Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybörjare i flash - problem

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-09-09 10:43

Tjena!
Jag har börjat testa att göra en hemsida lite smått i flash. Jag är helt okunnande om flash, men har fått ett litet intro att fungera. Men när jag lägger upp sidan på http://hem.passagen.se/isac.j/ så kan man skriva och radera text under hela tiden, varför?
Vill också gärna veta hur man länkar ''buttons'' för jag hittar inte riktigt hur man gör, samt gärna lite enkla men bra tips.

Tack på förhand
Isac

Hej Isac

många nybörjar frågor här ...

själv har jag jobabt med flash & föregångarna i ca 9 år .. så jag hopaps jag kan hjälpa dig .

om du inte vill ha dina textfält editerbara så skall du ha dom som "Static Text" och inte som Dynamic eller Input ... jag gissar att du har dom som intput just nu ..

angående buttons så måste du använda Actiion Scripts för detta ... i nyare version av flash finns dock en enklare Wizard som gör att du inte behöver "coda" något ..

1. Gör om ditt object till en button genom att högerklicka på det"convert to symbol"
2. ge den ett namn och väl Type : button ..
3. Gå upp till Windows - > Behavior ... då dycker ett fönster upp där du kan lägga til lett betende för din button ...

4. tryck på plus knappen i Behavior fönstret ... en drop down lista dycker upp med olika alternativ ..

5. välj tex WEB - > Go To Web page

6 . skriv in din url och tryck OK ...

KLART ! .. du har nu gjort en button som öppnar en ny websida ...

om du nu vill se Action Script coden som Behavior Wizarden genererat så markerar du din buton och gå in på Window - > Actions

i detta fall genererade Behavior Wizard följande code ..

on (release) {
//Goto Webpage Behavior
getURL("http://www.macromedia.com","_self");
//End Behavior

}

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-09-09 20:53

PERFEKT! Tack så mycket!

1
Bevaka tråden