Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att begära mottagarkvitto - normalt eller fult beteende?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har provat att ha "begära mottagarkvitto" (Return Receipt) ikryssat och mailat mig själv (en IMAP-/POP-adress). Både skickade och tog emot med Mozilla Thunderburd. Thunderbird frågar vid öppnandet av mailet om den ska skicka bekräftelse eller inte.

Trycker ja - halvsekunden senare är kvittot levererat. Gmail däremot, verkar ignorera och tacka nej till att "underätta avsändaren" - får inget mottagarkvitto från min mail på gmail.com i alla fall

Jäkligt smidigt sätt för att se just om någon läst något man skickat eller ej! Och rätt ovärderligt om det är något brådskande. Men anses det fult? Gammalmodigt - används det överhuvudtaget?

Tacksam för all upplysning

Jag använder det inte. I arbetet mest för att man ändå inte vet om rätt person sett mailet. Kan ju vara en kollega som varit inne på någons burk för kolla något och bara klickar för att bli av med rutan. Jag leverar ofta annonser åt olika uppdragasgivare via mail, nästan alltid i sista minuten - så jag ber i mailet att de bekräftar när det är mottaget. Hör jag inget ringer jag.

För privat korrespondens är det mest irriterande när någon använder det. Jag vill kanske kunna låtsas att jag inte sett mailet för att skjuta upp svaret ett par dagar utan att de känt sig ignorerade då de vet att jag fick mailet strax efter att de skickat det.

Det är långt från alla klienter och webbtjänster som stödjer läskvittens. Det finns alltså ingen garanti för att mottagaren får möjlighet att skicka ett läskvitto. Därav används det inte heller ofta.

Irriterande att vara mottagare tycker jag. Min klient (Eudora) ser ut att stödja det, men det fungerar ändå aldrig att skicka iväg kvittot.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-06 09:58

En gammal tråd, men undrar ändå om man inte på nytt borde ta upp detta ämne.
När man sänder E-Post till någon så är det många företag som påstår att dom inte fått någon E-Post från mig, även andra. Det borde finnas program som ser att brevet kommit fram på något sätt.
Eftersom många antingen ljuger eller ( inte får ) brevet så måste det ju finnas program som vet att det nått fram.
Min tanke är att man i stort sätt skiter i om E-Posten kommit fram eller inte?

Att OSX inte har någon förändring i detta tycker jag är konstigt, dom borde ju ha satt in eller på något sätt lagt till mottagarkvitto i programmer Mail, i alla fall när man ser hur gammal denna tråden är.

/Dennis

Ursprungligen av dennand:

Att OSX inte har någon förändring i detta tycker jag är konstigt, dom borde ju ha satt in eller på något sätt lagt till mottagarkvitto i programmer Mail, i alla fall när man ser hur gammal denna tråden är.

Jag tycker inte alls det är konstigt. Eftersom mottagaren ändå har möjlighet att neka till begäran, och strunta i att skicka tillbaka kvittot - så är det inte mycket mening att lägga in en sådan funktion.

Som någon skrev tidigare i tråden, så tycker jag också att det är bättre att skriva i mejlet att man gärna vill att de ska bekräfta att de fått det.

Ursprungligen av dennand:

En gammal tråd, men undrar ändå om man inte på nytt borde ta upp detta ämne.
När man sänder E-Post till någon så är det många företag som påstår att dom inte fått någon E-Post från mig, även andra. Det borde finnas program som ser att brevet kommit fram på något sätt.
Eftersom många antingen ljuger eller ( inte får ) brevet så måste det ju finnas program som vet att det nått fram.
Min tanke är att man i stort sätt skiter i om E-Posten kommit fram eller inte?

Att OSX inte har någon förändring i detta tycker jag är konstigt, dom borde ju ha satt in eller på något sätt lagt till mottagarkvitto i programmer Mail, i alla fall när man ser hur gammal denna tråden är.

/Dennis

I så fall får ju Apple uppfinna ett helt nytt mailprotokoll, då blir det återigen Mac mot resten av världen och jag anser att det räcker med all skit vi haft genom åren med teckenuppsättningar etc.

Har man email som liv och död hänger på... ring och kolla eller be dem kvittera.

Rutan "mottagaren har begärt kvitto - vill du skicka ett? (j/N)" är ju bara löjlig.
Att det hela sköttes automatiskt skulle ju vara underbart om man var en spammare...
Direkt få kvitto på att mailadressen är riktig.. så bra.

  • Medlem
  • 2009-05-06 19:08
Ursprungligen av Goflorp:

Att det hela sköttes automatiskt skulle ju vara underbart om man var en spammare...
Direkt få kvitto på att mailadressen är riktig.. så bra.

I gamla Exchange var detta tydligen en global flagga (jag och IT-ansvarige lyckades iaf aldrig hitta inställningen i Outlook). Om automatisk kvittens var påslagen så kunde man som användare inte göra ett jota om man råkade få upp mailet. Givetvis var det default på vår arbetsplats.

Som sagt, en underbar funktion för spammare.

Ursprungligen av Goflorp:

I så fall får ju Apple uppfinna ett helt nytt mailprotokoll, då blir det återigen Mac mot resten av världen och jag anser att det räcker med all skit vi haft genom åren med teckenuppsättningar etc.

Har man email som liv och död hänger på... ring och kolla eller be dem kvittera.

Rutan "mottagaren har begärt kvitto - vill du skicka ett? (j/N)" är ju bara löjlig.
Att det hela sköttes automatiskt skulle ju vara underbart om man var en spammare...
Direkt få kvitto på att mailadressen är riktig.. så bra.

Mail skickar svarskvitto automatiskt. Vet någon hur man stänger av denna "finess"?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-05-11 09:23
Ursprungligen av hummel:

Mail skickar svarskvitto automatiskt. Vet någon hur man stänger av denna "finess"?

Mail skickar inga svarskvitto.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-10 13:03

Ja, tekniken med Mail har inte kommit så långt ändå som jag trodde.
Vi har ju lagar på allt, vi får inte surfa som vi vill, hämta filer som mm. Storebror ser dig.
Men att man skall kunna få en kvittens automatisk när mottagaren fått mailet på sin server skulle vara en självklarhet.

Om ett viktigt brev från myndigheten som brevbäraren skulle leverera kommit bort och tiden för överklagan gått ut, ja du får skulden inte brevbäraren och sen kan du inte överklaga längre.

Tekniken skall ju vara för användaren och inte emot?

Jag hoppas att alla mailservrar utrustas (enligt lag) med ett kvittensprogram så avsändaren ser att nu har det nått fram (mail programmen också så jag vet att nu finns det på den användaren jag sände det till).

Ursprungligen av dennand:

Jag hoppas att alla mailservrar utrustas (enligt lag) med ett kvittensprogram så avsändaren ser att nu har det nått fram (mail programmen också så jag vet att nu finns det på den användaren jag sände det till).

Det skulle nog alla som skickar skräppost älska. Ett perfekt sätt att få en bekräftelse på att mottagaradressen existerar och används.

  • Medlem
  • 2009-05-10 15:42

Även om du får en kvittens på att det kommit fram till servern så finns det inget som garanterar att emailet inte försvinner på servern eller i användarens emailprogram endera via spamfilter eller helt enkelt fel i applikationerna. Email har ingen motsvarighet till Postens assuransbrev som är rätt metod att använda om man verkligen vill att brevet skall gå fram.

Om emailet är viktigt så ringer man och verifierar att det kommit fram.

Att lita på tekniken när det gäller emaildistribution skulle jag inte ens göra OM det hade varit lag på kvittenser

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-11 10:36

Markus skrev:
Det skulle nog alla som skickar skräppost älska. Ett perfekt sätt att få en bekräftelse på att mottagaradressen existerar och används.

Ja, det kan jag hålla med om, skulle vara tråkigt om dom fick det!
Något nytt att tänka på.

TMB har också rätt, man får lita på att det kommer fram ändå.
Det var bara en tanke så det var kul att lära sig att tänka i andra banor.
När man blir gammal så sviket minnet i bland. )

//dennis

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-09-29 14:12

Gammal tråd det här... Är det fortfarande så att det inte finns stöd för läs- & leveranskvitton i Apple Mail?

1
Bevaka tråden