Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Morsans nya telefon - telefonnummer på köpet

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Morsan ringde i förmiddags och sa att nu hon behövde nog skaffa en mobil. Jag sa till henne att gå ner till Telia-butiken och kolla runt lite först på olika modeller. Om det blir några funderingar så kan jag hjälpa henne sen.

Nu ringde morsan och meddelade att hon köpte en ny telefon på Teliabutiken idag. Hon undrade dock om det är riktigt att det finns färdiga adresser inlagda i telefonen och att det ringer folk och frågar efter Johan ...

Telia-butiken påstod att det var en ny telefon.

Ska man skratta eller gråta?

Jag ska knalla in där imorgon och höra vad de har att säga.
Försökte de lura på en pensionär gamla grejer i tron att det skulle slinka igenom? Har de sålt en telefon som var inne på reparation? Har dom rökt jazztobak på lunchen?

Det måste ju blivit något missförstånd, jag menar, även om dom försöker lura på henne en gammal telefon så borde dom ha tagit ur det (begagnade) sim-kortet...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-28 22:40
Ursprungligen av Markus Bennermo:

Det måste ju blivit något missförstånd, jag menar, även om dom försöker lura på henne en gammal telefon så borde dom ha tagit ur det (begagnade) sim-kortet...

SIM-kortet kanske var nytt, men en massa gammal skit lagrat i telefonens minne.
Ingen ska behöva stå ut med den där sortens lurendrejeri.

Ursprungligen av Konrad:

SIM-kortet kanske var nytt, men en massa gammal skit lagrat i telefonens minne.
Ingen ska behöva stå ut med den där sortens lurendrejeri.

Men eftersom det ringer personer till telefonen och frågar efter Johan så borde ju någon redan använt det telefonnummret (och ett nummer är väl kopplat till sim-kortet?)

Håller helt med om det sista

Vet inte om man ska skratta eller gråta..
Jag minns när Tele2 gav mig ett nytt abonnemang så ringde nån person från utlandet å började babbla.. En dag sa jag ifrån.. Gubbfan har inte ringt nåt mera sen dess.. Men visst ere knepigt..

Gå tbx till Telia å begär en ny telefon, sår på plåstern å begär att få ett nytt sim-kort!

Nu visade det sig att morsan hade en gammal antik mobil i sina gömmor som hon hade med till butiken. De har flyttat det gamla SIM-kortet till nya mobilen.

Lite lustigt dock att det ringer en okänd person på hennes telefon samma dag hon hämtat ut den. Det kan iofs vara slumpen.

Ett problem kvarstår. Det går inte att ringa ut men det går att ringa till den. Är det någon nätinställning tro?

Nu har jag kollat på morsans telefon och den visade sig behöva påfyllning via kontantkort. Jag fråga morsan om inte butiken hade frågat henne om kontantkort men det var hon helt säker på att de inte frågat om.

Man inbillar sig att en telefonförsäljare på Telia även borde sälja kunden ett kontantkort och hjälpa till att knappa in uppgifterna så en gammal dam kan gå därifrån med fungerande utrustning. Men man inbillar sig så mycket...

Nu funkar den hursomhelst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-03 11:15

Tja, telefonnummer återanvänds, bara att inse, det finns inte obegränsat antal nummer och när någon säger upp sitt abonnemang så kommer det numret garanterat att återanvänndas.

så det händer lite då och då att folk ringer till något nummer och någon annan har fått ta över det numret.

De flyttade morsans SIM-kort från en gammal telefon. Så det är hennes gamla nummer vilket borde betyda att det var en felringning som på ren slump kom så fort hon slagit på den nya telefonen.

Tog bort ett inlägg som enbart var provocerande. Två inlägg som refererade till detta fick stryka på foten i samma veva.

1
Bevaka tråden