Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död mini

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej !

Min dotter tappade sin Ipod Mini 2GB i backen efter att hon haft den typ en månad. Inte kul. En vända hos On-Off där den e köpt resulterade bara i att man sa att man inte hanterade "tapp-skador". Har försökt mecka lite själv. När jag kopplar in den mot datorn dyker först "ledsen-ikonen" upp, sedan en symbol med ett batteri med en blixt i vänster hörn. Datorn känner i övrigt inte till att Ipoden är inkopplad så jag kan inte starta om den med hjälp av de program som finns på Apples hemsida. Tolkade detta som att batteriet var kass så jag beställde ett nytt men det hjälpte inte. Har fösökt reset-a men det går inte heller. Den verkar helt låst. Någon som har en idé om vad det kan vara ?

1. Lönar det sig att köpa ny hårddisk. Hjälper det ?
2. Vart kan jag lämna in Ipoden (+ det nya batteriet) och få den servad ? Gärna i Gbg området. Även mindre meckar firmor accepteras.

Övrig info: "Tappet" var lindrigt och på utsidan syns bara ett litet märke i ena nedre hörnet.

Kalle-muren

  • Medlem
  • Torsby
  • 2006-06-13 08:05
Ursprungligen av Spyder:

Har du testat Apples 5 r? http://www.apple.com/support/ipod/five_rs/

Men datorn känner ju inte att I-poden e inkopplad !

Kalle

Men datorn känner ju inte att Ipoden e inkopplad ?

Kalle

  • Medlem
  • Torsby
  • 2006-06-13 19:00

Och du har testat både reset och restore utan resultat?

Ursprungligen av Spyder:

Och du har testat både reset och restore utan resultat?

.

Jag tror det. E inte helt på det klara med i vilken ordning knapparna skall tryckas ner och vilka som skall hollas intryckta etc så du får gärna uppdatera mig. Spelar det ngn roll om jag testar detta med eller utan att ha kopplat Ipoden mot min PC ?

Tusen tack på förhand för hjälpen

Kalle

  • Medlem
  • 2006-06-14 12:32

"soft reset", det samma som en omstart av operativsystemet, håll inne menu+select(mittenknappen) i upp till 10 sekunder, om det inte går försök igen, det kan krångla lite.

  • Medlem
  • 2006-06-14 23:59

Hallå Kalle-muren jag har exakt samma problem som dig och min garanti har gått ut... Så jag kan inte göra så mycket

Ursprungligen av Kalle-muren:

1. Lönar det sig att köpa ny hårddisk. Hjälper det ?

Nej de gör de nog inte, eftersom själv tror jag inte sånna hårddiskar säljs "löst" om jag säger så. Men utforska lite, för det kanske fungerar om du köper dig ett CompacFlash kort istället, har själv inte testat men jag ska göra de såfort jag övertalat mamma

Ursprungligen av Kalle-muren:

2. Vart kan jag lämna in Ipoden (+ det nya batteriet) och få den servad ? Gärna i Gbg området. Även mindre meckar firmor accepteras.

Du har rätt till att skicka tillbaks den till Apple (om du har kvar garantin dvs), så ett tips vore om du ringde till deras kundservice och ha ett snack med dom och så

Annars kan du ju testa första alternativet jag skrev där

  • Medlem
  • 2006-06-15 00:05

Vill bara påpeka att dom olika ikonerna har sina betydelser.
Den "ledssna iPoden" indikerar att det är en trasik hårdvara och det är en ikon på en iPod med x x (kryss) på ögonen
Så både en reset och restore skulle inte göra någon skillnad.

Ursprungligen av Heval:

Vill bara påpeka att dom olika ikonerna har sina betydelser.
Den "ledssna iPoden" indikerar att det är en trasik hårdvara och det är en ikon på en iPod med x x (kryss) på ögonen
Så både en reset och restore skulle inte göra någon skillnad.

OK

Men vad göra då ? Garantin gäller ej "vid tappskade" och On/off är helt omedgörliga. Om jag ändå skulle vilja lämna in den för rep. Finns det någon verkstad för mini värd namnet ?

Kalle

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-28 19:33

du kan lämna in den på apples serice ställen http://www.apple.com/se/buy/locator/

  • Oregistrerad
  • 2006-08-06 10:29
Ursprungligen av troy100:

du kan lämna in den på apples serice ställen Hitta Apple-resurser

Apples serviceställen reparerar inte iPoden själva. Den skickas till samma ställe som om du gjort en felanm'lan via hemsidan. dvs kostnaden är densamma.

Apple - Support - iPod - Repair pricing

Här är hur mycket det kostar att reparera iPoden utanför garantin. Det är flat rate, så oavsett felet då...

Tappade själv min mini häromdagen. Det var ett tapp av det brutalare slaget, då den ramlade ner från en gångbro, fyra meter rakt ner mot asfalt. Minin var bucklig och "underredet" ploppade ut en bit. Displayen var fryst och den reagerade varken på reset eller restore. Tog med den till inLife för att få ett utlåtande. Det blev en dödsdom, men med en liten parantes att jag kunde göra ett återupplivningsförsök när batteriet laddat ur helt. Jag väntade ett par dagar, och idag provade jag att ladda minin - och till min stora glädje vaknade den till liv helt utan krångel!

Jag kan inte vara annat än imponerad av en manick som klara ett fall 4 meter ner i asfalt och återuppstår på detta sätt!

1
Bevaka tråden