Finns det någon med bra kunskap i Exel som skulle kunna göra ett kalkylark där man kan jämföra ( fylla i belopp ) Diesel, E85 och 95 oktan - allt från 0-4.000 mil och göra det möjligt att se diagram när det blir lönsamt att tanka det ena eller andra bränslet. I beräkningen bör även vägskatten finnas med samt att en ny diesel subvetioneras med 6.000 kronor beroende på sitt partikelfilter. Förvisso räcker subventionen bara 2,x år innan man börjar betala full vägskatt, men att för ett nybilsköp så kan detta vara intressant. En snabbräkning för 4.000 mil och en Volvo V40 Diesel ( 2006 ) gör att jag utan att ta med vägskatten i beräkningarna skulle betala 11.000 mindre än om jag körde motsvarande bensinare. Vore bra att man även såg NÄR tidpunkten inträffar där man lika gärna hade kunnat kört med Diesel eller E85.

Hmm... hoppas någon fattade...

Som exempel lägger jag upp ett kalkylark som jag fick från min bilhandlare och där man ser vinster med att köra diesel... tror att det kan förbättras så att kostnaderna räknas ut lite smidigare än att det bara blivit ifyllt. Han använde dagens bensinpris där jag bor.

http://home.mac.se/olle/99/S40_kostnad.xls

Olle@mac