Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows 2003 server + Mac OS X + fildelning

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-08-15 15:07

Hej,

Jag har ett problem med att ansluta min Mac OS X burk till en Windows 2003 server.

Jag tar Gå -> Anslut till server -> smb://192.168.1.40 men får bara ett felmeddelande som säger:
"Kunde inte ansluta till servern eftersom namnet eller lösenordet var inkorrekt."

Det fungerar klockrent att ansluta från en annan PC. Tidigare hade jag bara Windows XP på den där burken och då fungerade det perfekt att ansluta med smb://<ip>. Har sökt massvis på google och detta forum men inget av det jag hittat har fungerat.

Jag laddade ner Microsoft UAM till Mac OS X (10.3) och kunde då ansluta med hjälp av att skriva afp://<ip> .. men vill kunna använda SMB.

Någon som har några idéer/tips på vad som kan vara fel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-15 15:53
Ursprungligen av Urme:

Hej,

Jag har ett problem med att ansluta min Mac OS X burk till en Windows 2003 server.

Jag tar Gå -> Anslut till server -> smb://192.168.1.40 men får bara ett felmeddelande som säger:
"Kunde inte ansluta till servern eftersom namnet eller lösenordet var inkorrekt."

Det fungerar klockrent att ansluta från en annan PC. Tidigare hade jag bara Windows XP på den där burken och då fungerade det perfekt att ansluta med smb://<ip>. Har sökt massvis på google och detta forum men inget av det jag hittat har fungerat.

Jag laddade ner Microsoft UAM till Mac OS X (10.3) och kunde då ansluta med hjälp av att skriva afp://<ip> .. men vill kunna använda SMB.

Någon som har några idéer/tips på vad som kan vara fel?

testa att slå av "SMB signing" på din Windows server...

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-08-15 15:56
Ursprungligen av nikke:

testa att slå av "SMB signing" på din Windows server...

"Klient för Microsoft-nätverk: Signera kommunikation digitalt(alltid)" den står på "Inaktiverad"

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-08-15 16:12

Jag testade att logga in med Terminalen

smbclient //IP/mapp -U username

Och det fungerade utmärkt... så vad kan då vara fel med Finder->Gå->Anslut till server?

Jag blir gråhårig i förtid

  • Medlem
  • 2005-08-15 17:01

Skulle tro att du måste ange viken "tjänst" du vill nå, dvs

smb://IP/mapp

Prova!

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-08-16 10:04
Ursprungligen av poken:

Skulle tro att du måste ange viken "tjänst" du vill nå, dvs

smb://IP/mapp

Prova!

Jo det har jag testat innan jag postade :/ .. fungerar inte. Hittade en person med exakt samma problem när jag sökte på google. Den tråden var från mars 2004.. fast de kom inte fram till någon lösning.

Varför kan jag ansluta med terminalen men inte mounta hårddisken med finder?

Problemet är antagligen att OSX kräver NetBIOS för att den ska upprätta någon ansluting.

Så testa att aktivera NetBIOS på servern.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-08-17 11:38
Ursprungligen av ptolemy:

Problemet är antagligen att OSX kräver NetBIOS för att den ska upprätta någon ansluting.

Så testa att aktivera NetBIOS på servern.

Tackar! Det där fungerar perfekt!

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-08-26 19:34
Ursprungligen av Urme:

Tackar! Det där fungerar perfekt!

Jag har EXAKT samma problem (tagit med Macen till jobbet). Vår nätverkstekniker är utmärkt, men saknar helt Mac-erfarenhet. Efter att ha läst detta inlägg rådde han mig att gå in i nätverksinställningarna på Win 2003-servern. Under TCP/IP / avancerat fanns tre val ang NetBIOS, där det första valet var ikryssat (med en massa text. Jag ändrade till det enkla "på". Trots det - kommer inte in. "Fel lösen/användarnamn". Börjar förtvivla... "Macen är helt Windowskompatibel nuförtiden..." Nja...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-30 14:44

Jag har oxå EXAKT samma problem. Har OSX 10.4.2 och Win 2003-server. Lyckas inte mounta den gemensamma discen. Får bara att "Network file permission error" -5000. Har lite panik eftersom detta måste fungera imorrn!

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-08-30 14:49
Ursprungligen av c5j:

Jag har oxå EXAKT samma problem. Har OSX 10.4.2 och Win 2003-server. Lyckas inte mounta den gemensamma discen. Får bara att "Network file permission error" -5000. Har lite panik eftersom detta måste fungera imorrn!

Om du får "File permission error" är det ju inte exakt samma.. får du upp inloggningsrutan på macen?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-30 14:54
Ursprungligen av Urme:

Om du får "File permission error" är det ju inte exakt samma.. får du upp inloggningsrutan på macen?

Det är en app som heter automountmaker som säger det där med "File permission...", men i praktiken är det samma sak som Gå>>Anslut till server>>smb://Server/mappnamn osv..

Jå jag får upp den vanliga inloggrutan som frågar efter namn å lösen. Men sen säger att det är fel. i terminal så får jag det att funka genom:
smbclient //192.xxx.xx.xx/mapp -U username
Där ser allt finemang ut...

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-08-30 15:12

Ah k.. och du provade det där med att slå på Netbios på nätverkskortet på Win2003 servern?
Det fungerade för mig iallafall.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-30 15:14
Ursprungligen av Urme:

Ah k.. och du provade det där med att slå på Netbios på nätverkskortet på Win2003 servern?
Det fungerade för mig iallafall.

Jo vi provade det men...

Jag väcker denna tråd igen för hopp om hjälp.
Jag sitter i ett Win 2003 nätverk. Inte SMS (Small Buisness Server).
Jag behöver kommer åt en av våra servrar.
Med:
smbclient //IP/mapp -U username
Funkar det utmärkt men inte via Finder, varför?
Netbios är påslaget på servern.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-05 11:20

Lyckades lösa mitt problem genom att gå in å mecka i Win-servern. Det var nå tweaks man var tvungen att göra. Dvs det är INTE fel på macen

Har ni testat o browsa nätverket i Finder? Finns inte servern med då?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-06-26 16:55

Jag har också problem med detta. Kan ni som fått det att fugera tala om vad på servern ni gjorde för att få det att fungera.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-26 20:53

Många gånger kan man byta ut "smb://IP/SHARE" mot "cifs://IP/SHARE" för att få det att fungera bättre.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-12 11:48

Hur har ni löst detta?

har samma problem; kommer in via Terminal, men inte via Finder. På servern är Netbios på. Kommer fram till inlogfönster. Har testat att logga på med PC och då funkar det fino. Är det någon som kan berätta hur ni löst detta?
tanx!

Har du testat att ansluta med cifs://server/mapp?

Annars skulle tro att det har att göra med SMB Packet Signing, alltså att paketen krypteras det klarar inte Macen. (Än hopppas jag).
Denna signering av paket går att slå av på servern, även som en del anser det ett steg ner i säkerhet.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-12 12:37

japp, har testat cifs://server/mapp men utan framgång.
Ska se om jag hittar SMB Packet Signing och testa att slå av det...

  • Oregistrerad
  • 2006-07-20 09:55

nu funkar det. vi gjorde inställningarna på windows 2003 servern enligt följande;
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=54704

  • Oregistrerad
  • 2006-07-20 11:17
  • Oregistrerad
  • 2006-09-10 15:14
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Jag löste det med hjälp inställningarna i länken...Tackar.

Jag kommer nu åt alla delade mappar på servern.

På min PC så känns allt lite smidigare dock. Jag kommer åt alla filerna direkt efter inloggning. (på macen måste jag ansluta till varje mapp jag vill komma åt) Mina Dokument är också synkad till serverna med min egen användarmapp.

Finns det någon smidig lösning för detta?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-07-24 14:22

Tack faraherde, efter att jag gjort enligt din länk så fungerar det.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-08 10:57

Nån som vet om detta gäller åtkomst via VPN? Eller är det andra parametrar som man måste mecka med då ( i winservern).

1
Bevaka tråden