Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Umeå: Keynoteträff tisdag 9 januari 2007

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi är många som saknat våra tidigare träffar då vi sett på livesändingarna från Steve Jobs öppningsanförande, något som var lite av en tradition bland 99mac:are här i Umeå med omnejd. Som alla vet sänds inte länge dessa live på nätet, tyvärr, men i år tänkte vi träffas ändå. Detta är något som diskuterats fram i samband med den senaste macpuben här i Umeå.

Vad? En träff för att tillsammans invänta och sedan se videoströmmen från Steve Jobs keynote (öppningsanförande) på Macworld San Francisco-mässan.

Var? Humlab, Umeå universitet.

När? Tisdag 9 januari, nån gång på kvällen, från 19-20-tiden och framåt.

Tanken bakom detta har jag beskrivit tidigare och den se ut ungfär såhär:

1) Vi måste ha en bra lokal och då är det Humlab som gäller. Vi har nu fått klartecken på att vi kan vara i Humlab.

2) Målet är att avskärma sig under kvällen och hoppas på att videoströmmen dyker upp inte allt för sent under kvällen (keynoten går troligen av stapeln 18.00 svensk tid och tidigare har strömmen lagts ut några timmar senare). Detta är förstås en chansning, det finns en reell risk att strömmen lägs ut senare än så och därmed riskerar det att bli för sent för oss - men det är en risk vi är medvetna om. Vi får göra upp en plan B om hur vi gör, hur länge vi väntar, om vi ger upp och kastar oss på apple.com eller om vi går hem utan att kolla upp nyheterna.

3) De som vill träffas innan och äter tillsammans, kanske på Rött eller genom hämtmat (om vi kan hitta lokal att äta i).

4) Efter maten, i väntan på keynoten, får vi hålla oss ifrån datorer (och mobiler) och till det kan vi försöka hitta på något lagomt macnördigt att fördriva tiden med, t.ex. att se Pirates of Silicon Valley, gamla keynotes eller vad vet jag. En miniturnering i Ingemar Skiing Game? En "visa dina bästa mactips"-session?

I macpubtråden har några redan anmält intressen, men vi börjar om nu från noll, nu när vi fått klartecken med lokal. Så, vilka är intresserade att komma en sådan kväll?

Kom gärna med idéer och förslag kring kvällen.

Personligen ska jag, givetvis, vara med den här kvällen. Jag kommer nog inte att vara med och äta innan, men jag ska nog lyckas hålla mig ifrån farlig information ändå.

Närvarolista:

  1. Adrian B

  2. Johan S

  3. staed

  4. Mikael E (mat)

  5. Björn Leander (mat)

  6. MagnusB

  7. Narogh

  8. Samul (mat)

  9. mikza (ev mat)

De som visat intresse för att äta innan har fått (mat) efter namnet.

Senast redigerat 2007-01-04 09:13

Jag höjer också min hand i närvarons tecken.. Skippar dock krubbet.

Ehuru det vore en stor ära att få bryta bröd i denna fagra skara denna mest högtidliga av aftnar, så måste jag betacka mitt deltagande i självaste imundigandet för att kunna koncentrera min uppmärksamhet och kapacitet på den stora tilldragelsen.

Med ädlaste välmening

Staed af Dumhufvud

Jag ska på jobb i Europas U-land gällande bredband, England. När? Förmodligen nästa vecka. När är de enda dagar på året då bredband är viktigt? Keynotes. Jodå... man är ganska nöjd nu. Int!

Jag måste också utdela en eloge till bäste herr Adrian för en mycket seriös och väl genomtänkt mission plan.

Tog mig friheten att påbörja en närvarolista i ditt inlägg Adrian.

Ni är minsann snabba! Jag lider med dig Daniel, tackar för ödmjukast för elogen staed och perfekt med närvarolistan Johan!

Om middagsdelen inte blir så populär så stryker vi den helt enkelt, det var bara en bonusaktivitet om det fanns intresse. Huvudaktiviteten är förstås att stänga in oss i Humlab

Egentligen borde det bli fullständig lock-down 1900 hrs då alla får lämna in sina mobiltelefoner och datorerna spärras från att komma åt Mac- och tekniknyhetsrelaterade sidor. Men det kanske inte blir så populärt.

Ursprungligen av staed:

Egentligen borde det bli fullständig lock-down 1900 hrs då alla får lämna in sina mobiltelefoner och datorerna spärras från att komma åt Mac- och tekniknyhetsrelaterade sidor. Men det kanske inte blir så populärt.

På flera ställen i tråden nämner ni kl 19, men keynoten börjar kl 18 (kl 9 lokal tid i San Francisco)

http://macworldexpo.com/live/20/events/20SFO07A/keynotes

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

På flera ställen i tråden nämner ni kl 19, men keynoten börjar kl 18 (kl 9 lokal tid i San Francisco)

http://macworldexpo.com/live/20/events/20SFO07A/keynotes

Ah, ja jag var väldigt osäker. Folk hade påstått 19.00 medan jag hade för mig 18.00 (eftersom det borde vara 9 timmars tidsskillnad).

Däremot ändrar inte detta att vi nog inte träffas förrän 19-20 eftersom det blir lite väl drygt att sitta där ända från 18.00 och man ska ju hinna äta också.

Jag ämnar delta. Middag är klart intressant men inget måste.

Jag är på både mat och keynote.

Jag kommer också, vet dock inte när. Hoppar över maten, och kommer förmodligen mitt i filmen...

Om man antar (som exempel) att:
Keynote = 2h
Tid för Apple att lägga ut på nätet = 2h

I så fall bör vi ha ca 4h tidsfördriv...
Så fler filmer, spel, eller vad?

Ingen som har en Nintendo Wii att plocka med?

Ursprungligen av Johan S:

Ingen som har en Nintendo Wii att plocka med?

Second that!

Skulle vara roligt att lattja lite med en så man får redan på om man måste köpa eller inte. Risken är väl att vi glömmer bort att titta på Keynote:n.

Ursprungligen av Johan S:

Ingen som har en Nintendo Wii att plocka med?

Ja, det vore verkligen übercoolt att få testa en sån! Är det verkligen ingen som har köpt sig en?

Om jag hade varit ansvarig för marknadsföringen av Wii så hade jag definitivt köpt in Queen-låtar! Jag menar, tänk er Wii will rock you eller Wii are the champions...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-01-03 17:08

Då jag har lite konstiga arbetstider så skippar jag maten men räknar med att närvara vid keynoten.

  • Medlem
  • 2007-01-03 17:15

Jag kommer vara där. Både på mat och keynote.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-01-03 17:38

Jag är på... men är mindre säker på mat innan. Vad tycker ni om att beställa något att äta till Humlab?

Jag kommer som sagt inte kunna medverka (kommer ligga och försöka dra igång keynoten på Hotel Aztec i Bristol på en skruttig bärbar Dell). Men jag ville ställa upp för mina andebröder i Umeå med något, så jag roade mig att försöka använda min magiska hatt för att beräkna när filmen kommer ligga ute på webben.

Klockan 22:37 kommer ni tillsammans kunna avnjuta filmen. Om ni är intresserade av mitt resonemang runt varför just den tiden, så hittar ni min förklaring här!

:rolleyes:

Hoppas ni får skoj!

Här är senaste listan (första inlägget är också uppdaterat):

Närvarolista:

  1. Adrian B

  2. Johan S

  3. staed

  4. Mikael E (mat)

  5. Björn Leander (mat)

  6. MagnusB

  7. Narogh

  8. Samul (mat)

  9. mikza (ev mat)

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Klockan 22:37 kommer ni tillsammans kunna avnjuta filmen. Om ni är intresserade av mitt resonemang runt varför just den tiden, så hittar ni min förklaring här!

Ah, lite detektivarbete utifrån gamla trådar, sånt gillas! Ska bli spännande att se om din gissning stämmer.

Edit: Insåg just att 22.37 svensk tid betyder att videoströmmen i så fall skulle läggas ut 13.37 västkusttid i USA... Know whatahmean, know whatahmean, nudge nudge, know whatahmean, say no more?

  • Medlem
  • 2007-01-04 11:02
Ursprungligen av Adrian B:

Edit: Insåg just att 22.37 svensk tid betyder att videoströmmen i så fall skulle läggas ut 13.37 västkusttid i USA... Know whatahmean, know whatahmean, nudge nudge, know whatahmean, say no more?

Leet! Hahaha!

Eftersom detta forum har poster ända sedan 2001, så kanske någon annan vill jämföra med fler keynotes än just förra... för att se om det är ungefär samma tids-spann. Men kom ihåg att inte gå för långt tillbaka i tiden. Senaste 4 är nog mest tillförlitliga. Ska bli intressant och se om någon kan få fram lite data hur lång tid från keynoteslut, till utlägg av film... på några olika keynotes... och så kan vi göra fina kurvor... och i framtiden kunna förutspå EXAKT då filmen läggs ut.

Nåja... kanske bör sova nu...

22:37. Om keynote:t är 1,5h så är vi då färdiga 00:07 OM allting går smidigt. Jag gissar att loaden på Apples servrar kommer att få oss att stanna till i alla fall 01:00.

Om det släpps/sägs något mäkta revolutionerande lär man ju bli tokig och stanna ännu längre. Farväl du goda nattsömn!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-01-04 20:25
Ursprungligen av staed:

22:37. Om keynote:t är 1,5h så är vi då färdiga 00:07 OM allting går smidigt. Jag gissar att loaden på Apples servrar kommer att få oss att stanna till i alla fall 01:00.

Det verkar som att Keynoten kommer att vara 2 timmar i år... så om Daniels uträkning stämmer och Staeds oro för Apples servrar är obefogad så är vi klara 00:37!! Men Stead kan nog ha rätt och då är vi framme vid 01:30...

http://www.macworldexpo.com/live/20/events/20SFO07A/keynotes

Ursprungligen av mikza:

Det verkar som att Keynoten kommer att vara 2 timmar i år... så om Daniels uträkning stämmer och Staeds oro för Apples servrar är obefogad så är vi klara 00:37!! Men Stead kan nog ha rätt och då är vi framme vid 01:30...

Keynoten har två timmar på schemat, men det är svårt att veta om Apple tänker fylla den helt eller om det bara är en praktiskt grej att ange det som två timmar innan. Men i slutändan blir det nog rätt sent, för risken är stor att sändningen hackar och har sig alldeles i början.

Sen måste vi ju sitta kvar och berätta hur besvikna vi blev

Ursprungligen av Leftrustle:

Varför händer allt kul i Umeå? Kanske ska ta sitt pick och pack och ge upp Göteborg för gott... Här regnar det bara.

Det är pissväder och regn här också, med glashala gator som följd. Men inomhus har vi i alla fall roligt

Ursprungligen av Adrian B:

Det är pissväder och regn här också, med glashala gator som följd. Men inomhus har vi i alla fall roligt

Regn i Umeå i mitten av januari. Ja gudarna har blivit galna, på riktigt.

Ursprungligen av Adrian B:

Sen måste vi ju sitta kvar och berätta hur besvikna vi blev

Indeed.

Ursprungligen av Adrian B:

Om jag hade varit ansvarig för marknadsföringen av Wii så hade jag definitivt köpt in Queen-låtar! Jag menar, tänk er Wii will rock you eller Wii are the champions...

Om JAG hade varit ansvarig för marknadsföringen av Wii så hade jag definitivt sett till att skeppa en gratis Wii till vår keynote-träff. Ge bort en för att sälja typ 15. Bra deal

Ingen som har en Wii att släpa med sig? Jag lovar att ni kommer att få hur mycket Wii-spect som helst.

  • Medlem
  • Örebro, Sweden, Sweden
  • 2007-01-04 12:51

Vad sägs om att träffas 2007 istället?

Ursprungligen av SimOnline:

Vad sägs om att träffas 2007 istället?

Fixat

Bevaka tråden