Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GeekTool - Tråden!

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tog mig friheten att ändra lite, eftersom jag är nätverksfreak så ville jag att det står "AP: <ssid> @ 0%" istället.. Och det fungerar bra

#!/bin/bash
echo -n AP: $(/usr/local/bin/airport | grep Network | cut -c 15-50) "@"
(/usr/local/bin/airport | grep % | cut -c 1-4)

Jag hittade ett nice script som visar återstående batteritid i procent.

/usr/sbin/ioreg -p IODeviceTree -n "battery" -w 0 | awk '/IOBatteryInfo/ {info = $6 $7; split(info, bat, ","); if (bat[6] == "\"Flags\"=4") printf("\xac|\xac|- "); else printf("-(~)- "); printf("%3.2f", substr(bat[4], index(bat[4],"=") + 1,10) / substr(bat[1], index(bat[1],"=") + 1,10) * 100); print "%"}'
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-22 18:05

Det som Bluefish länkade fungerar inte för mig.. Som vanligt.

Det händer inget när jag drar in det i Geektool.. Inget händer i Terminalen heller om man skriver det där.

Hmm, jag lyckas inte kompilera AP-skriptet, jag får bara 'cc: command not found'. Jag har GCC installerat och trodde att det skulle räcka!?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-23 18:12

Det var inte mycket till förklaring där.. Vad är det du har gjort till att börja med? Eller ja, alltså hur långt har du kommit och var blir det fel?

Jag har laddat ner och packat upp airport-mappen, och när jag går in i den och kör 'make' i terminalen så får jag följande felmedelande:

cc -Wall -Os -c -o airport.o airport.m
make: cc: Command not found
make: *** [airport.o] Error 127

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-06-23 19:21

cc är bara en symlink til gcc, så har du gcc kan du själv göra en symlink till den med namnet cc.

Jag försökte skriva om makefilen och ersatte med cc med gcc, men det blev ingen skillnad. Det är lite mystiskt det där.. Jag installerade GCC från Xcode-toolspaketet man kan ladda ner från Apple.

Om jag fyrar av kommandot gcc i terminalen så får jag bara 'command not found'.

Senast redigerat 2007-06-23 21:51

Jag löste det på egen hand, något måste ha blivit tokigt när jag installerade Developer Tools, för när jag gjorde om det så fungerade det fint.

Är det bara för mig GeekTool blir helt hysteriskt efter ett par dagar?
Får samma kommandon överallt och det blinkar och har sig..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-26 19:50

Upplever inte samma problem, dock kan GeekTool få för sig att använda ca 90% CPU helt plötsligt. Värt att påpeka är att det bara har inträffat några få tal gånger.

Jag har problem med geek tool, jag har lagt upp en massa grafer från avanza, för att visa aktiekurser och fonder som jag har i min portfölj.

Men nu visar den bara fonderna, samt en graf över utländs valuta.

Jag har även gjort en vanligt html hemsida med exakt samma länkar, det är nämligen länkar till bilder som uppdateras fler gånger dagligen, och html sidan fungerar perfekt, så jag vet att servern fungerar som den skall.

I skrivande stund får jag också samma problem som skribenten ovan. Geek tool hoggar 190% av processorkapaciteten.

Någon som har idéer?

(för att få geek tool att sluta hogga processorn gick jag bara in i kontrollpanelen och klickade av och på geek tool, men vad är det som utlöser problemet?)

//K

Senast redigerat 2009-10-22 03:09
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-14 18:44

GeekTools är verkligen nördigt och helt i min smak. Dock så har jag problem med att få tiden att uppdatera sig. Måste gå in manuellt och uppdatera. Har ställt in så den uppdateras varje 60 sek men inget händer.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-02-15 15:43

Är det fler än jag som har problem med GeekTools på 10.6?
När jag ska editera scripten så får jag badbollar hela tiden. Gör att det tar lång tid att gå ner i vila.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-20 02:57

Någon som vet hur man "smoothar" ut all text? I förra fanns en kryssruta där det stod shadow, har hittat den i det nya geektools men kan inte klicka i den?

Någon som har ett script för väder att dela med sig av ? Helst med både bild och text.

typ:

[Bild på en sol]
Soligt, ca 23 C

Ja, eller är det ngn som har en bra hemsida för oss mindre begåvade på det här området... Där det finns script då, till massa snajsiga grejer:-)

Ursprungligen av Engalunda:

Ja, eller är det ngn som har en bra hemsida för oss mindre begåvade på det här området... Där det finns script då, till massa snajsiga grejer:-)

Här finns det en hel del grejer: Geeklets - Share and vote on Geeklets for GeekTool

  • Medlem
  • 2011-06-20 21:03

Jag har hittat en kalender som jag tycker är bra. Veckan börjar med Måndag som första dag på veckan. Jag behöver dock hjälp med scripten. I original scripten är den aktuella dagen markerad med **. Jag vill inte ha stjärnor utan vill ha den aktuella dagen med en unik färg. Någon som kan hjälpa mig med förändringen? Scripten ser ut så här:

echo `date "+%d %B %Y"` | awk \
'{ print substr(" ",1,(21-length($0))/2) $0; }'; \
cal | awk '{ getline; print " Mo Tu We Th Fr Sa Su"; getline; \
if (substr($0,1,2) == " 1") print " 1 "; \
do { prevline=$0; if (getline == 0) exit; print " "\
substr(prevline,4,17) " " substr($0,1,2) " "; } while (1) }' | \
awk -v cday=`date "+%d"` '{ fill=(int(cday)>9?"":" "); \
a=$0; sub(" "fill int(cday)" ","*"fill int(cday)"*",a); print a }'\

Tack på förhand.

Ursprungligen av gant:

Jag har hittat en kalender som jag tycker är bra. Veckan börjar med Måndag som första dag på veckan. Jag behöver dock hjälp med scripten. I original scripten är den aktuella dagen markerad med **. Jag vill inte ha stjärnor utan vill ha den aktuella dagen med en unik färg. Någon som kan hjälpa mig med förändringen? Scripten ser ut så här:

echo `date "+%d %B %Y"` | awk \
'{ print substr(" ",1,(21-length($0))/2) $0; }'; \
cal | awk '{ getline; print " Mo Tu We Th Fr Sa Su"; getline; \
if (substr($0,1,2) == " 1") print " 1 "; \
do { prevline=$0; if (getline == 0) exit; print " "\
substr(prevline,4,17) " " substr($0,1,2) " "; } while (1) }' | \
awk -v cday=`date "+%d"` '{ fill=(int(cday)>9?"":" "); \
a=$0; sub(" "fill int(cday)" ","*"fill int(cday)"*",a); print a }'\

Tack på förhand.

Vet inte om du menar att varje enskild dag ska ha en egen färg, och de orkar jag inte pillra med nu
Men följande ger iaf dagens datum röd färg, du kan byta färg genom att ange "din färgs" ansi-escape-kod.

echo `date "+%d %B %Y"` | awk \
'{ print substr(" ",1,(21-length($0))/2) $0; }'; \
cal | awk '{ getline; print " Mo Tu We Th Fr Sa Su"; getline; \
if (substr($0,1,2) == " 1") print " 1 "; \
do { prevline=$0; if (getline == 0) exit; print " "\
substr(prevline,4,17) " " substr($0,1,2) " "; } while (1) }' | \
awk -v cday=`date "+%d"` '{ fill=(int(cday)>9?"":" "); \
a=$0; sub(" "fill int(cday)" "," "echo "\033[0;31m" fill int(cday) echo "\033[0m" " ",a); print a }'\

Lycka till.

  • Medlem
  • 2011-06-20 22:43

yabbah: TACK!! Jag ville ha specifik färg på dagens datum. Du förstod mig rätt. Precis den scripten jag ville ha. TACK!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-06-20 23:32

Denna kör jag direkt i Geektools:

cal | awk '{ print " "$0; getline; print " Mo Tu We Th Fr Sa Su"; getline; if (substr($0,1,2) == " 1") print "                    1 "; do { prevline=$0; if (getline == 0) exit; print " " substr(prevline,4,17) " " substr($0,1,2) " "; } while (1) }' | sed -E '1,$'"s/ ($(date +%e))( |$)/ $(echo '\033[1;31m')\1$(echo  '\033[0m')\2/"
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-11 11:48

Har länge undrat varför min mac inte går i vila. Tills jag kom på att GeekTool ligger bakom problemet. För visst är det ett problem. I alla fall för mig. Finns det något sätt som tvingar datorn till sömn?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-07-29 14:29

Någon som vet om det planeras någon uppdatering för Geektool så man kan köra det i Lion?

Ursprungligen av kazmur:

Någon som vet om det planeras någon uppdatering för Geektool så man kan köra det i Lion?

Fick den här av Geektool-utvecklaren. Fungerar i Lion. http://dl.dropbox.com/u/1760713/GeekTool.pref...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-07-30 14:37
Ursprungligen av yabbah:

Fick den här av Geektool-utvecklaren. Fungerar i Lion. http://dl.dropbox.com/u/1760713/GeekTool.prefPane.zip

Ah, man tackar!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-27 16:22

Hej!
Skulle vilja ha hjälp att skriva om ett script för att visa aktier med geektool.

curl Dow Jones Industrial Average: INDEXDJX:.DJI quotes & news - Google Finance | sed -n '/chg/{x;1!p;g;p;n;p;};h' | sed -e :a -e 's/<[^>]*>//g;/</N;//ba' | tail -3 | sed '$!N;s/\n/ /'| sed '$!N;s/\n/ /' | sed '$!N;s/\n/ /' | sed 's/^/DOW /g'

Den postar följande: DOW + xx.xx (xx.xx%)

Jag vill nu ha den till Stockholm All Share PI. finns här:
OMX Stockholm All-Share Cap GI: INDEXNASDAQ:OMXSCAPGI quotes & news - Google Finance

Dock verkar det inte gå att byta ut bara till den URL-adressen. Någon som kan hjälpa mig?
Tack på förhand!

Detta är hur skriptet ser ut med den svenska adressen, men den ger bara tillbaka kod i GT.
curl http://www.google.ca/finance?q=INDEXNASDAQ:OMXSCAPGI | sed -n '/chg/{x;1!p;g;p;n;p;};h' | sed -e :a -e 's/<[^>]*>//g;/</N;//ba' | tail -3 | sed '$!N;s/\n/ /'| sed '$!N;s/\n/ /' | sed '$!N;s/\n/ /' | sed 's/^/OMXS /g'

Killen som först skrev det skrev även (till dem som inte fick det att funka):

Citat:

Try this insted:

curl Dow Jones Industrial Average: INDEXDJX:.DJI quotes & news - Google Finance sed -n '/MARKET DATA AND CHART/,/Open:/p' | sed -e :a -e 's/<[^>]*>//g;/</N;//ba' | sed '1,9d' | sed '4,9d' | sed '$!N;s/\n/ /'| sed '$!N;s/\n/ /' | sed 's/^/DOW: /g'

Han fick då en fråga tillbaka:

Citat:

wish I knew how to write the scripts myself, that way I could write down my whole portfolio, it would be amazing

och svarade:

Citat:

it's actually not that hard.

(though first, in all the codes, erase this bit "| sed '4,9d'" and add this bit at the end "| sed '2,9d' | sed 's/).*/)/g'". works better).

now, look up each of your stocks on google finance and replace the we address in your existing codes with the new one. then replace the title near he end. for example, if you own microsoft, you would change:

curl Dow Jones Industrial Average: INDEXDJX:.DJI quotes & news - Google Finance| sed -n '/MARKET DATA AND CHART/,/Open:/p' | sed -e :a -e 's/<[^>]*>//g;/</N;//ba' | sed '1,9d' | sed '$!N;s/\n/ /'| sed '$!N;s/\n/ /' | sed 's/^/DOW: /g' | sed '2,9d' | sed 's/).*/)/g'

to

curl Microsoft Corporation: NASDAQ:MSFT quotes & news - Google Finance | sed -n '/MARKET DATA AND CHART/,/Open:/p' | sed -e :a -e 's/<[^>]*>//g;/</N;//ba' | sed '1,9d' | sed '$!N;s/\n/ /'| sed '$!N;s/\n/ /' | sed 's/^/MSFT: /g' | sed '2,9d' | sed 's/).*/)/g'

Det måste vara jag som är helt kass, för hur jag änd vrider på det får jag inte till det.

Igen, tack på förhand!

Ursprungligen av kladda:

Hej!
Skulle vilja ha hjälp att skriva om ett script för att visa aktier med geektool.

Skulle denna kunna ge dig det du vill ha?

Citat:

curl -s http://www.google.ca/finance?q=INDEXNASDAQ:OM... | grep "<span class=\"chr\"" | tr -d "\n" | sed 's/<span class="ch bld"><span class="chr" id="\(.*\)">\(.*\)<\/span><span class="chr" id="\(.*\)">\(.*\)<\/span>/OMX: \2 \4/'

Då får jag nu kl 17:15 "OMX: -0.50 (-0.51%)"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-27 20:27
Citat:

curl -s OMX Stockholm All-Share Cap GI: INDEXNASDAQ:OMXSCAPGI quotes & news - Google Finance | grep "<span class=\"chr\"" | tr -d "\n" | sed 's/<span class="ch bld"><span class="chr" id="\(.*\)">\(.*\)<\/span><span class="chr" id="\(.*\)">\(.*\)<\/span>/OMX: \2 \4/'

1000-tack! Precis vad jag sökte. Försökte att se vad som skiljer din kod mot dom tidigare, men inser inte vad dom olika tecknen etc. gör

Bevaka tråden