Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder du Handelsbanken Internet på Mac?

Tråden skapades och har fått 1051 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Bank-ID funkar under vissa förutsättningar. Kontakta Handelsbakens support om du tvekar. De är rätt bra nuförtiden.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2008-04-07 13:27

jasså, det lät intressant! nu har jag ifs bank ID på min VMvare xp, så jag överlever men som sagt

Det är Firefox som gäller.

Det var rätt länge sen jag körde certifikat för att logga in på Handelsbanken, har använt skrapkoder på senare år. Men häromdan tänkte jag att jag skulle deklarera på nätet för att få pengarna snabbare (Thailand, here I come!) och det funkade fint att skapa Bank-ID och E-leg med OS X 10.5.2 och Firefox 2.0.0.13.

iMac eller G5

Min gamla G5:a har gått sönder, 10 000 kr att laga.
Skall jag köpa en iMac 24 eller en ny dyr G5;a?
LE

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2008-04-17 22:45

Safari är säkert en säker webläsare och jag tror inte det är farligt att använda certifikat. Däremot skulle jag inte använda en kombination som Handelsbanken själva säger inte ska fungera. De som är lite mer tekniskt bevandrade kan säkert förklara bättre, men Safari saknar en funktionalitet som Firefox har. Jag fick det att fungera med Safari en gång, men tog bort det eftersom jag vill vara säker på, att jag har en säker lösning som jag kan lita till 100% på när jag ska förvalta mina ören på banken.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-18 21:21

Nu har jag tagit reda på hur man fixar Safari+SHB så ni slipper lägga tid på det. Följ min guide:

Se till att nyckelhanterare och safari är stängda.

1. Öppna Personal.app > exportera ditt cert

2. Öppna nyckelhanterare och se till att där inte finns några cert från handelsbanken (kolla överallt nu!). Markera kategorin "Mina certifikat". Dra ditt cert till fönstret. Skriv in ditt lösen.

3. Du har nu två certifikat. Radera det övre certifikatet(mitt innehåler nyckeln med namnet: default_nickname0_C=SE) (högerklicka + radera))

4. Klicka på pilen bredvid certifikatet så det fälls ner.

5. Dubbelklicka på nyckeln. Min heter default_nickname0_C=SE. Välj fliken "Behörighetsstyrning". Klicka på plustecknet i det nedre vänsta hörnet. Välj safari. Spara!

6. Dubbelklicka på certifikatet(ditt personnummer). Lita på: När det här certifikatet används: "lita alltid på". Stäng fönstret.

7. Gå till nyckelringar>Inloggning. Det finns där två nycklar. 2st "default...." Dubbelklicka på vart och en och välj igen "Behörighetsstyrning". Klicka på plustecknet i det nedre vänsta hörnet. Välj safari. Glöm inte att spara ändringar!

8. Avsluta nyckelhanterare se till att safari verkligen är avstängt.

9. Starta safari. Logga in!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-19 11:09

tankekorp: läs mitt ovanstående inlägg!

Handelsbanken VS Safari

Tack snufsan för din omtanke, skönt att det verkar finnas ett hjälpsamma männinskor. Jag kör numera med Firefox... Det såg lite invecklat ut att ordna detta med Safari. Jag är ju ny i Mac-världen... Mina värderingar om Handelsbankens service består dock... Ha en trevlig helg. Alla.

Jag använder enbart skrapkoderna sen de kom ut. Certifikatprogrammet kändes knöligt och personligen saknar jag inget som jag kunde göra när jag körde med mjukvaran.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-05-08 09:45

Installerade handelsbanken igår på min iMac, funkar klockrent med Firefox.
Dock fick jag starta om Nexus Personal 2 gånger innan de funkade.
Tänkte om någon strular med det så är det eventuella lösningen.

Hur länge räcker dessa skraplotter från SHB, ja hur många skraplotter får man... vill ju ogärna hamna i att det tar en vecka att få nya då jag är beroende av att betala via nätet.

Jag har idag SEB och har trivts bra med dom, både då det gäller service och hur deras tjänst ser ut via nätet och att Safari fungerar fint med dom. Fast idag surnade jag till, jag har 4 olika huslån på SEB och häromveckan skulle ett av dom förnyas. Jag hade i god tid sänt dom mitt svar om att jag bara ville binda på 1 år men nu när jag kollar mina konton så ser jag att dom förlängt det ena fram till 2013-09-28, dvs. 5 år istället för 1 år.

Jag har hotat med att lämna banken i den takt som det blir möjligt ifall dom inte rättar till detta, tråkigt för jag har haft samma bank i 31 år. Som jag ser det så blir det näst intill omöjligt att bevisa att jag sände tillbaka svaret med vad jag ville när ena lånet skulle förlängas... har i alla fall skrivit och klagat.

En annan anledning för mig att byta från SEB till SHB är att SEB ligger under börsens genomsnittliga resultat medan SHB ligger över vad börsen presterar. Möjligen är SHB strängare med hur dom lånar ut pengar, men i dessa dagar så känns det bara helt rätt... ja du vet bokrisen och bankhaverier i USA som lätt sprider sig.

Någon sa till mig att när Sverige hade sin ekonomiska kris på 90-talet så var SHB den enda bank som inte behövde hjälp... sant eller inte så gillar jag tanken. Ser man det i ljuset av detta så kan jag nog stå ut med att SHB möjligen ligger lite efter med hur dom finns på nätet... ja skraplotter känns ju inte precis modernt så att säga.

Olle.
Jag säger vad många redan sagt i tråden: häng inte upp dig på skraplotterna - de behöver du bara använda när du är på en lånad dator.

Certifikatprogrammet kanske är lite knöligt att installera FÖRSTA gången (men om jag känner dig rätt via 99mac genom åren så är det inte värre än att det tar 4 minuter för en van användare som du) men sen sitter det där i bakgrunden helt transparent. Du kan installera det på din jobbdator också om du vill, det finns inga sådana begränsningar. Själv har jag en certifikatkopia i min dator, en i frugans, en på jobbet och en hos mina föräldrar. Och skulle det behövas en lånedator (t ex utomlands) så har jag skrapkoderna till hands i plånboken.
Att ha FireFox till banken är bara bra tycker jag, även om jag använder Safari annars. Varför är det bra? Jo för du bör ändå alltid stänga webläsaren efter användning på banken, och det kommer ju naturligt om du använder Safari till allt annat.

Jag har FireFox till alla "säkerhetsgrejer" dvs E-On, SHB, Skatteverket, Apoteket Online, mitt företags hemsidas administrationskit etc. Känns bra att ha allt sånt samlat i en egen webläsare faktiskt.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-10-04 15:25

Handelsbankens certifikat går bra att ha med sig på USB-minne, säkerhetsprogrammet hittar själv certifikatet när man stoppar i USB-minnet.

Först ett stort tack till Sjovall,

Klarar senaste versionen av Firefox certifikatprogrammet? Jag har vagt minne av att ha installerat det och blev tvungen att byta till en äldre version, fast allt detta kanske står på deras sidor ifall jag går över till SHB. Tricket med pinne för certifikatet låter bra, skulle det gå att ha det så även för OSX, hittar min mac det också... fast det kanske spicker på att att det troligen är olika versioner för mac och pc.

Man kanske skulle kunna ha stickan formaterad ( ex. för WinNT ) så att båda systemen klarade att läsa certifikaten oavsett att det troligen är 2 olika plattformsberoende certifikat.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-05 11:05

Hej,

Jag har Firefox 3.0.3 kör Handelsbankens certifikatlösning, men det verkar som att Firefox glömmer inställningen "Välja ett automatiskt", dvs jag får gå in och lägga om detta varje gång jag startat om datorn, blir inte klok på varför detta inte ska fungera som det gjorde i FF2!?

Undrar om ngn annan har upplevt samma sak med Firefox 3 och Handelbanken, och eventuellt hur lösde ni problemet?

Mvh Petter

Ursprungligen av petwal:

Hej,

Jag har Firefox 3.0.3 kör Handelsbankens certifikatlösning, men det verkar som att Firefox glömmer inställningen "Välja ett automatiskt", dvs jag får gå in och lägga om detta varje gång jag startat om datorn, blir inte klok på varför detta inte ska fungera som det gjorde i FF2!?

Undrar om ngn annan har upplevt samma sak med Firefox 3 och Handelbanken, och eventuellt hur lösde ni problemet?

Mvh Petter

Detta händer mig också. Jag vet inte om det är någon uppdatering av Firefox som gör att den "glömmer" bort det.
Det är inte Personal som gör det utan felet beror på Firefox.

Ursprungligen av Olle@mac:

Först ett stort tack till Sjovall,

Klarar senaste versionen av Firefox certifikatprogrammet? Jag har vagt minne av att ha installerat det och blev tvungen att byta till en äldre version, fast allt detta kanske står på deras sidor ifall jag går över till SHB. Tricket med pinne för certifikatet låter bra, skulle det gå att ha det så även för OSX, hittar min mac det också... fast det kanske spicker på att att det troligen är olika versioner för mac och pc.

Man kanske skulle kunna ha stickan formaterad ( ex. för WinNT ) så att båda systemen klarade att läsa certifikaten oavsett att det troligen är 2 olika plattformsberoende certifikat.

Du kan använda samma certifikat både till PC och MAC.
Senaste versionen är 4.9.3 för PC och 4.9 för Mac.

Du kan även använda Firefox 3. Senaste versionen alltså.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-09 09:30

Headstrong:

Ja precis, det är inte certifikatapplikationen som strular utan det är FF3 som har ngt skumt för sig.

Olle@mac:
Precis som Headstrong säger så funkar certifikaten oavsett plattform, jag har kört samma cert på min gamla PC tills att jag switchade till Mac i vintras, det var inga problem alls.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-05 15:23

Det dyker upp en ruta där jag måste välja rätt certifikat varje gång jag loggar in, lite störande. Det finns ingen lösning på det problemet tro?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-10-05 19:23
Ursprungligen av CEk:

Det dyker upp en ruta där jag måste välja rätt certifikat varje gång jag loggar in, lite störande. Det finns ingen lösning på det problemet tro?

Prova att peta på inställningarna i FF. Se bild.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-05 21:19

Verkade fungera! Men väljer den samma varje gång nu då för jag fick inte ställa in vilket den skulle ta? När jag var tvungen att göra det manuellt så var jag alltid tvungen att byta för det var fel certifikat valt som standard...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-09 12:42

SHB är min huvudbank och jag har kört skrapkort hela tiden eftersom jag inte gillar tanken på att någon mjukvara/kod lokalt på dator skall blanda sig i kommunikationen med banken.

Kanske lite extra arbete men det är det värt.

För de som bor utomlands och vill ha magsår är Handelsbanken ett gott val.

Jag tycker säkerheten på min spanska bank är god nog. För att logga in krävs ett användarnamn och ett password. Sedan får man plocka fram sitt "koordinatkort". Det är ett platskort med 80 stycken treställiga tal. Du uppmanas knappa in det tal som står i t.ex. koordinaten 7G.

Skall man sedan göra en utbetalningen krävs ytterligare password.

Systemet är mycket likt det med säkerhetsdosa som säkert har fler och längre tal än koordinatkortet, men visst det är trevligare att resa med ett plastkort än en dosa.

Kortet kan bara missbrukas om förövaren känner till tre olika koder - rätt säkert!

Den som har problem med att använda senaste versionen av Firefox 3.x eller senaste version av säkerhetsprogrammet ska följa en instruktion som man hittar på följande sätt:

1. Klicka på Hjälp på Handelsbankens hemsida
2. Sök på Mac
3. Välj "Guide för uppdatering av säkerhetsprogram för Mac OS X"
4. Följ instruktionen noga

Tills slut fungerar det. Det har att göra med att de filer från de tidigare versionerna finns kvar trots att man avinstallerat säkerhetsprogrammet.

Ursprungligen av morgan_a:

Den som har problem med att använda senaste versionen av Firefox 3.x eller senaste version av säkerhetsprogrammet ska följa en instruktion som man hittar på följande sätt:

1. Klicka på Hjälp på Handelsbankens hemsida
2. Sök på Mac
3. Välj "Guide för uppdatering av säkerhetsprogram för Mac OS X"
4. Följ instruktionen noga

Tills slut fungerar det. Det har att göra med att de filer från de tidigare versionerna finns kvar trots att man avinstallerat säkerhetsprogrammet.

Har flera kunder som inte får det att fungera i alla fall. De fortsätter att använda FF2.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-12 14:26

En Intel-mac är ju betydligt mer framtidssäker, men hittar du en billig G5:a så...

Har aldrig fått skiten att funka och dissar allt från handelsbanken just nu. jäkla pc organisarion! Har nordea, swedebank, och ett par utländska som funkar smärtfritt.

Våga vägra handelsbanken!!!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-21 10:16

Våga vägra certifikat!

Jag har handelsbanken för jag får bra räntor på mina lån....:)

Skulle aldrig få för mig att byta bank för att nån annan har en bättre teknisk lösning, men å andra sidan, har man inga lån så kanske såna bagateller spelar roll.

Bevaka tråden