Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har ni sett en obegriplig dialogruta?

Tråden skapades och har fått 880 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Anders Täpp:

Den här dialogen är väl inte obegriplig egentligen... bara lite rolig. Dels så stammar programmet och säger samma sak två ggr, men texten "det kan ta flera sekunder..." är väl även lite kul i dagens stressiga samhälle?

Har ingen skärmdump..men jag packade upp något stort speldemo typ Quake4 med stuffit och den tyckte att det skule ta typ 353547645736453746537465 timmar att packa upp filen..givetvis gick det en aaaaning snabbare

Edit: Man kanske skulle läsa hela tråden innan man postar..sorry det var visst ingen nyhet att stuffit inte kan bedöma tid rätt..

Atom Smasher's Error Message Generator

...jo fast det är ändå roligare med systemgenererade. För att de ska dyka upp krävs det en, ofta unik, situation som programmet försöker koppla till de felmeddelanden som finns på lager sas...

Stuffit's taskiga mattematik är en ständigt återkommande klassiker...liksom Fel av typen 11 var i OS 6-9

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-24 01:43

Acrobat Reader för Windows:

De hade en vansinnigt rolig från Windows i senaste Computer Sweden. Texten löd:
"No more Windows" och under den fanns bara knappen "Ok" att godkänna detta befriande meddelande med.

I det här fallet är det inte texten som är obegriplig. Det obegripliga här är att denna dialogruta fortfarande existerar i Office 2004.

Om jag kopierar texten enligt bild så rör det sig om några hundra byte information. Excel vill ändå veta om denna enorma mängd minne bör lagras eller ej.

.

Vilket skin kör du Anders?

Aluminum Alloy

www.maxthemes.com

Man blir lite fundersam... är det nationaliteten på hästen i bakgrunden som ska väljas i menyn?

Inte obegriplig med rätt rolig. Det är Word 2004. Sista macen med diskettstation var väl den blå G3an från 1997?

_

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-10-27 23:13

Nu har jag tyvärr ingen dump på detta men på jobbet för några år sedan kom en dialogruta upp under Windows NT 4.0 WS med följande text:

"Åtgärden kunde inte utföras för att Okänd är upptagen"

Hmmm... ta någon ledig kändis i stället då

  • Oregistrerad
  • 2005-10-28 00:10

Är det inte i den svenska versionen av Illustrator 9 där man vid export av JPEG-fil (tror jag det är) kan välja plattformskompatibilitet bland de tre operativen Mac, Unix eller Fönster...!?

Man kan ju undra hur Adobe lyckas med konststycket att uppbringa en översättare av datorprogram som aldrig har hört talas om världens mest sålda operativsystem, ha!

Ursprungligen av uptown:

Är det inte i den svenska versionen av Illustrator 9 där man vid export av JPEG-fil (tror jag det är) kan välja plattformskompatibilitet bland de tre operativen Mac, Unix eller Fönster...!?

Man kan ju undra hur Adobe lyckas med konststycket att uppbringa en översättare av datorprogram som aldrig har hört talas om världens mest sålda operativsystem, ha!

Jag vill minnas att, det var i Photoshop 6 (eller 7), men jag kan ha fel.

Översättingen går till genom att man har en lista med strängar, vanligtvis i ett Excel-ark. I Photoshop's fall rör det sig om cirka 20.000, eller cirka 100.000 ord. När programmet körs läser det in strängarna och presenterar dem i en dialogruta. Svårigheten för översättarna är därför att avgöra i vilket sammanhang texten skall förekomma. Både "fönster" och Windows är ju vanligt förekommande.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-28 02:32
Ursprungligen av Anders Täpp:

Inte obegriplig med rätt rolig. Det är Word 2004. Sista macen med diskettstation var väl den blå G3an från 1997?

_

Blå G3 hade ingen diskettstation och kom väl först -99. Beige G3 var den sista.

Ursprungligen av rhesus:

Blå G3 hade ingen diskettstation och kom väl först -99. Beige G3 var den sista.

Just ja... blå var första utan. Tänkte fel.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-28 10:43

Fick upp denna en gång

Känner mig lite oroad trots varningen...

Ursprungligen av Christofer:

Känner mig lite oroad trots varningen...

Tja, det är ju lite mulet idag, så paraplyt kanske bör vara med.

För övrigt kan VLC komma med rätt skumma meddelanden, men de är nog trots allt riktade till folk som förstår det tekniska. Exempelvis "file seeking too far." Ibland tilltalar VLC på ett mer personligt sätt - jag har fått felmeddelanden som avslutas med "I have a bad feeling about this…"

Ursprungligen av Christofer:

Känner mig lite oroad trots varningen...

den varnar för regn

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-28 00:21

Adobe-rutor (tyvärr utan bilder) jag minns:

Adobe Dimensions
”Some objects may not be visible, because they are behind You.”

Adobe Photoshop (minns ej version)
”Urklippet gick inte att exportera eftersom därför att det är för stort för.”

(Tagna ur mitt minne, några ord kanske inte är exakt citerade.)

Ursprungligen av filuren:

Adobe Dimensions
”Some objects may not be visible, because they are behind You.”

En ny favorit!

Ett trevligt tillskott i floran av lustiga dialogrutor är från nya FileMaker Pro 8, där menyraden "flikkontroll" tappat bokstaven l (L) och blivit "fikkontroll" - det är ju verkligen på tiden att programvarutillverkarna tar det sociala livet på allvar

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-28 08:34
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

... "fikkontroll" ...

Fantastiskt! Detta program är ju som gjort för mig!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-28 06:51

En något seg Stuffit Expander.

  • Medlem
  • 2005-10-28 09:10

Om man renderar stora projekt i After Effekts på en gammal häck, kan man få den trevliga uppskattningen av tiden, "... about a week".

MS Excel: Den här har jag irriterat mig på sen Office 98, om inte längre.

Om man har något i urklipp kan man inte spara och stänga ett excel-dokument utan att avbrytas av denna ruta. Hur mycket är nu ett "en stor mängd information" enligt MS år 2005?

Om jag testar med lite olika mängd text så aktiveras rutan när jag har 2,8 kb text i urklipp. Jag har 3,5 gb RAM...

_

När vi ändå är inne på MS...

PowerPoint 2004: Vad är en sida och vad är en bild?

Dialogen för infoga bildnummer säger väl allt. Det måste gått snett i översättningen av ordet "slide" gissar jag. Ser lika illa ut i pc-versionen dessutom.

_

Senast redigerat 2005-10-28 15:19

Tar en kaffe nu.

Ursprungligen av Kristian B:

Tar en kaffe nu.

Hehe, ska vi starta en tävling om vem som har väntat längst på Stuffit?

Postade denna för några månader sedan i en annan tråd, men jag tycker den är värd en repris

Bevaka tråden