Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenska spelsajter för Mac - historia

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det har under flera års tid funnits flera bra svenska spelsajter för Mac.

iMacsidan.nu
En tidig kung på kullen var iMacsidan som skapades av Magnus men sedan "köptes" upp av Macoteket som sponsrade honom med spel och prylar som han recenserade.

När Magnus fick jobb på den numera nerlagda Macpressen så tog Jag (William "iBib" Westman Malmi) och Daniel "Atrus" Eriksson över. Vi harvade på ett tag och sidan växte och blev allt mer populär. Men vi insåg snart att det bara skulle finnas två vägar - utöka med mer folk eller lägga ned. Vi lyckades till slut (efter galet många om och men) fixa några vettiga personer:

* Linus "house", numera "unit" - skrev fredagskrönikor som det fortfarande talas om i stugorna
* Andreas "hille" - skrev en hel del nyheter och skötte om vår stora ombyggnad
* Tobias "Coach" - skrev och skrev
* Johannes - skötte om vårt filbibliotek

Med hjälp av alla dessa människor lyckades vi åstadkomma en rejäl tempohöjning på planen som gjorde många macspelare glada. Vi hade ett välbesökt forum, många återkommande läsare och en ökad press på oss att prestera.

Men allt slutade en dag när vi ansåg att vi inte fick tillräckligt stöd från vår huvudsponsor och servervakt när sajten var nere för tusende gången. Nu orkade vi inte längre.

Vi sa tack för oss och hoppades att folk hade uppskattat den tid vi hade lagt ner. Gensvaret kom inte långt efter nedläggningen, många önskade oss lycka till och tackade oss för vårt arbete. Jag kan nog tala för oss alla som var involverade att de fina och snälla ord som sades till oss värmde… mycket…

Jag vet inte om vi tackade er tillräckligt mycket däremot framförallt Macspel.com vill jag ge en eloge för att vi alltid hade en vettig dialog, inte som konkurrenter utan som vänner och komplement. Macsverige är litet för falangstrider, tack alla för ert stöd!

Men hur ser det ut med sajterna idag?
* Macspel.com (www.macspel.com ) lever kvar, kraftigt stöttade av Nordicsoftsales. Har sedan den gamla goda tidens dagar stärkt sin position som sveriges största spelsajt för Mac.

* Maclounge.net (www.maclounge.net ) har skapats av min tidigare iMacsidan.nu kollega Linus. En plats som inte skapas för användarna utan av. Klart värt ett besök. Har även ett välbesökt chatrum på Quakenet, #maclounge.

Kan inte någon från Macspel.com och Maclounge.net ge en presentation av era sajter?

[ 23 Maj 2002, 10:45: Meddelandet ändrat av: iBib ]

Ni får ursäkta mig om jag har missat någon svensk spelsajt för Mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-23 11:48

Ah, minnen! Hade helt glömt bort fredagsbitarna jag skrev på imacsidan, det var kul som tusan! Nåväl, skriver lite om mitt egna barn, MacLounge.

MacLounge
Softa i Loungen så blir Loungen soft

Bakgrund och varför
Varför är ganska enkelt att besvara. Det började med Quake 3 Arena (som så mycket annat...) och en klan som gick under namnet MegaCamperz. Inte en renodlad Macintoshklan men det var åtminstone hälften Macare. Klanen gick förträffligt i början men efter nästan ett år började det svajja och det bestämdes att klanen skulle läggas ner. Det skapades ett tomrum efter klanen helt klart, vi hade blivit bra kamrater som hade skitkul ihop och var nu lite frånkopplade. Vi behövde ett tillhåll kände jag, något som var starkare än en klan, som stod emot byte av spel och olika klantillhörigheter.

Websidestanken kom ganska fort och innehållet på en sådan skissades raskt upp. Det skulle vara en community med lite annorlunda stuk, fet lågbudget. Macens bakgård. Alla ska kunna delta.
Enda tveksamheten bestod i macspel.com´s existens. Dom har bra nyheter, ofta uppdaterad, och jag anser att även MacLounge borde ha nyheter. Men det är ändå inga problem, samexistens och nyheter serverade med olika smak. Alla hittar vi våra favoriter så jag såg det inte som att Loungen skulle gå in och konkurrera. Dessutom kan man inte säga att Loungen är en nyhetssite som sådan, det är mer en sammanfattning av vad som händer i Macspelvärlden för den som inte orkar gå igenom ett tjog siter.

Loungen och nu
Några php-filer och mysql-tables senare såg Loungen ljuset för första gången, 24 april 2002 reggade jag mig för att prova första funktionen som blev klar, users. Sedan dess har lite nya saker kommit till och fortfarande ligger det några kvar och väntar på att bli skrivna.

I sann communityanda har alla användare möjlighet att hjälpa till och skriva en nyhet, skriva en artikel eller rescension, lägga in ett saknat spel i speldatabasen etcetera.

Nordic Softsales försäljningslista finns också, topp tio. Länkar till andra svenska siter som behandlar macintosh finns snabbt åtkomligt.

Loungen är på väg att bli det jag önskade den skulle bli, vilket känns bra. Vi har blivit partnersida till 99mac och omnämnda i några nyhetsbrev i Macsverige vilket känns helt rätt och kul.

Vad som egentligen saknas just nu är besökare. Dom är lätt räknade än så länge, men Loungen tänker inte packa in än på ett tag, inte förrens det är helt överbevisat att Loungen är kass.

Jag kör en copy/paste från LoungeFAQ´en:
MacLounge
Vi gillar Macintosh och trots att det möjligen finns bättre vägar att ta om det är spela man vill göra, så går vi mot strömmen för vi älskar vår Macintosh, dess operativ och känsla. Någon riktigt bra site finns inte för oss, inte någon svensk. Det finns forum, det finns nyhetssiter, men ingen kombination av de tu när det kommer till spel. Vi hade imacsidan som tyvärr gick bort, och faktiskt tror jag den lämnade ett litet hål efter sig.
Där kommer MacLounge in och fyller denna smala nisch, på sitt eget sätt. På Macens bakgård existerar loungen och softar.

"Högt bolltempo är viktigt."

Glöm inte det tjejer och killar, allra minst när det gäller macspel...

Nu är det inte spelsiter utan mer nyhet- och communitys men Martin Lindhe hade ju en Era med både MacPower och Source.

Det är hålrummen efter dessa satsningar jag försöker fylla med 99mac, macworld, macspel, macnytt.

/jocke

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-23 13:32

MacPower ägde, helt klart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-11-22 12:39

Räknar inte med fiskelycka här ca 17 år senare, men är det någon som råkar ha en skärmdump på maclounge.net?
Kom att tänka på den idag av någon anledning och hittar inga bildbevis någonstans, och wayback-machine ger dåligt resultat.

1
Bevaka tråden