Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker "ladda-upp-bild-och-skriv-litegrann-script"

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-03 12:55

Jo, alltså: Med hjälp av php och ev. MySQL (eller varför inte spara datan som text?) vill jag har ett script där användare kan ladda upp en eller två bilder, skriva lite, och ladda upp till en sida. Inget ftp-tvång, inget medlemsskap....

Har letat mig blå efter något som åtminstone är i närheten av detta, men hittar bara ganska komplicerade gallerier eller pluggar som är avsedda för nåt CMS.

Kan nån ge tips?

Danne

För en rätt simpel foto-blog, kolla in denna:
http://www.phpblogger.com/

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-03 13:39

Johan,

Nåt sånt, ja!
Ska gräva och se vad jag kan göra med den. Tack f tips!

Danne

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-03 14:00

Nej, det var inte alls vad jag letade efter tyvärr. Detta var ju en blogg där SAMMA person lägger in nya bilder och texter.

Jag letare efter nåt som är ÄNNU enklare:

Gubbe hamnar på sidan. Gubbe skriver lite text. Gubbe laddar eventuellt upp en bild. Gubbe klickar "SKICKA". Text och eventuell bild publiceras på samma sida.

Givetvis ska man t.ex. kunna begränsa bildens dimensioner.

Danne

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-03 15:31

Har kommit så långt att jag tror det är en enkel gästbok jag behöver.

Drupal kan göra det utan problem, men det räknas säkert som "overkill" i sammanhanget.

(Kort beskrivning: Installera drupal, aktivera modulen "Upload", installera & aktivera modulen "Node Image Block". Aktivera blocket som kommer med modulen. Nu är det bara att skapa en sida, bifoga en bild, och tada, bilden visas där du valde att blocket skulle vara. Lite lagom luddigt förklarat:) )

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-04 07:02
Ursprungligen av irrelogical:

Drupal kan göra det utan problem, men det räknas säkert som "overkill" i sammanhanget.

Jo, dom flesta CMS kan göra det. Men det är "en smula" overkill. I princip ska det räcka med ett dokument på 10Kb eller nåt i den stilen.
Tack ändå.

1
Bevaka tråden