Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är folk som svarar på annons dumma?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ursäkta om något av det jag nu kommer skriva låter hårt men alldeles nyss hände en sak som gjorde mig riktigt upprörd.

Så här är det. Jag och min sambo köpte nyligen en större bil och håller nu på att sälja våran "lilla" bil. Inget märkvärdigt med det. Vad som dock gör mig är upprörd är att vissa som svarar på annonsen verkar helt j-a dumma i huvudet.

- Dels har vi folk som bara verkar sitta och massmejla på annonser som ren hobby. Det är inte intresserade av köpa utan är bara ute efter bilder eller att ta upp andras tid. De mailar och är jätteintresserade men när man svarar på deras frågor får man aldrig svar. Hur svårt kan det vara att kort meddela att man inte längre är intresserad?

- Härom dagen ringde en tjej och sa att hon var i akut behov av en bil och undrade om de kunde få komma över och kolla på bilen. Visst kunde hon få det. Hon skulle komma redan dagen efter på eftermiddagen. Jag skyndar hem från jobbet och städar bilen. Kommer hon då? Hör hon ens av sig? NEJ! Inte ett knyst varken den dagen eller någon dag efteråt. Anser folk att deras tid är mer värdefull än min när man beter sig så? Hur svårt är det att iaf skicka ett mail eller ett litet SMS och säga att man inte kommer?

- Värst av alla var ett riktigt j-a pucko som mailat under några dagar och ev skulle komma över i helgen och kolla. Först bjöd hon lågt och sa att hon inte kunde lägga mer på en. Budet var väl lite lägre än vi först tänkt oss men blir vi nu av med den snart kan det vara värt det. När vi svarar att budet är ok håller hon helt plötsligt på att köpa en en annan bil som är i stort sett likadan men med något större motor. Den skulle kosta ca 10000kr mer så helt plötsligt var pengar inget problem!! Sen mailar hon tillbaka och är ändå intresserad av våran bil. Jag förklarar då att eftersom vi har billån kvar att betala bör vi för hennes skull göra upp köpet hos Volvo (där vi tecknade lånet) och lösa allt där så de kan bli ägare direkt. (Så länge man har skuld kvar kan inte bilen byta ägare. Det är eftersom bilen är säkerhet för lånet.) Man är som ägare skyldig att reda på sånt själv innan man köper. Visst hade vi kunnat gjort upp affären ändå och vi sen fixat lånet efteråt men det är inte så man ska göra. Jag informerade henne för hennes egen skull. Efter någon dag vi bestämt att göra affär till helgen svarar hon:

"Under dessa förhållanden förändras budet till 50000kr." (Vilket är en sänkning med mer än 10000kr.)

Vilka förhållanden? Billån? Hon kan inte ha någon koll på hur saker och ting fungerar. J-a tröttmössa! Här bestämmer man pris och tid och meddelar andra som hört av sig att bilen sannolikt blir såld i helgen och så ska hon börja strula! Fy tusan vad sur jag blev. Jag svarade bara kort att hon kunde glömma allt. Inte så proffsigt kanske men jag har bättre saker för mig än att tjafsa med strulpellar.

Snart lämnar jag bilen olåst och hoppas nån snor den eller säljer till en bilfirma med förlust för jag orkar knappt hålla på längre. Har inte tid att prata och diskutera med massa pappskallar dagarna i ända.

Är det alltid så här när man säljer bil?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-01 21:10

ja.. jag försöker sälja en svensk såld 330ci.. inte världens enklaste grej.. en kille idag skrev ett mail som innehöl bla denna punkt över fel

- Bucklig registreringskylt fram (ca 100:- bara , men ändå!)

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-12-01 21:36

Bara 60 faktiski 120 för båda

Försöker sälja en Voblo 850 åt en släkting. Det enda jag fått hittills är dumheter... folk som sålt sina bilar billigare och tycker jag är dyr. Och? Är det deras sak att påpeka? Jisses.

Vad ska man säga? Folk är ofta skamlösa puckon, tyvärr.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-12-01 21:42

Tror det går att presentera detta med en mattematisk formel, men jag orkar inte så här sent. Man kanske kan nöja sig med att ju högre belopp man tänker sälja för, desto mer dårar nappar. Fast iofs sålde jag en digitalkamera för 4000 kr och då var det gott om lunies... ah well, sanningen är väl att alla är idioter tills de bevisat motsatsen.

Vi köpte vår nya bil privat och skötte oss banne mig felfritt. Visst mailade man på annonser men sen bestämde sig för att inte köpa. Skillnaden var dock att vi ALLTID skrev till säljaren att det inte var intressant när vi ändrade oss. När vi sen hittade den vi ville ha klippte vi till direkt utan att egentligen pruta eftersom det var precis vad vi sökte efter och till rätt pris.

Jag är fortfarande tvärilsk på hon puckot som strulade till det sist. Tack vare henne har jag nu inte nån som kommer och kollar i helgen för jag skrev till dem att en sannolik köpare var funnen. Visst kan jag maila eller ringa dem själv men det känns inte som det kommer ge så mycket till nu i helgen.

Fattar inte hur folk kan vara.....

Och vad är det med prutandet egentligen?? Folk ska pruta bara för sakens skull verkar det som. När man lägger in en annons bara måste man lägga på en prutmån vare sig man vill eller inte för de flesta prutar oavsett. Jag har haft ute annonser och i princip gett bort gammalt "skräp" vi hade hemma som vi tänkte kasta. T ex en några år gammal hemmabio-anläggning. Satte ut annons för 450kr vilket var lågt. Ändå är det nån som ska pruta med 50kr. Jag skiter väl i de 50 kronorna för vi tänkte slänga den annars men varför pruta med 50kr på ett pris som redan innan är larvigt lågt?

Värst är när man kommit överens om pris via telefon eller mail och så ska de pruta mer på plats. Jag har sagt nej ett par ggr så de fått åka hem tomhämta för jag blev så irriterad.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-12-01 22:12

Håller med dig Rickard. Sanslöst. Folk tror/fattar väl inte att de gör en god affär, om de inte prutat innan. Det äcklar mig nästan....

Ursprungligen av Snooze:

Håller med dig Rickard. Sanslöst. Folk tror/fattar väl inte att de gör en god affär, om de inte prutat innan. Det äcklar mig nästan....

Va fasiken vad ni blir upprörda för lite prutande! Säg något annat land än sverige där det inte är regel att pruta.

Om man går ut med ett juste pris är det bara hålla det helt enkelt, säga att man inte är intresserad att sälja för en lägre summa, enkelt...

Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Va fasiken vad ni blir upprörda för lite prutande! Säg något annat land än sverige där det inte är regel att pruta.

Om man går ut med ett juste pris är det bara hålla det helt enkelt, säga att man inte är intresserad att sälja för en lägre summa, enkelt...

Jag tycker prutande är drygt, onödigt och tidsödande rent allmänt. Förstår mig faktiskt inte på hela grejen. Var i Indien med jobbet nyligen och där var det regel att man skulle pruta fastän det inte rörde sig om några pengar. En halsduk i nåt fint tyg kostade väl en 20-30kr och ändå skulle man pruta "bara för att".... Motsvarande i Sverige kostar väl det tiodubbla. Hela processen gjorde att det tog en evighet att handla och slutade med att man ibland bara sket i att handla för det var så drygt.

Jag tror prutande mest är för osäkra människor som måste göra det för att känna att de gjort en bra affär oavsett vad priset var innan. Det finns nog de som prutar även om man ger bort saker.

Ursprungligen av Rickard A:

Jag tycker prutande är drygt, onödigt och tidsödande rent allmänt. Förstår mig faktiskt inte på hela grejen. Var i Indien med jobbet nyligen och där var det regel att man skulle pruta fastän det inte rörde sig om några pengar. En halsduk i nåt fint tyg kostade väl en 20-30kr och ändå skulle man pruta "bara för att".... Motsvarande i Sverige kostar väl det tiodubbla. Hela processen gjorde att det tog en evighet att handla och slutade med att man ibland bara sket i att handla för det var så drygt.

Jag tror prutande mest är för osäkra människor som måste göra det för att känna att de gjort en bra affär oavsett vad priset var innan. Det finns nog de som prutar även om man ger bort saker.

Visst kan det vara jobbigt med prutande, speciellt om man har att göra med puckon. Men säger man ett pris och håller det så slipper man ha med dem att göra, enkelt. Eller så kan det faktiskt vara så att man är fel ute (fast man själv tror att man har torrt på fötterna) och har satt ett högre pris en vad tingesten verkligen är värd...

Mycket märkligt uttalande av dig, så de flesta som prutar är överlag osäkra människor?! ojojoj...

Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Va fasiken vad ni blir upprörda för lite prutande! Säg något annat land än sverige där det inte är regel att pruta.

Vad är det som är så bra med att som regel behöva pruta? Finns det nåt självändamål med det?

Ursprungligen av Rickard A:

Vad är det som är så bra med att som regel behöva pruta? Finns det nåt självändamål med det?

Nä visst, är båda överens så behövs det inget förhandlande om priset, perfekt!
Men det ligger i sakens natur att säljaren vill ha så bra betalt som möjligt, och att köparen vill betala så lite som möjligt och detta ger (ofta) en situation där de försöker påtala varför och argumenterar för detta. Är man som säljare så bombsäker att man ska få en viss summa så säger man helt enkelt det, jag tänker inte förhandla om priset.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-12-01 22:45

Du fattar inte vad jag menar riktigt, men det är ok. Det jag menar är att folk känner stig tvingade att pruta OAVSETT pris. Om jag så skulle sälja ett hus för 3000 kr...

Ursprungligen av Snooze:

Det jag menar är att folk känner stig tvingade att pruta OAVSETT pris. Om jag så skulle sälja ett hus för 3000 kr...

Precis!! Det är irriterande och slöseri med ens tid.

  • Medlem
  • 2006-12-01 23:08

Jag sålde en bil nyss och begärde först 45.000 eftersom jag räknade med att folk skulle pruta. Det gjorde folk inte.
Däremot kom de med skambud på typ "Jag bjuder 18.000!" Jag hade hoppats få 35, men fick till slut 28 vid en snabb affär och en ny annons med pris på 30.000.

Jaja, en bil är alltid en förlustaffär...

Jag är då lika arg idag som igår. Har ägnat förmiddagen åt att ta reda på om andra som hört av sig var intresserade men ingen kan/vill i helgen. Tack så j-a mycket till puckot som strulade till det duktigt igår.... Jag ångrar lite att jag skrev att hon inte skulle höra av sig mer för det hade varit kul att få höra hennes förklaring... Den lär varit intressant.

Jag brukar inte pruta, jag drar mig för att kontakta säljare med alldeles för höga priser och väntar hellre tills de själva inser att de ligger på tok. Ni vet ju vad begagnade macar brukar kosta. När jag vet att en dator är värd mindre än 2000 och startbudet är 5000, är det någon idé att bjuda? Säljaren blir bara sur för att han tycker man skambjuder.

Fast det är inte alltid jag berättar att jag inte är intresserad av ett objekt efter att jag ställt någon fråga om skick eller så. Det kanske man borde.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-05 14:46

Tyvärr har min erfarenhet gjort att jag tar folk för idioter från första början sen får de bevisa sig vara nåt annat. Paradoxalt visar jag förtroende naivt åt folk tills de bevisats sig vara ovärdiga det. Nåja i alla fall, är du inte en idiot, bevisa det!

Själv har jag prutat lite nån gång då och då, men inte så som Baron råkade ut för

Dock har det hänt hemska prutningar för saker som jag har sålt. Under våren satte jag ut en annons på en dator för ca 3000 kr med 17" CRT inkluderat, priset var helt klart rätt om man jämförde mot butikens pris/prestanda samt de andra begagnade som låg ute.

En vacker dag kom det ett fint mail där det stod 1000 kr som bud... efter att inte ha fått sålt högen efter ett antal intresserade prutare så sparade jag chassit, som jag för övrigt använder nu, och sålde några av delarna för totalt 1400 kr.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-12-05 15:57

Säljer jag nått för runt 500spänn lägger jag alltid på en hundring på det pris jag vill ha..
Köparen prutar alltid lite, så han blir nöjd, och jag blir nöjd

  • Oregistrerad
  • 2006-12-05 22:07

Sälja bil privat ger lustiga erfarenheter.
Både tjejen och jag sålde våra bilar under året för att skaffa lite mer barnvänligt. Hon: Skoda Octavia med extra allt och i nyskick. Jag: Fiat Bravo i väl inkört, men välvårdat skick.

Skodan är hur vanlig som helst på beg. marknaden och priserna på motsvarande obejkt låg på 70-80.000. Bilen har dock gått hälften av normalt körda mil plus att Skoda (av misstag) lassade in alla tillgängliga tillbehör vid bygget. Vi lägger oss på 90.000:- inkl. prutmån. Ut på Blocket och Koll. Dagen efter börjar idioterna och bilförmedlarna (tjuvarna) ringa.
- Du får 40.000 för den!
- Har du mixtrat med mätaren? Du får 30.000:- för den, så glömmer vi det.
- Vår firma kan hjälpa att få den sålt till ett högre pris (visst! och du ringer med kontantkort)
Vi väntar ut allihopa. Till slut ringer en kille från Växjö:
- Är den kvar?
- Visst!
- Du får 85.000:- för den om den är så fin som ni säger. jag kör upp till Göteborg i e.m.
Affären gjordes och alla var nöjda. Det gäller alltså att ha is i magen.

Fiaten är rätt ovanlig (50 bilar i hela Sverige) så visste jag att det skulle ringa folk med olja under naglarna som vill skruva med den. Det är som en community, ingen idé att krångla till det med folk som inte vet vad det är för bil, men tycker att det "ser fräck ut". "- Rostar den mycket?"
Det ringer alltid rätt köpare i slutändan...och så blev det. Såldes till utsatt pris 65.000:-

Is i magen,som sagt.

Efter att ha få lidit igenom ett gäng idioter hörde sig till sist en vettig köpare av sig och idag blev den såld! De hade kollat upp noga vad de skulle och vad de skulle fråga om och kontrollera. Inget snack, inga konstiga ideer eller påhittade skador på bilen. De kom med ett sjusst bud som vi kände oss helnöjda med! Såååå skönt att allt är klart nu!

Is i magen, som sagt. Men hade jag vetat vad man skulle få lida igenom hade jag nog sålt till bilfirma även om det inneburit att vi fått mindre för bilen. Å andra sidan vet jag nu vad jag ska förvänta mig till nästa gång det är dags....

Grattis Rickard, skönt! Fick han den för utgångspriset eller prutade den osäkra jäkeln?

Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Grattis Rickard, skönt! Fick han den för utgångspriset eller prutade den osäkra jäkeln?

Vi fick vad vi ville ha. Utgångspriset var medvetet satt högre eftersom vi räknade med prutning och prutning blev det. Så vi är jättenöjda!

1
Bevaka tråden