Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Företag köper av privatperson

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-12-19 15:10

Hur funkar det egentligen om mitt företag köper någonting av en privatperson, t ex en begagnad skärm eller liknande? Är det precis som om jag köper något i affären, och momsen på beloppet jag köper saken för är fortfarande 25% av det privatpersonen får av mig?

  • Medlem
  • 2002-12-19 15:25

Nix. Köper du av en privatperson får du inte längre kvitta momsen, med den tidigare kallade "fiktiva momsen". Momsen är en skatt som alltid läggs ovanpå ett pris.

Du kan ändå föra in det på företaget, men man kan ju säga att priset blir 25% högre än det utsatta, jämfört med en vara där momsen är inräknad.

Stämmer med min uppfattning. Det här är en sak som trasslar till det lite när man köper begagnade prylar. Jag såg nån som sålde en trevlig kamera för 7000, som kostar 9000 ny. Men, eftersom jag drar momsen på nypiset så är det nästan samma pris! Inte en chans att man köper begagnat då!

Det gör att företag kräver lägre pris av begagnatmarknaden, inte av snålhet utan för att nyinköpt har en fördel. Med andra ord trycks begpriserna ner av detta. Har man bara företagsspekulanter så måste man ner till runt halva priset fast det är nästan nytt och med garanti!
Nu vet jag att många tycker att begpriserna är för höga, och det stämmer nog, men det är en annan sak. Jag påstår inte heller att det är nåt fel med hur det funkar, bara att man ska veta om det - och helst alltid tala om om en begpryl säljs med eller utan moms. Anger man inget om moms så får man väl anta att det är privat.

[ 19 December 2002, 16:16: Meddelandet ändrat av: Ingemar Ragnemalm ]

1
Bevaka tråden