Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan Apple sänka Flash med hjälp av iPhone?

Tråden skapades och har fått 550 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Om inte ovanstående är skäl nog så finns det en till aspekt som jag ärligt talat inte brytt mig så mycket om; säkerhet. Flash är en källa till säkerhetsproblem.

Charlie Miller, vinnare av hackertävlingen Pwn2Own som beskrivs som "one of the most famous bug hunter and security expert in the world" säger såhär om säkerhet när det gäller webbläsare:

In your opinion, which is the safer combination OS+browser to use?

That’s a good question. Chrome or IE8 on Windows 7 with no Flash installed. There probably isn’t enough difference between the browsers to get worked up about. The main thing is not to install Flash!

Ytterligare ett läsvärt exempel: Bye Bye Flash: Network Graph is now Canvas.

...and so it begins...

Tja, vi får väl se. Själv förlitar jag mig på den statistik som finns, där Flash har en installationsbas på ≈ 95% av världens datorer, där Mobila browsers utgör ≈ 1% av trafiken till större websiter och där 33,5 % av världens siter använder Flash. (enligt MAMA: Key findings - Opera Developer Community)

Det är verkligen Davids kamp mot Goliat, om man tittar på dagens proportioner. Nu tvekar jag inte om att HTML5 kommer att bli den dominerande lösningen om x antal år, men det är som det ser ut i dagsläget låååååångt borta.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Tja, vi får väl se. Själv förlitar jag mig på den statistik som finns, där Flash har en installationsbas på ≈ 95% av världens datorer, där Mobila browsers utgör ≈ 1% av trafiken till större websiter och där 33,5 % av världens siter använder Flash. (enligt MAMA: Key findings - Opera Developer Community)

Fast hur många som har stöd för Flash installerat är ganska ointressant i sammanhanget. Flash som plugin kommer att finnas kvar i webbläsare hos de flesta under en lång tid framöver.

Det intressanta i detta fall är hur många webbsajter som kräver Flash för att fungera.

Min grundtes är att jag tror iPhone OS på allvar kan vara den hävsten som får stora populära sajter att erbjuda sitt innehåll på ett sätt som inte kräver Flash (eller någon annan plugin-baserad lösning för den delen) utan erbjuder alternativ baserat på öppna webbstandarder som finns inbyggda i moderna webbläsare.

Jag tror att iPhone OS kan göra att Flash inte är det självklara valet som enda teknik när en ny sajt ska skapas, på samma sätt som det var självklart för något år sedan.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är verkligen Davids kamp mot Goliat, om man tittar på dagens proportioner. Nu tvekar jag inte om att HTML5 kommer att bli den dominerande lösningen om x antal år, men det är som det ser ut i dagsläget låååååångt borta.

Vi får väl hålla tråden aktiv så länge det behövs då

Att en tredjedel av världens sajter använder Flash är ju irrelevant egentligen. Frågan är ju HUR Flash används på de sajterna. Används Flash på ett sätt så att man får en sämre upplevelse om man inte har Flash (typ Flash video eller liknande) eller är det en Flash-animation med en stämningsgivande blinkande julgran?

Hur många av världens sajter som använder Flash på ett sådant sätt att man måste ha Flash installerat för att få en bra upplevelse på sajten? Den siffran skulle jag vilja veta.

Fast det är ju en fråga om personligt tycke och smak. Det jag ville visa är att proportionerna mellan iPad/iPhone-användning och Flash-användning är så kolossalt stor, vilket jag tror att de flesta som pratar om ämnet faktiskt inte vet, utan att de tror att iPhone på något sätt är en betydande spelare, vilket den, om man pratar siffror faktiskt inte är.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-27 10:35
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Fast det är ju en fråga om personligt tycke och smak. Det jag ville visa är att proportionerna mellan iPad/iPhone-användning och Flash-användning är så kolossalt stor, vilket jag tror att de flesta som pratar om ämnet faktiskt inte vet, utan att de tror att iPhone på något sätt är en betydande spelare, vilket den, om man pratar siffror faktiskt inte är.

Det finns andra anledningar att skippa flash än iPhone.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-27 11:09

Svårt att tro att företag kommer bygga om sina existerande siter. Små företag och privatpersoner ja. Stora företag nej, inte om inte Apple går in och sponsrar.

Dessutom, vad jag vet finns det inte något program för att skapa siter i HTML5. Alla som gör hemsidor kan ju faktiskt inte koda. Här borde Apple gå in fylla tomrummet. Går inte bara och säga att Flash är skit och sedan inte ge några vettiga alternativ. Blir inte klok på Steve Jobs logik ibland. Tycker dessutom att han ska hålla sig ifrån att snacka skit om sina partners och även konkurrenter på detta sätt.

Ursprungligen av acke:

Svårt att tro att företag kommer bygga om sina existerande siter. Små företag och privatpersoner ja. Stora företag nej, inte om inte Apple går in och sponsrar.

Dessutom, vad jag vet finns det inte något program för att skapa siter i HTML5. Alla som gör hemsidor kan ju faktiskt inte koda. Här borde Apple gå in fylla tomrummet. Går inte bara och säga att Flash är skit och sedan inte ge några vettiga alternativ. Blir inte klok på Steve Jobs logik ibland. Tycker dessutom att han ska hålla sig ifrån att snacka skit om sina partners och även konkurrenter på detta sätt.

Det här tycker jag är det mest vettiga som INTE lyfts fram i debatten än. Visst, HTML5 är väl kanske bättre än Flash. Men det är ju inte billigt att bygga om en hel webblösning från scratch. Som du säger, mindre företag med enklare hemsidor och privatpersoner som kan/vill koda om själva lär bli de som går först. Men storföretag har nog annat att lägga pengarna på.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-27 21:02
Ursprungligen av PeeMaN:

Det här tycker jag är det mest vettiga som INTE lyfts fram i debatten än. Visst, HTML5 är väl kanske bättre än Flash. Men det är ju inte billigt att bygga om en hel webblösning från scratch. Som du säger, mindre företag med enklare hemsidor och privatpersoner som kan/vill koda om själva lär bli de som går först. Men storföretag har nog annat att lägga pengarna på.

Det beror på om de vill vara med i matchen eller inte
Hur många företag har inte ändrat sej nu, och lägger ner både pengar och energi, på att ta fram Mac-specifika lösningar, där det förut inte fanns något annat alternativ än Windows?
Jag tror inte att särskilt många företag väljer att inte synas, om (när) iPad/iPhone blir "var mans egendom".

Ursprungligen av kenjon:

Det beror på om de vill vara med i matchen eller inte
Hur många företag har inte ändrat sej nu, och lägger ner både pengar och energi, på att ta fram Mac-specifika lösningar, där det förut inte fanns något annat alternativ än Windows?
Jag tror inte att särskilt många företag väljer att inte synas, om (när) iPad/iPhone blir "var mans egendom".

Men nu är det så att det gäller att skilja på webben, flash och Ipad/Iphone-appar. De flesta större företag som gjort Iphone-appar har vad jag sett gjort väldigt simpa apps, som oftast kostat en liten slant dessutom. Det handlar mer om att synas på en ny plattform. Här pratar vi om att bygga om hela den befintliga strukturen av en site från scratch. Att jämföra det med att bygga en Iphone-app är lite som att jämföra att sätta upp en vägg i vardagsrummet jämfört med att bygga en ny villa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-27 21:29
Ursprungligen av PeeMaN:

Det här tycker jag är det mest vettiga som INTE lyfts fram i debatten än. Visst, HTML5 är väl kanske bättre än Flash. Men det är ju inte billigt att bygga om en hel webblösning från scratch. Som du säger, mindre företag med enklare hemsidor och privatpersoner som kan/vill koda om själva lär bli de som går först. Men storföretag har nog annat att lägga pengarna på.

Speciellt som tidningsbranschen är i kris så kan jag inte tänka mig att det finns massor med pengar att ersätta en fungerande lösning. Inte ens om HTML5 hade alla Flash's features eller om det fanns ett fungerande system för skapande och publicerande av "HTML5-siter".

Vad jag däremot kan tänka mig är att man kan försvara det när de bygger sina tidningar som appar som de tar betalt för det. I de programmen kommer nu reklamen komma genom Quattro Wireless, Apples senaste storköp.

Ursprungligen av kenjon:

Det beror på om de vill vara med i matchen eller inte
Hur många företag har inte ändrat sej nu, och lägger ner både pengar och energi, på att ta fram Mac-specifika lösningar, där det förut inte fanns något annat alternativ än Windows?
Jag tror inte att särskilt många företag väljer att inte synas, om (när) iPad/iPhone blir "var mans egendom".

Fast Flash kommer inte lägga sig ned och dö. Lustigt, när jag tänker på Windows-only lösningar som numera fungerar både på mac och pc så är det just siter där Flash har kommit in som räddare och sopat bort Real och WMV. Billigare att stödja ett format istället för två. Så visst är det en kostnadsfråga och inte för att de är pro Apple.

Jag gillar inte att mina fläktar går igång som galningar, konstigt beteende i Flashmenyner osv eller Adobes dåliga uppdateringsprogram. Men vi måste nog ta av oss mac-glasögonen innan vi tittar på hur det ser ut. No offense.

Jag saknade inte Flash på den tiden jag körde iPhone, och bland det första jag installerar på en ny pc är flashblockers. Hittills har jag inte gått miste om något som spelar roll för mig. Jag inser att det innebär att jag går miste om en massa blinkande, snurrande och musikspelande reklam, men det jag kan leva med... Överhuvudtaget tycker jag nog att det är mycket snack och fruktansvärt lite verkstad över hela Flash/Web2.0/dagenshetawebteknologi-svängen. Föutom Google docs kan jag på rak arm inte komma på någonting som jag sett med de teknikerna som inte är antingen just reklam eller också enkla struntspel. Finns det någon som har exempel på produktivitetsapplikationer online där de här sakerna faktiskt tillför något?

Ett av gisslen med Flash är ju reklamen som tynger ner CPU - föreställ er att reklamen i tidningar skulle vara tryckt på blyskivor och reklamen i teve fick burken att glöda och dra 16 gånger mera ström än vid vanlig programvisning. Sådant skulle inte accepteras. Jag accepterar inte Flash-reklam heller.
Så - sedan begynnelsen har jag haft blockerare. En del har funkat fint - andra mindre bra. En del har fuckat upp OS'et - andra funkar bara till nästa update av OS eller webbläsare. Etc. Etc. Etc.

Med HTML5 måste det väl bli mycket enkelt att spärra reklam? En liten plugg som helt enkelt talar om för webbläsaren att ignorera videotaggarna :-). Eller?

Det är ju konstigt att Apple som krigar mot Flash inte ens har en inställning i Safari där man kan välja bort Flash - det kan man med Java och Java-script. Eller varför har inte Safari inbyggd Flash-blocker - där tom ruta visas och om man vill se Flashen så trycker man på den? Varför har dom inte det? Factory settings är givetvis allt på, men för oss som bryr oss så skulle givetvis möjligheten till kontroll över Flash-innehåll vara guld...och slippa instabila pluggar etc.
Så länge inte dessa enkla funktioner och inställningsmöjligheter finns i Safari så tar jag inte deras krig mot Flash på 100% allvar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-28 15:27

SVT Play kör väl flash....? Det är nog enda gången jag kör flash på min dator.

Man kan inte lira på Svenska Spel utan Flash. Dom har verkligen målat in sig i ett hörn :-D. Loosers.
Annars vet jag ingenting som jag skulle "förlora" om Flash förintades om en sekund. Alla tunga lirare - banker, PayPal, etc - är ju inte så korkade att dom baserar sig på Flash. Forum och media spinner ju också utan Flash. Det är som sagt mest reklam vi snackar om. Statistiken säger att webben är en miljard procent Flash...men dom glömmer att nämna att 90% av allt detta är reklambanners. :-D.

Jag har surfat fruktansvärt mycket i mitt liv och jag har alltså kört med Flashblocker hela tiden. Då ser jag en grå ruta med en spelknapp där Flash är - jag kan alltså lira Flashen om jag vill. Det är mycket, mycket sällan jag måste kicka igång en sådan där grå Flash-ruta för att kunna utföra något. Flash är alltså inte "viktigt" - det är inte en grundbult - det är bara lullull som man kan ta bort imorgon utan att världen kollapsar - eller webben kollapsar. Det enda som kollapsar mig veterligen är alltså Svenska Spels sajt. Dom måste snabbt bygga nytt. Jag antar att pokersajter också bara funkar med Flash aktiverat, men dessa sajter är ju inte heller en "viktig" del av internet.
Även SVT rullar fint utan Flash - förutom själva filmerna så klart. Bytte dom bara codec så funkar allt finemang utan Flash. Dom behöver inte bygga om. Så är det för nästan alla.

Skulle Wikipedia, webbtidningar, myndigheter (t.ex. Försäkringskassan och Skatteverket), etc vara Flashade så skulle det vara allvarligt. Men så är det inte. Flash är lullull (rörlig-bild-reklam, egna fonter i rubriker, etc).

Det finns inga tunga tekniska hinder för att ta bort Flash på en vecka - men det finns en infrastruktur och logistik (reklam) som måste förändras - åtminstone innehållet. En del "tunga" sajter skulle tvingas justera en del, men att en gigantisk investeringskostnad skulle hindra Flash från att förintas tror jag inte på. Betydligt tyngre paradigmskiften sker hela tiden inom bizniz (föreställ er professionell video/teve senaste 10 åren - merkostnad för för justering/ombyggnad av sajter är småmynt i jämförelse). Mindre företag/sajter/organisationer som sitter i Flash-träsket får kanske en grym merkostnad, men utvecklingen har aldrig brytt sig om dom små.

Jag tror att Apple vet allt detta. Dom vet att om dom bara kunde få med sig några nyckelaktörer så kan Flash vara ett minne blott efter bara några år. Det kan gå fort och efteråt pratar ingen om det - ingen minns någonting alls - dom flesta har ingen susning om vad som hände :-D. Tempot är fruktansvärt högt inom IT. Ofattbart högt om man tänker i vanliga industriella termer. Det är inte bara prylar som kommer och går på säsongbasis - industristandarder (inom IT-industrin alltså) kommer och går! Förr var en industristandard något som rullade i 50 år. Minst. Ofta 100 år.

Det kan också ta lååång tid att få bort Flash, men bara av den anledningen att ingen prioriterar denna struntsak. För det är ju faktiskt en struntsak.

(När t.ex. tevestationer och videoproducenter i världen bestämmer en gemensam HD-standard (upplösning) - när man enas kring bitrates för satelliter - när man enas kring e-bio-standarden för distribution (snart försvinner celluloiden helt), omläggning vänster/höger-trafik, spårbredder på järnväg, voltstyrka i stadsnät - DET är big bizniz.) :-D.

Senast redigerat 2010-03-29 01:23

Mac Rumors: Brightcove (and therefore The New York Times and Time, Inc) Announces Support for HTML5 Video

Online video provider Brightcove has announced that they will be officially supporting HTML5 video for their customers. Brightcove is the video platform for more than 1000 customers including high profile websites such as The New York Times and Time, Inc.

The move comes a week before the launch of the iPad which does not support Flash video which has traditionally been the vehicle for online video delivery.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-29 10:56
Ursprungligen av Zimmerman:

Det finns inga tunga tekniska hinder för att ta bort Flash på en vecka - men det finns en infrastruktur och logistik (reklam) som måste förändras - åtminstone innehållet. En del "tunga" sajter skulle tvingas justera en del, men att en gigantisk investeringskostnad skulle hindra Flash från att förintas tror jag inte på. Betydligt tyngre paradigmskiften sker hela tiden inom bizniz (föreställ er professionell video/teve senaste 10 åren - merkostnad för för justering/ombyggnad av sajter är småmynt i jämförelse). Mindre företag/sajter/organisationer som sitter i Flash-träsket får kanske en grym merkostnad, men utvecklingen har aldrig brytt sig om dom små.

Vad för program ska redaktörer använda för att skapa och lägga upp deras material? Det finns ju ett helt arbetsflöde som Adobe med flera erbjuder genom deras program som mig veterligen inte finns. Man ska veta att alla som håller på med hemsidor inte för den sakens skull kan koda. I många fall sitter folk som följer en punktlista slaviskt. Som jag redan skrivit, även om det fanns ett helt arbetsätt klart så skulle det krävas utbildning och testning som kostar pengar.
Jag tror att Apple gått in och sponsrat det här bytet på olika sätt.

Alla byten inom TV senaste 10 åren har väl kunna kopplats till olika besparingar eller vinster. SVårt att se den direkta vinsten i det här.

Och via Daring Fireball:

Ursprungligen av Chris Anderson:

Excited about this. Non-flash version of http://ted.com is now live for iphone. Videos, comments, ratings. Hurrah!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-29 12:56

Många stora företag installerar inte Flash pga säkerhetsrisker. Samma företag kör fortfarande Win XP och IE6 i många fall pga deras intranet sidor använder activex.

Den närmaste tiden kommer många utav de att uppgradera till Win7 och samtidig byta till IE8 eller Firefox. Däremot kommer Flash fortfarande att vara förbjuden.

Flash är ett otyg och även om Adobe försöker pusha Flash och speciellt AdobeAir så är det fortfarande flash med samma säkerhets brister. HTML5 är däremot ett stort steg i rätt riktning. Är en öppen standard och kommer att fungera i de flesta browser utan plugins. Flash kommer att förlora i längden men Apples iPhone och iPad är det som kommer att påskynda den utvecklingen.

Det kommer att kosta men weben är ett väldigt snabb förändrande marknad. Hur många relaunches har inte en firma?

//Rob

Intressant, Adobe får lite oväntat stöd för Flash från Google: Google Chrome Set to Gain Integrated Flash Player Plug-In - Mac Rumors

Apple.com: iPad-ready websites

Citat:

iPad features Safari, a mobile web browser that supports the latest web standards — including HTML5, CSS3, and JavaScript. Here are just a few of the sites that take advantage of these web standards to deliver content that looks and functions beautifully on iPad.

via: electronista.com

Engadgets JooJoo-recension kanske ger en fingervisning om vad vi går miste om när Apple väljer bort Flash.

Ursprungligen av Hagelin:

Engadgets JooJoo-recension kanske ger en fingervisning om vad vi går miste om när Apple väljer bort Flash.

Ja, det är ju en aspekt som ofta går förlorad i diskussionen på Flash.

Jag tror inte Apple skulle stödja Flash även om det hux flux började flyta på otroligt bra på andra mobila plattformar, men Apple behöver inte ens fundera i dessa banor ännu eftersom det inte (så vitt jag vet) finns någon mobil spelare som i dagsläget har vettig uppspelning av Flash, så som kunderna skulle kunna förvänta sig.

Ursprungligen av Hagelin:

Engadgets JooJoo-recension kanske ger en fingervisning om vad vi går miste om när Apple väljer bort Flash.

Oohh, smärtsamt dålig mjukvara i den där plattan...

Nu ryktas det att Adobe tänker stämma Apple:

Adobe Preparing to File Suit Against Apple? - Mac Rumors

Jag tror att Apple kommer undanta Appar skapade i Adobes program från sina regler.

Ursprungligen av Chaosstar:

Jag tror att Apple kommer undanta Appar skapade i Adobes program från sina regler.

Det är möjligt. Varför tror du så?

Bevaka tråden