Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

JVC och Mac? (nybörjarvarning)

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2001-12-25 00:55

Hej, god jul och allt det där.

Ok, tomten var snäll mot mig i år jag sitter med en JVC GR-DVX44EM-M (sic) på bordet.

Nu verkar det inte som om tomten är så noga med att läsa systemspecar. Kan man överhuvud taget använda den här kameran med iMovie och/eller Final Cut Pro? Den finns inte listad på Apples listor över kompatibla kameror, men den har ju DV ut och på Apples sidor antyds det att Imovie och FCP stöder alla DV-kameror.

Är inte så erfaren på området som ni märer. Stämmer det som Apple säger? Kan jag lungt slita upp plasten och börja filma eller ska jag försöka byta till en kamera som är listad på Apples sidor? Hut uppdaterad är den informationen förresten?

Ytterst tacksam för hjälp.

/Tage

Jag mailar frågan vidare till den DV-lista som jag prenumrerar på och ser vad dom svarar.... dom brukar vara snabba med svaren.

• Olle

Har själv en JVC GRDVL 9800 och den har aldrig varit listad av Apple som kompatibel med iMovie. Fungerar dock utmärkt med både iMovie2 och Final Cut Pro.

Fick nyss första svaret från DV-listan - ser ut som följer:

Från: James Kunz <[email protected]>
Datum: tis 25 december 2001 kl 16.26.47 (Europe/Stockholm)
Till: <[email protected]> (Macintosh Digital Video List)
Ämne: [MacDV] Re: JVC GR-DVX44EM-M
Svara-till: <[email protected]> (Macintosh Digital Video List)

you have one chance that it would work with "firewire basic" in
finalcutpro, but because firewire is quite standardized, you have a 90%
chance to get it working, especially if there are other jvc cameras
"apple approved" just keep an eye on the settings!!!! James (i
used a sony vx2000 before it was approved)

I ett 1 år gamal Appledokument så skriver man att följande protokoll då stöddes i Fianl Cut Pro:

The following device protocols are supported:

*
Apple FireWire or Apple FireWire Basic
*
JVC RS-232
*
Panasonic RS-232 or RS-422
*
Sony RS-422 or RS-232
*
Sony VISCA or LANC

Så om du kan kolla att kameran stöder RS-232, ja då bode det funka även om denna applelänk inte nämner just din nya kamera. Flera andra JVC-kameror finns med där.

Om din kamera så står det inte mycket hos JVC, men jag tror att DV-utgång (i.Link, IEEE 1394-kompatibel). täcker in att det måste fungera... men varför inte slå dom en signal innan du öppnar paketet ? För något år sedan så gnälldes det lite över att JVC-kameror funkade bara halvbra men sådant hör jag inte längre. Apple har jua annars sina diskussionsforum där du kan forska mera...

Bara lilla jag igen - fick ett nytt mail från en svensk kille på DV-listan, han avråder att bry sig om att behålla kameran... själv vet jag inget 100% bra svar. Läs själv:

Från: S B <....@....>
Datum: tis 25 december 2001 kl 17.54.43 (Europe/Stockholm)
Till: <[email protected]>
Ämne: Angående din väns kamera...

Tjenare, jag löser DV mailinglistan du skickade en fråga till. Om han inte
packat upp kameran skulle jag byta. JVC har aldrig varit speciellt
Macvänliga och den DV kamera jag hade tidigare (tidigaste JVCn) hade
visserligen FireWire men funkade inte med Mac alls! Jag vet inte exakt hur
den här modellen funkar, men för att vara säker skulle jag byta till en
Canon eller en Sony (kör Sony själv och är riktigt nöjd!). Dessutom kanske
priserna gått ner på vissa ställen nu efter julafton, mer kamera för
pengarna!

  • Oregistrerad
  • 2001-12-25 19:14

Tjena Tage!

Vi har en JVC som heter "GR-DVL 157 E" (de har så snygga produktnamn!) och den funkar fint med med både FCP och iMovie.

Fick ytterligare ett mail, denna gången från Canada... efter detta så finner jag inget mer att tillägga i ämnet:

Från: Derek <[email protected]>
Datum: tis 25 december 2001 kl 20.13.31 (Europe/Stockholm)
Till: <[email protected]>
Ämne: JVC

Not entirely sure if that model is compatible but I have definitely seen
people on the DV list complain about their JVC models not playing well with
Apple. I generally don´t trust JVC because they are always trying too hard
to be different - always coming up with weird ways to do things to be
different than Sony or Canon (for example the VHS-C cassettes that they made
people use in their old camcorders). If the package is unopened still,
consider trading it for a Canon or Sony to be sure of Apple/FCP/iMovie
compatibility.

Merry Christmas!

Derek in Canada

  • Oregistrerad
  • 2001-12-26 12:38

Vänligt av dig att dela med dig av dessa kommentarer. En sak slog mig: även om vår JVC DV-kamera är bra och fin på alla sätt och kompatibel med programmen, så har jag märkt att farsans Sony-kamera skickar över funktionen "Klipp" i iMovie, dvs på alla ställen där man pausat under inspelning så har man skapat nya klipp och dessa kan iMovie använda sig av. JVC´n klipper bara upp filmen på några få ställen och jag vet inte varför det är så här. Inga stora problem men mest en liten undran. Det kan mycket väl vara så att exempelvis Sony är bättre på att följa standarderna. Jag är förvisso också rätt säker på att uppgraderingarna av iMovie bakar in kompabilitet med fler och fler kameror.

Men i stället för att vimsa omkring likt en humla som inte hittar sin blomma, så är min mening att jag till syverne och sist instämmer med de flestas åsikt här: Har du möjlighet, så byt kameran mot en Sony eller motsvarande, som finns med i Apples lista över kompatibla modeller.

Jag lär väl höra till en av de få nöjda JVC DV-och-Mac-ägarna...

  • Oregistrerad
  • 2001-12-26 12:51

(En snabbsökning på nätet gav resultatet att GR-DVL 157 E endast tycks marknadsföras i Europa. Kanske kan vara så att Apple prioriterar kompabilitet med kameror som säljs Over There?)

  • Medlem
  • 2001-12-27 00:38

Tack allihopa för hjälpen!

Jag beslöt att testa med JVCn och det verkar funka hur bra som helst. Jag tror att Apples listor inte är speciellt uppdaterade eller kompletta.

Jag kunde utan problem föra över bild och ljud från kameran och kunde också styra kameran från datorn. Trevligt.

Tack igen!
/Tage

  • Oregistrerad
  • 2001-12-27 00:59

Va´ bra!

  • Medlem
  • 2002-01-04 01:37

Hej jag köpte själv en JVC GR DV 2000
Funkar utmärkt med både I MOVIE & FCP
Och USB överförningen av still bilderna funkar lika bra

1
Bevaka tråden