuisonen är borta.

Förr gjordes det bra och många fullängdare. Ett album var en samlat verk med berättelser som vävdes ihop. Det var vackert, fantastiskt och magiskt. Idag är det bara spridda spår som gäller. De behöver inte ens höra ihop eller lyssnas på i en speciell ordning. Det är som att konsumenten får en film i bitar och sedan får klippa ihop den hur som helst.
Konstverket är borta. Skönheten är borta. Njutningen är borta. Helheten är borta.
Det är som att Mozart skulle slänga upp alla sina delar av kompositioner i luften och sedan helt på slumpen dirigera ett av dem och sedan slänga upp i luften igen och sedan dirigera på slumpen ett annat. Det blir ju rena kakafonin jämfört med att höra en välkomponerad och strukturerad svit i den följd den är skriven att framföras.

Ja, allt detta gör mig beklämd och dyster.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-19 14:35
Ursprungligen av Raphael:

Jag förstår inte hur ungdomar av idag kan vara så förtjusta i detta, det är ju oerhört krångligt. Nu måste man vara datorexpert och hantera spellistor och bränningsmappar.
Förr räckte det med att trycka på Play.
Och så sägs det att utvecklingen går framåt. Det tycker inte jag! Jag tycker utvecklingen går bakåt. Det har blivit mer komplicerat och det tar längre tid.

Vänta nu lite här. Du antyder ju här att det inte finns CD-skivor att köpa längre?! Att man måste ladda hem låtar och sedan bränna dem till skiva eller kopiera till t.ex. iPod?

Du har ju idag valet mellan att köpa en CD och spela den precis som förr, och att istället få musiken i datafiler. Hur är det möjligt att det valet gör det sämre än innan du hade det valet? Du har fortfarande möjligheten att köpa en CD och bara trycka på Play. Är du vid hot om livet tvingad att inte köpa musik på CD som förr, eller vad?

Ursprungligen av Jogin:

Vänta nu lite här. Du antyder ju här att det inte finns CD-skivor att köpa längre?! Att man måste ladda hem låtar och sedan bränna dem till skiva eller kopiera till t.ex. iPod?

Du har ju idag valet mellan att köpa en CD och spela den precis som förr, och att istället få musiken i datafiler. Hur är det möjligt att det valet gör det sämre än innan du hade det valet? Du har fortfarande möjligheten att köpa en CD och bara trycka på Play. Är du vid hot om livet tvingad att inte köpa musik på CD som förr, eller vad?

Fortfarande är ett bra ord!

Undrar hur det ser ut om 5-10 år, då kommer alla vi audiofiler få anpassa oss efter normala människor som accepterar komprimerade låtar...

Ursprungligen av Jogin:

Vänta nu lite här. Du antyder ju här att det inte finns CD-skivor att köpa längre?! Att man måste ladda hem låtar och sedan bränna dem till skiva eller kopiera till t.ex. iPod?

Du har ju idag valet mellan att köpa en CD och spela den precis som förr, och att istället få musiken i datafiler.

Nej.
Många album släpps bara på iTunes. Alltså inte som CD.
Exempelvis Ruth Annes otroligt fina "What about us" album.
Finns enbart på iTunes som nedladdning.
Går ej att köpa som CD.
Producerad av Michael Cretu (Enigma).
Helt fantastisk skiva.
Men taskig ljudkvalitet, tyvärr.
Jag hade gärna velat ha den på CD.

Sen så missar du att många skivbutiker har lagts ner.
Ja, då har ju detta med att gå och köpa en skiva försvunnit.
Och när man väl ger sig iväg för att ta den långa vägen till den enda ensamma skivbutiken, så har de givetvis inte det jag vill ha (utom i undantagsfall).
Och då måste jag beställa via Amazon i England istället, eller i vissa fall köpa från Amazon i USA.
För att kunna göra detta måste jag ha internet, dator och kreditkort. Och sedan måste jag vänta två veckor tills skivan kommer.

Förr så behövdes inte det. Då kunde man gå till sin lokale skivbutik och köpa skiva över disk. Behövdes ingen dator, inget internet eller kreditkort för det. Bara slänga över några sedlar till personen bakom och skivan var i handen.
Nog var det mycket smidigare, enklare och bättre.

Så utvecklingen har definitivt gått bakåt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-19 15:44
Ursprungligen av Raphael:

Många album släpps bara på iTunes. Alltså inte som CD.

Och med "många" så menar du typ 0.001 procent av den totala marknaden? Lustigt ordval.

Ursprungligen av Raphael:

Sen så missar du att många skivbutiker har lagts ner.

Nej, jag har inte missat det. Jag bryr mig bara inte.

Det finns inte någon utbredd skrivmaskinsförsälning längre heller. Snyft, snyft, det var så mycket bättre förr.

Ursprungligen av Jogin:

Och med "många" så menar du typ 0.001 procent av den totala marknaden? Lustigt ordval.

Det är en oroande trend att allt mer musik släpps enbart på iTunes och liknande och ej på CD. Det är faktiskt vanligt att artister inte släpper fysiska CDs längre. Det bär sig inte ekonomiskt, iaf inte för de mindre artisterna som inte är megastjärnor.

Vad skrivmaskiner har med skivor att göra förstår jag inte alls.
Eller menar du låten The Typewriter?
Som Danny Kaye gjorde ett fantastiskt nummer med, i en film vars namn jag har glömt namnet på.

Och visst är det så, att i en framtid kan man inte längre köpa Typewriter på CD.
För även soundtracks kommer bara släppas på iTunes och liknande.
Ja det är tragiskt.
För det är så mycket enklare att slänga in skivan med Typewriter i en CD och trycka på play, än det är att jiddra med spellistor och annat i en dator för att få ut i stereon.
Och inte blir det bättre heller.
The Typewriter är ett musikstycke som verkligen kräver en bra anläggning med dynamik för att komma till sin fulla rätt.

Ursprungligen av Jogin:

Det finns inte någon utbredd skrivmaskinsförsälning längre heller. Snyft, snyft, det var så mycket bättre förr.

Lyckligtvis så finns Skrivmaskinen av Leroy Anderson fortfarande att köpa.
I samlingen "Frederick Fenell conducts the music of Leroy Anderson"
På Super Audio CD (SACD) från Mercury.

Men om utvecklingen håller i sig så kommer nog även denna snart att försvinna från CD, så det gäller att snabba på.

Ja, det var bättre förr.

Ursprungligen av Raphael:

Många album släpps bara på iTunes. Alltså inte som CD.
Exempelvis Ruth Annes otroligt fina "What about us" album.
Finns enbart på iTunes som nedladdning.
Går ej att köpa som CD.

Detta är precis varför jag skapade tråden/ställde frågan.

Frantiden är nu, snart har vi inget val, ungifär som med A-kassan...

SN

Ursprungligen av Raphael:

Nej.
Många album släpps bara på iTunes. Alltså inte som CD.
Exempelvis Ruth Annes otroligt fina "What about us" album.
Finns enbart på iTunes som nedladdning.
Går ej att köpa som CD.
Producerad av Michael Cretu (Enigma).
Helt fantastisk skiva.

20.02 Läser ditt inlägg.
20.03 Hittar den inte på de vanliga sajterna.
20.03 Söker i iTunes Music Store
20.03 Hittar "Ruth Anne", provlyssnar och gillar.
20.03 Reflekterar över att det är iTunes Plus.
20.05 Köpt och nedladdat.
20.05 Skriver detta inlägg och tackar för tipset.
20.05 Spelar "Dancing in the Hell" och får flashbacks till 80-talet, minnena väller in. Njuter.
20.06 Reflekterar över hur omöjligt något sånt här vore för bara några år sedan.
20.06 Funderar på att starta en ny ironisk diskussionstråd om att det är synd att VHS försvann och jag inte tycker Blu-ray i 1080p24 på 50" plasma ger samma känsla som VHS gjorde på 22" Dux. Och att omslagen till Blu-ray är för små. Och att det inte samlas på Blu-ray i samma omfattning. Och att allt var bättre förr. Men avstår då det säkerligen bara blir till ett flamewar med folk som tycker Beta var bättre och VCC 2000 var bäst...
20.11 Tycker musiken jag nyss köpte låter alldeles utmärkt. Men det är nog mina outbildade arbetaröron som inte är kapabla att höra allt det där ni andra snackar om.

  • Medlem
  • 2008-04-20 21:38
Ursprungligen av Raphael:

Michael Cretu.

PFFHAHAHAHAA!!

Åh, förlåt. Jag ber verkligen om ursäkt, det var orätt av mig. Men jag kunde inte hålla mig när detta namn nämns i diskussionen. Det är säkert en bra skiva, men jag har fortfarande hemska minnen av min ungdom. So sorry.

Samurai, samurai! Did you ever dream? Hesitate, wonder why at all the anger you have seen?

Bevaka tråden