Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MB använder inte allt ramminne

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en MB med 2 gb ramminne (som jag installerat själv, Twinmos). Jag har roat mig med att kontrollera hur ofta datorn använder det virtuella minnet och hittills har det varit mycket tillfredställande att se att datorn aldrig använt det (sidor in/ut under systemminne i Aktivitetskontrollen), men nu helt plötsligt har den börjat göra det. Dessutom utan att jag gjort något särskilt betungande för datorn. Dock, det som gör att jag funderar på om något r fel är att datorn listar över halva minnet som inaktivt.

Följande värden just nu:

Resident: 243 mb
Aktivt: 562 mb
Inaktivt: 1,17 gb
Använt: 1,96 gb
Ledigt: 25 mb
Virtuellt minne: 15,4 gb
Sidor in/ut: 62671/1711

Det jag funderar över är alltså varför en del av minnet är inaktivt, samtidigt som datorn använder det virtuella minnet eftersom det inte finns något ledigt ram?

Tack på förhand

  • Oregistrerad
  • 2006-08-03 15:15

Som en följdfråga kan jag passa på att fråga var man ställer in hur mycket det virtuella minnet får ta upp. Om man kan göra det?

Men du har fortfarande mycket ram. Sidor ut: 1711 eller vad det stod är lite, rör det sig upp mot 3000-4000 så sparar datorn lite väl ofta på HDD:n. Nu är det väl ingen fara?
Så länge du inte märker prestanda dippar?

OS X har en ganska aggressiv cachning av minnet. Det du ser är normalt. Den har antagligen stoppat undan sådant som du inte behövt på ett tag. Då kan du mata på med viktig data rakt av in i RAM när det behövs utan att behöva cacha ut något annat innan.

BlastBeat! Du ställer inte in något. OS X sköter det självt. VM slukar så mycket som behövs!

Jo, men grejen är ju att så länge det finns ledigt minne borde det inte finnas någon anledning överhuvudtaget att använda det virtuella...

Dessutom, efter en omstart anges det inaktiva till knappt 100 mb, medans det fria är 1,7 gb. Tycker det är märkligt att den sedan inaktiverar, för trots att jag startar allt som går fortsätter ca 1,3 gb vara inaktivt...

Ursprungligen av nikmoz:

Jo, men grejen är ju att så länge det finns ledigt minne borde det inte finnas någon anledning överhuvudtaget att använda det virtuella...

Dessutom, efter en omstart anges det inaktiva till knappt 100 mb, medans det fria är 1,7 gb. Tycker det är märkligt att den sedan inaktiverar, för trots att jag startar allt som går fortsätter ca 1,3 gb vara inaktivt...

Jo om minnet är gammalt och inte behövts på länge men ändå ändå är intressant att spara så anser OS X det vara bättre att cacha så att det finns utrymme i RAM utan att behöva cacha ut först när RAM ska fyllas på med annat nytt. På det sättet går det få minnet att växa upp och ner i RAM utan att behöva tömma det precis när man vill fylla upp det. Framförhållning! Annars skulle det bli onödigt cachande om du ligger och bollar på linjen mellan nästan fullt och aningen över. Bättre då att ta bort det ointresanta innan så att du får plats med det som rör sig så att säga. En sådan framförhållning stör inte mycket oftast och ger mer RAM till godo för det som behöver snabbheten och utrymmet.

Vad OS X anser vara bra att ha på RAM trots att det är inaktivt och trångt där vet jag inte. Jag litar benhårt på att det funkar bara.

1
Bevaka tråden