Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köksfläkt enligt AMA?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på att riva ut den gamla kolfilterfläkten i sommarstugan och sätta in en riktig fläkt istället.
När jag pratade med de som säljer fläktar så påstods det att jag inte fick bygga ett "eget" fläktrör ut genom väggen eftersom det står en gammal vedspis BREVID spisen som jag vill byta fläkt till.
Detta tycker jag verkar alldeles galet, hur kan något som står vid sidan av min elspis påverka detta? Om det är brandrisken som gör det, borde väl det inte spela någon roll om jag har ett flottigt kolfilter eller ett flottigt rör brevid?
Vedspisen har alltså en egen inmurad kanal till skorstenen. Jag villl dra ett rör ut genom väggen åt elspisen.

Någon här som är insatt i ämnet?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-08-09 09:46

Det enda jag så här i hastigheten skulle kunna tänka mig är att med en fläkt som blåser ut på utsidan så skapar du ett undertryck inne i huset. Ett undertryck som i sin tur skulle kunna få rökgasflödet från vedspisen att gå in i rummet/köket istället för ut genom skorstenen. Något som i sin tur då kan leda till koloxidförgiftning.

Det verkar ju faktiskt logiskt.
Tackar.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-24 23:04

Läs/skriv på http://www.byggahus.se/forum

99mac för husbyggare!

1
Bevaka tråden