Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa en Volvo 480 (Älskar designen!)

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-10-17 23:02

Hej!

Har aldrig varit sugen på att äga en bil. Körkortet sent taget och ett uns feghet har bidragit. Men - suget har nu blivit större och jag är alltmer köpsugen. Kommer även att få bättre ekonomi vart det lider, så varför inte. Dessutom vill jag ha något att pilla och pula med, att fixa och dona med.

Jag har redan sedan premiären kärat ner mig i Volvos 480-modell. Jag vet dock inte så mycket om den, vilka PLUS och MINUS den har, samt vilken modell och årgång man ska satsa på.

Har ni någon erfarenhet eller vet något om dessa bilar? Jag funderar främst på den enklare ES-serien, då jag fått för mig att detta innebär mindre problem. Är det så? Sen så vill jag ha en nyarre modell 91:a eller framåt.

Hur mycket ska man ge, vad ska man kolla på en bil av denna sort, vad brukar krångla osv?

Sugen!

/Fredrik

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-18 00:44

Jag hade en 480 Turbo -88 som vinterbil för några år sedan. Jag tycker att du ska satsa på Turbon, den laddar bara ca 0,5 bar så den sliter inte så hårt på motorn men de extra hästarna gör bilen trevligare att köra. Eventuellt kan du köpa en nyare (91/92) ES som har några fler hästar.

Positivt
Bra köregenskaper
Unik design
Bekväma stolar
Lastar mycket då stolarna bak är lätta att fälla

Negativt
Bilen är utrustad med "gremlins", dvs alla möjliga konstiga småfel som dyker upp för att sedan försvinna.
Rostar rätt mycket, men om du hittar en fin och tvättar den ofta så funkar det.

Att tänka på
Se till att du har Volvo original rotor, fördelarlock och tändkablar samt rätt (rekommenderade av Volvo) tändstift. Annars går bilen som en påse nötter.

Sammanfattningsvis så är det en rolig och ovanlig bil men du får vara beredd på att fixa lite med den. Det är bra om du är händig med en mulitmeter då de flesta av bilens problem beror på glappande sensorer i det elektroniska motorstyrsystemet.

Det är en jättekul och lite ovanlig bil, har en kompis som är lite av en 480-entusiast faktiskt. Typfelet är att den har alldeles för många elektroniska finesser som de måttligt kompetenta Volvo-ingenjörerna inte lyckades särskilt bra med. Var beredd på att gå igenom kabelskokopplingar och putsa bort oxid samt leta jordfel och annat intressant med multimeter. Men lite elfel får man helt enkelt leva med när det gäller 80-talsbilar med mycket elektronik, om man inte är beredd på att lägga väldigt många dagar på en total översyn av hela elsystemet.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-18 10:35

Brukade låna en sån där för en massa år sedan. Var det inte den som hade problem med dörrarnas gångjärn som så sakteliga vek sig p.g.a. dörrarnas ovanliga längd/vikt?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-18 10:42
Ursprungligen av Danne V:

Brukade låna en sån där för en massa år sedan. Var det inte den som hade problem med dörrarnas gångjärn som så sakteliga vek sig p.g.a. dörrarnas ovanliga längd/vikt?

Ja det stämmer, jag glömde skriva in det i min lista. Jag fick svetsa om förardörrens gångjärn på mitt exemplar pga ovanstående.

Enligt mig så är el-fel de värsta man kan ha på en bil, så jag skulle akta mig noga innan jag handlade en

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-18 10:58
Ursprungligen av Johan S:

Enligt mig så är el-fel de värsta man kan ha på en bil, så jag skulle akta mig noga innan jag handlade en

Det beror väl på. Personligen tycker jag att elfel är förhållandevis enkla att åtgärda men då är jag också elektronikintresserad. Oftast beror det ju bara på oxiderade kontakter som Samuel skriver och har man bara en reparationshandbok med kopplingscheman och en shysst multimeter så är det faktiskt inte så svårt.

  • Medlem
  • 2006-10-18 11:15

Hmmm, ni gav mig några rejäla tankeställare där. Jag vet inte hur det är med nyare 480-modeller (tillverkades på beställning fram till -95). Har dessa samma problem? Bilen på bilden är en 91:a som jag hittade på Blocket.

Men men...vad finns det annars för snygga, och gärna lite udda mindre bilar med egen "själ" som kanske är mer trygga att köpa? (och jo, en 140 har väl en själ - men det är inte dit jag vil komma).

Vilka märken och modeller (i den mindre klassen) är kända för att fungera bra? Japaner, japaner, japaner säger väl någon då? Mazdas 3-serie ska ju vara rätt "safe", men den är inte det där lilla extra jag skulle vilja ha att pilla och pula med

/Fredrik

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-18 11:43
Ursprungligen av Nifo:

Hmmm, ni gav mig några rejäla tankeställare där. Jag vet inte hur det är med nyare 480-modeller (tillverkades på beställning fram till -95). Har dessa samma problem? Bilen på bilden är en 91:a som jag hittade på Blocket.

De nyare bilarna har lite färre "gremlins". Läs gärna på lite på http://www.svenska480klubben.com/

Ursprungligen av Nifo:

Men men...vad finns det annars för snygga, och gärna lite udda mindre bilar med egen "själ" som kanske är mer trygga att köpa? (och jo, en 140 har väl en själ - men det är inte dit jag vil komma).

/Fredrik

Hur mycket är du beredd att lägga?

Honda är lik 480 (egentligen tvärtom då jag tror Honda var först med låga nosar). Snygga och stiliga på samma sätt som 480 (om man gillar stuket). Men 10-15 år gamla bilar lär väl atlltid ha sina fel och brister, oavsett märke och modell. De 480 jag sett verkar f.ö. vara rejält rostiga.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2006-10-18 18:24

Farsan hade en sån där. Vi var på Gotland Grand National (enduro-tävling) och när vi skulle köra därifrån så var bilen helt död. Det hade regnat rätt mycket den dagen och det gillade inte Volvon! Som många andra skriver verkar elfel vara rätt vanliga på Volvos 400-serie.

  • Medlem
  • 2006-10-19 16:14

Ehum...tror jag avvaktar lite. Vi får se hur det blir.

/Fredrik

1
Bevaka tråden