Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öppna bildfiler, hur skickas filen till programmet?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-07-12 14:23

När man dubbelklickar på t.ex. en bildfil, eller högerklickar och väljer "Öppna med", hur skickas då bilden/filnamnet till programmet? Jag har ett python-program jag skulle vilja öppna bildfiler med, men vet inte hur jag ska göra. Har kollat i sys.argv och den verkar inte innehålla något filnamn.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-12 15:23

Markera filen, ta äpple + i och i fönstret som öppnas ser du därnere kan du välja vilket program som ska öppna just den filen - eller alla filer med samma ändelse.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-07-12 18:54

Danne V

stefan, det skickas ett Apple Event till ditt program som du måste ta hand om. Mer info här
http://tuvix.apple.com/documentation/AppleScript/Conceptual/AppleEvents/responding_aepg/chapter_6_section_4.html
Längst ner finns exempelkod, dock inte i python...

Om detta är svårt att implementera i python är ju ett alternativ att skriva en liten wrapper i Obj-C som tar emot eventet och skickar det som en klassisk kommandorad till ditt program.

Edit: Hittade inget på Google, men jag kan tycka att färdig sån kod redan borde finnas, för problemet är ju inte direkt unikt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-12 20:29
Ursprungligen av memark:

Danne V

Oooops....
Man kanske ska läsa lite mer noggrannt innan man svara... <rodna rodna />

  • Oregistrerad
  • 2006-07-13 20:43

Danne V, hehe... ja

memark, kanon, tack för tipset!

  • Oregistrerad
  • 2006-07-13 23:55

Jag hittade en lösning, och det fungerar nästan som det ska. Problemet är att Apple Event:et bara skickas om programmet redan är igång. Är programmet inte igång och jag väljer "Öppna med..." och mitt program så får programmet inget event, åtminstone inte vad jag kan se. Vad kan det bero på? Funderar på om mitt program är för långsamt med att binda callback-funktionen, men det känns inte som att det kan vara det.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-07-14 00:01

Det låter mystiskt. Jag har aldrig noterat nån sån skillnad tidigare.

1
Bevaka tråden