Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur spara bilder i webarkiv?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Upptäckte just att de webarkiv jag har sparade, från exempelvis blocket, inte sparar bilder utan verkar vara länkade till någon server! Jag som sparat en hel del webarkiv för att ha som referens på exempelvis vackra hus.

Hur gör jag för att undvika detta? MAn kan iofs ta en skärmdump men då blir ju inte texten sökbar... Andra förslag?

Skriv ut till PDF istället?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-12-18 21:25

Om du använder Firefox sparas även bilder o länkar.

Tack för två bra tips!

I Firefox funkar det perfekt att spara som html, men med en extra map med filer som resultat. Dock blev pdf-utskrifterna i princip tomma. I Safari blev "print as pdf" inte perfekt, men helt ok. Det ger:
• skriva ut till PDF från Safari när inte layouten på sidan är så viktig, bilder och det väsentligaste kommer med.
• Spara som html i Firefox när sidlayouten är viktig.

Kan tillägga att precis som du upptäckt så är inte alla siter bra att skriva ut - så en del av de siterna har löst det genom att ha en länk till en annorlunda layoutad sida - lämplig för utskrift. Leta alltså efter sådant som tex små skrivar-ikoner eller länkar "Skriv ut" liknande.

Är det någon som i sammanhanget har kläm på hur man får klickbara länkar i pdf-er skapade från websidor? Antingen direkt via OSX "skriv till pdf" eller via Adobe PDF 7-skrivaren (installerad av Acrobat Pro 7).

1
Bevaka tråden