Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Släktföreningssajt

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Munkedal
  • 2007-07-04 20:17

Tjenare alla 99-or!

Jag är webbmaster för en hemsida för en släktförening. Ursprungligen var den gjord i DreamWeaver av webbdesigner. Men jag inte är någon hejare på DreamWeaver och tyckte att det var för svårt att uppdatera den och att man var för låst till gränssnittet. Så jag gjorde om den totalt i RapidWeaver (har dock använt delar av koden från DreamWeaver bl.a. för Välj språk sidan) och tycker att det nu är det nu mycket lättare och roligare att uppdatera den.

Senaste tillskottet på sidan är är bloggen "Senaste nytt" där vi ska informera om vad som händer inom föreningen, nyheter mm.

Skulle vara intresserad av vad ni tycker, då jag inte fått så mycket respons från medlemmarna i släktföreningen.

Skulle speciellt vilja ha tips angående gästboken som ligger under "Gemenskapen". Om det för mycket inledande text. Behövs det överhuvudtaget?
Bör man försöka dela upp presentationen av gästboken i en svensk och finsk del.

Adressen är http://www.colliander.org/

Marco

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2007-11-10 20:10

Inga kommentarer trots att 131 läst tråden.:(
Men sidan kanske redan är perfekt och ingen kommentar behövs.;)

Nu har jag gjort några uppdateringar sedan sist.

Ny gästbok då vi hade problem med spaminlägg i den tidigare versionen.

Dessutom har det hänt lite i bloggen som jag skrev om i förra inlägget, nämligen.

En tävling (Colliander-Linné) som pågår året ut som är öppen för alla.

Rapport från senaste släktmötet i Finland.

Samt lite småkorrigeringar.

Återkommer med lite kommentarer så fort jag hinner, men under tiden, stötte på detta:
http://www.colliander.org/Engelska/Engelsk-index.html
Maillänken till Margareta Trevisani:
<a href="mailto:[email protected]%3Cbr%20/%3E"
rel="self">Margareta Trevisani</a>
ser ju inte frisk ut.. borde ju vara typ:
<a href="mailto:[email protected]"
rel="self">Margareta Trevisani</a>

På sidan:
http://www.colliander.org/Svenska/Slakten/Slakten.html
rasar text-encodingen i min Safari (2). Testa att lyfta ur all text, klistra in det i en plain-text editor och kopiera in det igen.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2007-11-14 21:42

Tack för kommentarerna, angående maillänken såg att det smugit in ett mellanslag i RapidWeaver för den, är nog det som är felet, men jag ska titta närmare på det samt text-encodingen imorgon.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-03 14:53

Fint!
Näe jag tror inte att det behövs så mycket kommentarer. Jag skulle kunna gå in i typsnitt-detaljer och informations ordning. Men eftersom syftet med sidan är så personligt, tycker jag inte att det stör.

Sidan talar ju uppenbarligen till en intresserad publik, dvs din släckt och släckt forskare. Det är lättare att leda dom, eftersom dom vet precis vad dom är ute efter. detta fenomen är svårare att hantera om man måste vecka detta intresse.

Så mitt tips är följande: Var nöjd och såv väl! Håll sidan vid liv så länge du tycker det är kul och tillfredställande. Men tacka nej till design jobb

Lycka till!

/Set Hallström

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2008-03-05 22:02
Ursprungligen av reSet:

Fint!

Tack

Ursprungligen av reSet:

Fint!
Näe jag tror inte att det behövs så mycket kommentarer. Jag skulle kunna gå in i typsnitt-detaljer och informations ordning. Men eftersom syftet med sidan är så personligt, tycker jag inte att det stör.

Tack för kommentarerna, men låter nog "typsnitt-detaljer och informations ordning" var som den är för tillfället, men ska ha det i åtanke om fler kommenterar det antingen här på 99:an eller inom släktföreningen.

Ursprungligen av reSet:

Sidan talar ju uppenbarligen till en intresserad publik, dvs din släckt och släckt forskare. Det är lättare att leda dom, eftersom dom vet precis vad dom är ute efter. detta fenomen är svårare att hantera om man måste vecka detta intresse.

Jo, det har du nog rätt i, och det är kanske därför som jag inte fått så mycket respons, från släktföreningens medlemmar. Det är nog som du skrev "dom vet precis vad dom är ute efter" och tycker förhoppningsvis att dom hittar det på sidan.

Ursprungligen av reSet:

Fint!
Så mitt tips är följande: Var nöjd och såv väl! Håll sidan vid liv så länge du tycker det är kul och tillfredställande. Men tacka nej till design jobb

Lycka till!

/Set Hallström

Ja, det är jag. Tänkte försöka uppdatera bloggen "Senaste nytt" minst en gång i månaden. Om några dagar kommer jag lägga in "Ättlingsregister 2001" . Har scannat in det till Excel men jag gillar inte alls det programmet det gör inte som jag vill, men det är en annan historia.

Ursprungligen av reSet:

Lycka till!

/Set Hallström

Tack så mycket.

  • Medlem
  • 2008-09-15 20:18

Senaste nytt

Hej Marco!
Jag kollade lite och läste på startsidan att man kunde läsa mer om släktmötet under "Senaste nytt" men kunde inte på något ställe på sidan hitta någon navigering till "Senaste nytt" förrän jag kom på att det var själva notisen man skulle klicka på. Om man menar att man ska klicka precis där man är blir det lite konstigt om man skriver "Läs mer under Senaste nytt". Likadant tyckte jag det var rejält svårt att hitta till gästboken, trots att du hade tipsat om var den var.
Mitt tips är att göra det så lätt som möjligt för alla ovana besökare att hitta till guldkornen på sajten. Om det t ex egentligen bara rör sig om en tio sidor skulle jag personligen göra en länklista/navigering med dessa tio sidorna direkt på startsidan och kanske direkt på de olika språken. Det skulle kanske se lite glyttigt ut men man skulle hitta.
Lycka till och jobba på! Jag tycker släktföreningen borde vara glada som har dig som engagerar sig!
/nocke/anneli

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2008-09-16 17:47

Tack för kommentarerna /nocke/anneli

Du har rätt att det blir lite konstigt med notisen, när det står "Läs mer under Senaste nytt" ska ta en funderare på hur jag kan ändra det.
Funderade ett tag på att lägga in en meny högst upp liknade den på övriga sidan, men har för mig att det blev lite konstigt då hela förstasidan är gammal kod från DreamWeaver som jag lagt in i en" HTML Code" sida i Rapidweaver. Får ta nya tag med detta. Vill ju inte ändra allt för mycket på startsiden, tycker att den i övrigt är bra med trädet och flaggorna.
De sidor som man eventuellt skulle behöva länka till på startsidan och där det nog kommer att bli kompletteringar framöver är "Senaste nytt", Årsbrev" (som jag ska lägga in flera, men jag håller på att titta på olika alternativ till lösenordsskydd för dessa) "Gästbok", "Forskningen", "Vad får medlemmar", samt "Galleriet".

1
Bevaka tråden