Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddisk i en Boxer

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en digitalmottagare Force med en 80Gb HD. Kan man byta till en större tro?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-10-08 09:59

Det handlar väl om att kunna formatera disken med rätt diskstruktur och att få in eventuell programvara på den.

Första frågan är om det är SATA eller PATA. Sedan kommer att ta reda på vilket diskformat den ska ha HFS, HFS+, FAT16, FAT32, NTFS, ext3, ext4 etc. etc. Slutligen är frågan om det ligger nån programvara på disken som styr boxens funktion.

Det gäller m.a.o. att ta fram Google och börja söka efter information.

Just det ja, tänkte inte på det. Det ligger ju systemprogramvara på HD:n och inte vet man nåt om filformatet heller.

Det går att formatera disken i menyn på boxen, vet man bara vilken typ av disk det är så går det nog enkelt att byta. Det är bara att öppna och titta efter.
Systemprogramvaran ligger nog inte på disken eftersom det finns likadana boxar utan disk. Den ligger nog i ett flashminne eller eeprom

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Systemprogramvaran ligger nog inte på disken eftersom det finns likadana boxar utan disk. Den ligger nog i ett flashminne eller eeprom

Enligt menyn som visar diskanvändningen så tas hela 6Gb upp av "systemprogramvara". Vad det nu är som tar sån himla plats...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-13 14:58
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Systemprogramvaran ligger nog inte på disken eftersom det finns likadana boxar utan disk. Den ligger nog i ett flashminne eller eeprom

...eller så ligger systemprogramvaran just på hårddisken....där boxarna som säljs utan hårddisk defacto har en hårddisk, men med en spärr i programvaran som hindrar användaren att lagra på disken...

- Torkel

Föresten varför säger folk boxer om set top boxen, det är ju ingen hund. Boxer är ett företag som tillhandahåller betal-TV via marknätet. Det vi har hemma under TV:n borde egentligen stå ovanpå eftersom det är en Set Top Box eller digitalbox för marknätet.

Nej jag uttrycker mig oklart, jag vet att de inte har någon hårddisk

1
Bevaka tråden