Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX-x86 körs native på icke dev-maskiner!

Tråden skapades och har fått 104 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-20 18:59

Kanske finns det en tanke hos apple att faktiskt släppa os:et fritt, men med intell bakom sig även släppa nya inovativa tekniker först på en mac (bra för intel med apples varumärke).

Att apple inte har stora lager och att burkarna skruvas ihop vid beställning borde ju göra att det inte behöver bli dyrt att ha sin egen produktserie. Mindre modeller typ mac mini och även laptops
finns det ju oxå alltid sug efter kan jag tänka mig.

Att microsoft är så stora som dom är beror ju på att os:et släpptes fritt.

Men vi får väl se..

Ylan, har testat Longhorn, eller som det nu heter när det är beta, Vista. gillar du inte xp nu komemr du inte gilla nästa heller. samma sak, men med 1000 effekter till, ungefär det stadiet i design som apple var för 5 år sen, när första osx kom, allt ska vara genomskinligt, o rena dagiset.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-20 19:53
Ursprungligen av Baltazar:

Ylan, har testat Longhorn, eller som det nu heter när det är beta, Vista. gillar du inte xp nu komemr du inte gilla nästa heller. samma sak, men med 1000 effekter till, ungefär det stadiet i design som apple var för 5 år sen, när första osx kom, allt ska vara genomskinligt, o rena dagiset.

Menar du att du inte gillar Vistas utseende, eller hur det fungerar/hanterar filer? Som du sa: OS X var ingen skönhet under betastadiet. Dock var det huvudsakligen OS X som fick mig att välja min PB framför någon windowsburk.

Vänligen, Ylan, som inte har en aning om hur Vista är

ta en titt själv http://www.winsupersite.com/reviews/winvista_beta1_02.asp finns massor av bilder där. nog för att det var beta, men med alla effekter på åt windows 600 mb ram bara vid uppstart segt på en amd 3000+ med 1500 mb ram med alla effekter alltså. utséendet är som tidigt osx, MYCKET genomskinligt, mycket mer än vad som är snyggt, o sen med färgglada knappar här o var o med mycket effekter. som någon recensent skrev, MS är där apple var för 5 år sen rent designmässigt, ett stadie som apple lämnat för länge sen.

man slipper i och för sig blåskärmar, nu är de röda istället :P:P dock är vista lite stabilare. men gillar du inte xp så tror ja inte att vista är nå för dig heller.

windows 2000 = Windows NT 5.0
windows XP = windows NT 5.1
skulle inte förvåna mig om vista är NT 5.2 eller liknande. nu när de senarelagt det nya filsystemet WinFX, o kommer lansera det senare, ja då äre inte så mycket riktigt stora nyheter, speciellt inte om man tänker på att skarpa versionen inte kommer förän nästa höst, tidigast. WinFX kommer ännu senare. har alltså tagit MS 5 år att utvekla nått som i grunden är mycket likt XP

jag gillar det inte, jag gillar ine xp heller. är så trött på att behöva rena OS:et eller till och med göra en ny ren installation bara för att windows skulle bli rent o snabbt igen, segt som sirap efter 2-3 månader, om man jämför med hur det är nyinstallerat, detta även med 1500 mb ram. windows register har en tendens att alltid klägga igen. uppväxt med mac, dock sittit med PC (före mesta) de senaste 6-7 åren. så nog har jag testat, o det va inget för mig, bytte till OSX o mac för en 2 veckor sen nu, ångrar inte bytet en ända sekund.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-20 23:44
Ursprungligen av Baltazar:

ta en titt själv http://www.winsupersite.com/reviews/winvista_beta1_02.asp finns massor av bilder där. nog för att det var beta, men med alla effekter på åt windows 600 mb ram bara vid uppstart segt på en amd 3000+ med 1500 mb ram med alla effekter alltså. utséendet är som tidigt osx, MYCKET genomskinligt, mycket mer än vad som är snyggt, o sen med färgglada knappar här o var o med mycket effekter. som någon recensent skrev, MS är där apple var för 5 år sen rent designmässigt, ett stadie som apple lämnat för länge sen.

man slipper i och för sig blåskärmar, nu är de röda istället :P:P dock är vista lite stabilare. men gillar du inte xp så tror ja inte att vista är nå för dig heller.

windows 2000 = Windows NT 5.0
windows XP = windows NT 5.1
skulle inte förvåna mig om vista är NT 5.2 eller liknande. nu när de senarelagt det nya filsystemet WinFX, o kommer lansera det senare, ja då äre inte så mycket riktigt stora nyheter, speciellt inte om man tänker på att skarpa versionen inte kommer förän nästa höst, tidigast. WinFX kommer ännu senare. har alltså tagit MS 5 år att utvekla nått som i grunden är mycket likt XP

jag gillar det inte, jag gillar ine xp heller. är så trött på att behöva rena OS:et eller till och med göra en ny ren installation bara för att windows skulle bli rent o snabbt igen, segt som sirap efter 2-3 månader, om man jämför med hur det är nyinstallerat, detta även med 1500 mb ram. windows register har en tendens att alltid klägga igen. uppväxt med mac, dock sittit med PC (före mesta) de senaste 6-7 åren. så nog har jag testat, o det va inget för mig, bytte till OSX o mac för en 2 veckor sen nu, ångrar inte bytet en ända sekund.

Absolut, där sa du något! där träffade du spiken in i kistan !
XP eller Vista är bara kompromisser från NT !!
Stackars planeten Jorden som får släpa med så gammal operativ system som är vanligt, stackars Jorden i väldiga rymden !
:eek:

Ursprungligen av REP:

Absolut, där sa du något! där träffade du spiken in i kistan !
XP eller Vista är bara kompromisser från NT !!
Stackars planeten Jorden som får släpa med så gammal operativ system som är vanligt, stackars Jorden i väldiga rymden !
:eek:

*nix har vet nåt år på nacken det med va? För övrigt ska man inte vara så hård mot betaversioner då de är just beta. Windows position kommer (tyvärr) att vara ohotad så länge apple inte ger sig på officepaketet med en egen kompetent produkt och får ett bra spelstöd.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-23 12:28
Ursprungligen av Code Red:

*nix har vet nåt år på nacken det med va? För övrigt ska man inte vara så hård mot betaversioner då de är just beta. Windows position kommer (tyvärr) att vara ohotad så länge apple inte ger sig på officepaketet med en egen kompetent produkt och får ett bra spelstöd.

Precis. Unix kom till världen i slutet på 60-talet :).

Det är ju en och annan som menar att Apple ser det som en form av marknadsföring att folk nu kan testa OS X på PC-burkar. Jag är tveksam till det, men konstaterade idag att The Pirate Bay, som sprider OS x86, inte skriver något om hotbrev från Apple under länken "juridisk korrespondens". Pirate Bay brukar vara snabba att lägga ut info om hotbrev, så antagligen har Apple inte skickat något, till skillnad från när utvecklarversionen av Tiger (för PPC, alltså) spreds.

En och annan kommer säkert att se det som ett tecken på att Apple inte har något emot att OS X för x86 har läckt ut. (Men själv tvivlar jag som sagt…)

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Det är ju en och annan som menar att Apple ser det som en form av marknadsföring att folk nu kan testa OS X på PC-burkar. Jag är tveksam till det, men konstaterade idag att The Pirate Bay, som sprider OS x86, inte skriver något om hotbrev från Apple under länken "juridisk korrespondens". Pirate Bay brukar vara snabba att lägga ut info om hotbrev, så antagligen har Apple inte skickat något, till skillnad från när utvecklarversionen av Tiger (för PPC, alltså) spreds.

En och annan kommer säkert att se det som ett tecken på att Apple inte har något emot att OS X för x86 har läckt ut. (Men själv tvivlar jag som sagt…)

Har också hört (och tror kanske lite själv) att apple ser detta som PR. Jag hittade ett brev från apple på piratebay (kanske var för ppc-versionen som du sa)
Länk: http://static.thepiratebay.org/apple_mail.txt

Ursprungligen av Baltazar:

skulle inte förvåna mig om vista är NT 5.2 eller liknande. nu när de senarelagt det nya filsystemet WinFX, o kommer lansera det senare, ja då äre inte så mycket riktigt stora nyheter, speciellt inte om man tänker på att skarpa versionen inte kommer förän nästa höst, tidigast. WinFX kommer ännu senare. har alltså tagit MS 5 år att utvekla nått som i grunden är mycket likt XP

Det är troligtvis en fortsättning på NT - ja... och som du sa så är det egentligen inget fel på NT kärnan, däremot så finns det en del svagheter som gör att de måste gå runt problemen för att få det att fungera men men det är troligtvis inget användaren ser.

Vill bara göra en liten rättning: WinFX är inget nytt filssystem - om du tänker på WinFS så är detta inte heller ett nytt filssystem, WinFS är som Spotlight - alltså en databas för filinformation. WinFX är ett nytt programmeringsspråk - typ.

Rätta mig om jag har fel.

Ursprungligen av draags:

Vill bara göra en liten rättning: WinFX är inget nytt filssystem - om du tänker på WinFS så är detta inte heller ett nytt filssystem, WinFS är som Spotlight - alltså en databas för filinformation. WinFX är ett nytt programmeringsspråk - typ.

Rätta mig om jag har fel.

Lite rättelse kanske: WinFX är inget nytt språk, utan en ny Windows API som ersätter win32.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-23 11:04
Ursprungligen av Baltazar:

ta en titt själv http://www.winsupersite.com/reviews/winvista_beta1_02.asp finns massor av bilder där.

Herregud, jag hoppas verkligen, för alla windowsanvändares skull, att det inte kommer att se ut så i slutändan.

XP är helt ok att använda, men detta ser oerhört konstigt och inkonsekvent ut. Vart har alla menyer tagit vägen?

inget fel på NT. absolut inte, vad jag ville säga var att det är SÅ nytt som MS vill få folk att tro.

Tack! Så va det - en ny win32.

visst äre beta, men att de ens är med visar ju att de överväger det, windows xp är ju redan nu rena sandlådan/färgpalletten.

Bevaka tråden